Matlust iFokus

Matlust

Etikettersopporsåser
Läst 1821 ggr
League
6

jockes favvo - sopprecept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

soppan för sopphatare

Palsernacka- soppa:

4-5 större palsernackor

1-1,5 deciliter grädde

salt

vitpeppar

2 matskedar örter ( persilja, gräslök, timjan)

vatten

Nu hänger allt på hur lös/fast soppa du vill ha.

koka palsternackorna mjuka i vatten o örter, häll av o spara vattnet. mixa palsernackorna och tillsätt vattnet o grädde pö- om pö tills du fått en bra konsistens, smaka av med salt o peppar. servera varm med små bitar knaperstekt bacon över. Supergott kallare kvällar.

[Aquelegia]
2

Soppan för soppälskare med misstänker jag ^^ Bra tips för ett snabbt hopsläng för den matlagningtrötta Glad

Anterrabae
2

Låter gott! Den kommer helt klart att testas, i veggotappning såklart Glad soppnörd som jag är. Tack för palsternackspåminnelsen!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2

Mycket bra tips! Glad I Danmark gör de väl en liknande soppa fast på persiljerot, det är nog också gott Glad

/Désirée

League
3

# 1 nej, jocke hatar soppa! han äter bara denna soppan, allt annat går bort.

Men jag tror nog att de flesta tycker om denna soppan, den är mild o gräddig. Går o göra med krutonger, eller varför inte små tärningar ugnsrostade rotfrukter?

DesK
1

Jag tror att man kan använda många olika sorters garnityr till den här soppan. Receptet ger i alla fall en extra guldstjärna här på sajten Glad

/Désirée

Anterrabae
0

Jag gjorde en veggovariant på den här, för några dagar sen. Jag intygar att den verkligen är så god som den verkar! Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

aggeelin
1

Låter jättegott! Ska provas, jag har fått en massa palsternackor från min bror

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

SaraC
2

Vi gjorde denna soppa till lunch nyss. Den var jättegod. Men baconet behövs, annars blir det för sött, i alla fall för vår smak. Vi åt vitlöksbröd till också. Billigt blev det också, palsternackorna kostade inte mer än ynka 1,50 kr.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar