Matlusts babbeltråd 5
Välkomna in här för att småprata om allt möjligt och omöjligt. Den gamla tråden är nu för lång.
/Désirée

Förra veckan så köpte jag en hjärtformad ugnsform på loppis.
Normalt så brukar sådana inköp hamna i ett skåp och glömmas bort. Men inte denna gång. Idag så tog jag fram den och gjorde en potatisgrattäng och jag känner mej så nöjd att jag redan använt den 
Samma med plasten som jag köpte från Tupperware för några veckor sedan, den använde jag också så fort jag bara kunde för att den inte skulle stå oanvänd i ett skåp och damma.
Så ska det låta!
Vilken rolig idé att göra potatisgratäng i hjärtform 
Vi ska ju helst inte bara köpa hyllvärmare utan verkligen använda de saker vi köper
Jag köpte faktiskt 2 brödformar av silikon på rea för 20 kronor och dessa har jag hunnit använda flera gånger, funkar superbra 
/Désirée

Vilken söt gratäng/pajform
Hade jag haft plats hade jag lätt skaffat en sådan, fint att få till lite vardagsromantik med ^^
Idag har jag varit på påskmiddag hos mor och träffat hennes nya häst och min älskade fjording. Fick en tår i ögonen när min fjording kom fram och snusade på mig som förr när jag bodde hemma <3 Han känner verkligen igen mig hjärtat.
När jag väl kom hem till stan igen hade sambon gömt påskägg åt mig, han var dock stenhård och gav sig inte när jag fjäskade för att slippa leta efter ägget.
Nu sitter jag och myser med gårdagens supergoda pizza och katten är nöjd över att ha matte för sig själv. Han ligger klistrad i min famn.
Haft en fantastisk påskhelg, synd bara jag inte orkade fixa påskris med fjädrar, hade varit fint faktiskt ^^
nattar vovven
och mig själv, och trampar lite för att få tråden med mig.
Hade jag inte så många former så skulle jag absoult sikta på en hjärtform, de är jättefina!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Hemma igen efter några trevliga dagar med döttrarna i London. Bland annat åt vi på en av Jamie Olivers krogar, det var mycket gott och inte så fasligt dyrt, sen blev det ett antal koppar av olika sorters kaffe på Starbucks och Pret à Manger, fish and chips och lite annat smått och gott
Naturligtvis var jag "tvungen" att gå in i några bokhandlar och jag fick med mig några trevliga kokböcker och en bakbok hem, jag har ju inte så många sånna 

Jag fick faktiskt en silikonform med flera små hjärtan i för nån vecka sedan
Bra när man får sånt i present, då kan ju ingen klaga på att man köper för mycket sånna saker 
/Désirée
Underbart Dessan!
#6 SÅ avundsjuk på dig. Sambon och jag har velat åka till London i flera år nu. Eran resa låter helt underbar!
#8 Jo det blev en mycket trevlig resa 
Vädret är omväxlande, igår var det vår här, men nu har det kommit nästan 2 decimeter snö
Vovvarna är i alla fall glada för det 
/Désirée
Lyckliga voffar = lycklig matte och husse, inte sant DesK! 
På tal om lycklig vovve så har de precis plöjt åkern utanför oss nu, vilket inte är speciellt mysigt med vit hund, eller hon va vit när vi gick ut iaf :/ Dock höll inte hennes lycka i sig speciellt länge då det blev duschen nästa för henne! Nu ska jag invadera min mors badkar med massa havssalt och olivolja, för nu är det krig mot eksemen

