200 kronor för 2 veckor
Hej där! 
Jag är en fattig student och tänkte be om lite tips på billig men nyttig mat.
Har 200 kronor att köpa mat för som ska räcka till sista september ungefär och jag är sjukt trött på havregrynsgröt, pannkakor och knäckebröd.
Får alltid lite panik när jag går in i en mataffär för jag tänker att jag måste köpa så billiga saker som möjligt och så fastnar jag i nudelträsket liksom.
Det är i princip tomt i kylskåpet, har ett paket bregott och en burk med vita bönor, sen har jag pasta, nudlar och knäckebröd and that's it.
Tacksam för svar! 
Soppor! Köp billiga grönsaker och koka soppa som du kan äta av flera dagar och sen frysa in. Morötter, potatis, lök. Ja, och så vidare.
Bara att hacka ner dem i en gryta ich slå på lite kryddor och buljong.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Pasta är ju sjukt gott! Lätt att variera genom att servera med lite ost eller något annat tillbehör. Med bladspenat /grönsaker /quorn /kött och lite grädde /creme fraiche blir en god gratäng. Broccoli är också det god och billig mat.
"Några billiga råvaror - billig mat
Rotfrukter och potatis – kokta, mosade, i gratänger, till soppor och grytor.
Torkade baljväxter som bönor och linser – koka som tillbehör, ha i grytor, forma till biffar
Ris och gryn – som tillbehör, till müsli, gröt, bullar och biffar
Lök – till löksoppa, dryga ut köttbullar, ger smak i allt
Köttfärs – till limpa, bullar, biffar,soppa,köttfärsås
Kål – till soppa, får i kål, kålpudding,sallader
Ägg – stekta, till pannkakor, raggmunkar,omeletter,kokta
Pasta – Till soppor,rätter,
Nudlar – Självfallet billigt, Skär lite fläsk,lite buljong och hackade grönsaker.
Spartips
Planera dina inköp
Håll utkik efter extrapriser
Laga stora satser och frys in
Laga soppor och grytor
Servera potatis, ris eller pasta till
Du behöver inte ha en ”köttbit” i varje rätt – stek ett ägg i stället.
Kasta inga rester – spara i frysen och kom ihåg att plocka fram dem!
Jämför priser
Ta matlåda till jobbet"
(Snodde detta från ett annat forum, mest nyfiken på andras svar i denna tråd) 
Källa: Fatceasar http://www.whoa.nu/forum/ovrigt/blandat/623447/2.aspx
Mella91: du får ej stjäla andras inlägg, utan skall i sådana fall citera och källhänvisa! 
Tack så mycket, ska sätta mig och planera lite 
Sorry
fixat

Själv hade jag nog satsat på att köpa så mycket som möjligt (så att det räcker) :potatis, falukorv (annan billig korv /kött), krossade tomater, rotfrukter. Allt detta av något billigt märke. Så hade jag käkat detta under två veckor. Bara man tillagar o kryddar det på olika sätt så får man ju olika smaker.
Ugnsbakad falukorv, Gryta, Soppa, stekt falukorv med potatisklyftor /ugnsrotfrukter, falukorv med potatismos.
(fast jag har inte räknat på om detta är möjligt)
Sen så är det ju alltid kul att bjuda in sig själv på mat hos kompisar/föräldrar/mor- och farföräldrar 
Kan man frysa in rå potatis? 
Haha ja jag gissar att jag kan få äta hos min bästis några dagar, men just nu är hennes mamma här och det känns lite för påträngande då 
Potatis håller väldigt länge, varför vill du frysa den?
/Rebecca
Varför ska du frysa potatisen rå? Håller nån månad i rumstemp och 6 månader i kylskåp.
Därför att det finns 3kilossäckar för 10kr just nu på Ica och jag vet inte om jag kommer hinna äta upp allt, har hänt förut att den inte har blivit uppäten när jag köpt mycket!
Tja, jag har då aldrig provat att frysa rå potatis, men kan tänka mig att det nog skulle gå bra om du tärnar/skivar den och har den till grytor och soppor.
/Rebecca
#15 Det låter faktiskt som en bra ide 
Men potatis är ju frostkänslig? Har bott på landet och den potatisen som blev utsatt för frost blev mat till grisarna.
Okej jag får försöka göra massa potatisrätter helt enkelt! 
Ja, potatis och potatisrätter går i regel ej bra att frysa.
Så länge den ska mosas eller på annat sätt fördelas så tänker jag att det inte spelar så stor roll. Mixad potatissoppa är ju alltid grynig liksom 
/Rebecca
Rå potatis som vart fryst får en sötsliskig smak
Nix rå potatis och andra rotfrukter blir inte bra att frysa! Då måste man först förvälla dem. Som sagts tidigare så håller sig rå potatis bra länge i rumstemperatur och ännu längre i kylskåp eller matkällare. Om man märker att potatisen börjar skrumpna eller få groddar kan man skala den och sedan strimla eller skiva den och förvälla den och därefter frysa den. Alternativt gör man en färdig rätt med potatisen och fryser det man inte hinner äta upp.
Att göra matlista och planera samtliga måltider inklusive mellanmål kan man spara mycket pengar på. Var också noga med att ta tillvara ALLT och inte slänga den minsta rest! Jag har sagt det förr, men säger det igen, att ha ont om pengar till mat är nyttigt för då måste man vara kreativ och påhittig. Om du inte har någon allmänn kokbok så gå till biblioteket och bläddra igenom några olika kokböcker där. Många allmänna kokböcker har tips på bra och billig mat och även en komprimerad näringslära som kan vara till glädje.
Baljväxter som linser, bönor, kikärter med flera är bra och billig mat, de flesta av dessa kräver lite extra planering, eftersom de bör blötläggas före kokning. Observera att en del av dessa finns på burk, men det är oftast betydligt billigare och mycket godare att köpa dem torra och själv blötlägga och koka dem!
Ägg i alla former är också bra och näringsrik mat 
/Désirée