Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 3975 ggr
[Älskamig]
2

Hur får tillbaka matlust?

Jag tror inte detta är en så stor ätstörning, så jag hör av mig här. Glad Ni får stänga/låsa mitt inlägg annars. 

Nå väl. Jag är en 15-årig tjej som alltid har ätit det mesta utom fisk, kött och fågel. Kan verkligen inte äta varken fisk, kött eller fågel, för jag blir så äcklad! Men över vaddå? Jo! Jag får en löjlig bild av djuret i huvudet när jag äter, och då blir jag äcklad. Är rädd för fiskar, fåglar. Så kanske därav att jag äcklar mig? Jämnt när jag ska äta kött annars tycker jag bara att det är som att tugga på trä. 

I våras gick jag ner 5 kilo för att jag slutade äta i skolan. Hade ingen att vara med, därav en anledning till att jag aldrig gick och åt. Åt ingenting förrän jag kom hem. Det var jobbigt, men så var det. Och nu börjar det igen.

Försöker äta så mycket som det går när jag väl är hemma, men jag äter inte alls lika mycket som jag gjorde förut. Mår illa då.

Vad gör man? Obestämd

DesK
2

Visst är du välkommen att ställa även en sån här fråga här på Matlust. Glad

Jag tror att de allra flesta av oss upplever liknande perioder som den du nu befinner dig i. Då gäller det att försöka äta det som går ned och att se till att det blir så allsidigt det bara går. Att inte äta under en lång skoldag är så klart inte bra. Kanske kan du ta med något eget att äta. Eller ät sallad och det du känner att du kan äta i skolan.

Att inte ha någon att vara med i skolan är jättejobbigt, så jag förstår dig och hoppas att du snart hittar någon att vara med!

Vad äter du hemma? Berätta om några vanliga matdagar.

/Désirée

[Tassy]
3

Jag känner igen mig!

Framför allt i sena tonåren blev det gärna så för mig. Kunde inte dricka mjölk, inte  äta nötkött med mera för jag blev äcklad och fick konstiga referenser till djuret produkten kom ifrån. Jag tog en paus ifrån allt som äcklade mig och efter ett tag provade jag igen, och då gick det ett tag, sen en ny paus och så fungerade det sen. Jag vet inte om det helt satt "i huvudet" eller vad det var, men gick över gjorde det efter ett tag.

Skolan är ett jobbigt kapitel för många, hoppas du finner någon att vara med.

[Aquelegia]
3

Jag slutade också äta i tonåren men "botade" det med att äta "fräsch" mat. Jag har än idag svårt att äta kött emellanåt. Igår tog jag dom genomstekta bitarna för sambons bitar som var blodiga gick inte ner. Kände bara blodsmak och fick inte ner det.

Håll dig till saker du gillar, jag älskar än idag mos, älskar nudlar som jag wookar med sweetchilisås, soya, grönsaker och knäcker i ett ägg.

Föreslår att du byter till en vgetarisk kost då du byter ut animaliskt protein såsom fisk, nötkött, kyckling mot baljväxter och dylikt för proteinets skull.

Ät sallader och soppor så du får igång lusten att äta igen. Lätta maträtter som inte kräver så mycket av dig!

Något du absolut INTE får göra är att bli stressad över dina matproblem. Stressen sätter sig som en klump i magen och sitter som ett lock, det sättet får du inte ner något.

Jag åt nästan alltid själv i skolan, även på gymnasiet så satte jag för mig själv. Jag valde att gå tider när alla andra hade gått eller innan dom hunnit komma. Satte mig med ryggen mot så jag slapp se.
Valde att vara ensam men stark för jag hittade aldrig min plats i klassen. Klassen förstod sig inte på mig så jag valde att lämna den där sociala pressen.

När du är hemma kanske du kan hjälpa dina föräldrar att laga maten, då slappnar du kanske av inför måltiden. Du hinner prata med dina föräldrar om dagen och bearbeta det som hänt.

Nu vet jag ju inte hur din familjesituation ser ut men för min del avr det som hjälpte mig att vara delaktig i familjens vardag så jag fick gemenskapen därifrån och därigenom var jag aldrig ensam. Dra dig inte undan dina nära och kära och ta hjälp utav dom när du mår dåligt!

[Älskamig]
1

Har inte gillat kött sen liten. Äter vanliga fall allt utan köttet, fisken eller kyckling/fågeln. Brukar äta mycket frukt och grönsaker, mestadels frukt.

[Aquelegia]
1

#4 Du behöver ändå få i dig protein då du växer är det ännu viktigare. Nuförtiden finns det väldigt mycketa tt välja på i frysboxarna i form av ersättningsprodukter för allt från kyckling till korv! Låter som en solklar vegetarian, min lillasyster blev det när hon var 6 år gammal och har aldrig ändrat sig!  Kött är inte ett måste här i livet men man bör inte bara strunta i det på tallriken utan att ersätta det med något!

[Älskamig]
0

#5: Problemet är att jag aldrig skulle klara av att vara vegitarian heller, för gillar ändå såser, köttfärs etc. Tycker det kan vara tråkigt med quorn och grönsaker samt sojabaserade produkter.

[Aquelegia]
0

#6 Då tycker jag att du bara helt enkelt väljer bort det du inte gillar i maten. SÅ mycket protein att man måste äta en köttbit varje dag behöver man inte. Ät bara det du tycker om och känn ingen press att du MÅSTE äta kött varjde dag. Jag äter mat utan kött så fort sambon är borta för jag helt enkelt inte heller klarar av att äta kött dagligen, händer att jag lassar över kött till sambon tallrik när jag känenr att jag fått "nog" ^^

Äter du kidneybönor, kikärtor eller liknande så kan du bara banda i kokta sådana i grytor, sallader och dylikt!

[Älskamig]
0

#7: Brukar äta allt utan köttet. Men ofta försöker mamma göra mat som jag också äter utav. Alltså med köttfärs, korv etc. Brukar alltid finnas något att äta. ;) Äter ju lite köttfärs o sådär var vecka. Så helt köttfri är jag ju inte! :)

Marinas Mix
2

Ja det där känner jag igen. Men för min del är det bara fisk det tar tvärstopp med. Och det på grund av en upplevelse jag hade när jag var 15-16 år. Innan dess åt jag fisk med gott mod.

Ska slänga upp ett recept på en matig gryta, som jag har kassler i men det går lika bra att hoppa över köttet, så har du en god vegetarisk gryta.

Sedan finns det ju dom här Quorn produkterna. Inte för att jag har provat dem, men flera av mina vänner äter sådana och tycker att de är goda. Kanske något att testa för dig.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_