200 kronor för 2 veckor
Hej där! 
Jag är en fattig student och tänkte be om lite tips på billig men nyttig mat.
Har 200 kronor att köpa mat för som ska räcka till sista september ungefär och jag är sjukt trött på havregrynsgröt, pannkakor och knäckebröd.
Får alltid lite panik när jag går in i en mataffär för jag tänker att jag måste köpa så billiga saker som möjligt och så fastnar jag i nudelträsket liksom.
Det är i princip tomt i kylskåpet, har ett paket bregott och en burk med vita bönor, sen har jag pasta, nudlar och knäckebröd and that's it.
Tacksam för svar! 
Soppor! Köp billiga grönsaker och koka soppa som du kan äta av flera dagar och sen frysa in. Morötter, potatis, lök. Ja, och så vidare.
Bara att hacka ner dem i en gryta ich slå på lite kryddor och buljong.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Pasta är ju sjukt gott! Lätt att variera genom att servera med lite ost eller något annat tillbehör. Med bladspenat /grönsaker /quorn /kött och lite grädde /creme fraiche blir en god gratäng. Broccoli är också det god och billig mat.
"Några billiga råvaror - billig mat
Rotfrukter och potatis – kokta, mosade, i gratänger, till soppor och grytor.
Torkade baljväxter som bönor och linser – koka som tillbehör, ha i grytor, forma till biffar
Ris och gryn – som tillbehör, till müsli, gröt, bullar och biffar
Lök – till löksoppa, dryga ut köttbullar, ger smak i allt
Köttfärs – till limpa, bullar, biffar,soppa,köttfärsås
Kål – till soppa, får i kål, kålpudding,sallader
Ägg – stekta, till pannkakor, raggmunkar,omeletter,kokta
Pasta – Till soppor,rätter,
Nudlar – Självfallet billigt, Skär lite fläsk,lite buljong och hackade grönsaker.
Spartips
Planera dina inköp
Håll utkik efter extrapriser
Laga stora satser och frys in
Laga soppor och grytor
Servera potatis, ris eller pasta till
Du behöver inte ha en ”köttbit” i varje rätt – stek ett ägg i stället.
Kasta inga rester – spara i frysen och kom ihåg att plocka fram dem!
Jämför priser