Ja det tog en stund att få henne ren, men nu så! Bara kloklippning som fattas på madame. Ja det är mitt egna eksem, har testat det mesta från starka kortisonsalvor, repairsalvor, mjukgörande osv. Men det som funkat bäst är sol och saltvatten, hand eksem har jag fått bort genom först lägga händerna i riktigt salt vatten (använder vanligt havssalt, ibland badsalt med oliv) och lite olivolja, varmt vatten. Sen dutta händerna torra, inte gno eftersom det brukar börja klia en massa då och sen snärjt in med antingen locobase repair eller olivolja, sen upprepat saltbadet varannan dag tills det är borta. Läkarnas tips om kortisonbehandling har jag gett upp då det inte funkar på mig, men då har det varit att först smörja med mjukgörande salva, sen på med kortisonsalvan 2ggr/dag, när eksemen är borta går man ner till 1gång/dag med kortisonet (fortfarande 2ggr/dag med mjukgörande) i en vecka för att sedan smörja med kortison 1gång var 3e dag i 2veckors tid och sen sluta helt med kortisonet, men fortsätta med mjukgörande. För min pappa har det funkat men inte mig, det blommar upp 2veckor efter avslutad kur. Kan tillägga att jag är helt eksemfri på sommaren, då det är mkt havsbad och sol.
Har du testat andra oljor också förutom oliv?
Hörde av en hudterapeut att just olivoljans molekyl är i största laget för att tränga in i hud så hon rekommenderade andra kallpressade oljor för att de är lättare att få in. Men å andra sidan har jag vänner som säger att olivoljan är jättebra 
jag har inte eksem själv, men har en make som är drabbad. Är väldans intresserad över vad man kan göra själv.
//Ida
Solros, mandel och jordnötsolja ska visst ha minst molekyler… Men jag vet inte. Skönt att du hittat något som funkar i alla fall 
//Ida
Hur mycket fett äter du?
Har fortsatt att grubbla och kolla runt lite, förlåt om jag lägger mig i där jag inte har att göra.
Kom på en annan bra olja, mycket omtyckt. Kallpressad kokosolja. Där kan man välja med eller utan lukt
Den luktar sololja. Den stora fördelen med just kokosolja är att den innehåller laurinsyra (en medellång fettkedja) som förutom i kokos finns i bröstmjölk. Den har en superviktig roll i byggandet av ny vävnad i bebisen. Och därför superb för läkning även hos vuxna. (dessutim stärker den immunförsvaret och gör så att patogener inte trivs
)
//Ida
#18 får se om mitt svar går att posta nu, jag vet inte riktigt hur mycket fett vi äter, men det fettet vi väl äter är kanske inte det bästa. Kokosolja ska absolut testas nästa gång om eksemen blommar ut igen, just nu är de borta, vilket är skönt. Blev en blandning av allergimediciner, saltbad, sol, nivea creme, utan konserverigsmedel och mer vatten att dricka som tog bort denna gången, men de lär väl blomma upp i höst igen skulle jag tänka mig, brukar vara så iallafall..
Igår blev vi bjudna hem till svärföräldrarna på grillkväll. Väl där säger svärfar "i det här vädret grillar i alla fall inte jag! Jag bestört "jag tänker då äta grillat när jag är bjuden på grillkväll" bylsar på mig dylika varma klader och regnjackor. När grillen 20 minuter senare hade toppen glöd ja då blev det sol och svärfar briljerade som grillmästare, hihi envisa jag.
Smög in ett litet "sicken tur jag inte drog mig för vädret" varpå svärfar muttrade "hade jag vetat det skulle bli så fint hade jag med gjort det" 
#21 Ha ha ha sicken tur din svärfar har med sin svärdotter
Här grillar vi ju oavsett väder och turas om att stå vid grillen, men oftast är det sambon och /eller yngsta dottern som sköter grillningen
Viskar lite tyst: De 2 är isbjörnar och bryr sig inte så mycket om vädret, men ni får absolut inte skvallra för dem, att jag har sagt det! 
/Désirée
Här har vi också en isbjörn från norrbotten som sköter grillningen
Gråtrist och ganska kallt ute, så idag får det bli inomhussysslor.
/Désirée
Åh herrejisses, folk blir fortfarande smått oroade över mitt blåmärka sedan blodprovstagningen. Ett blåmärke i regnbågens alla färger bryder min inre armbåge.
Hade jag inte haft bråttom tillbaka till jobbet hade jag krävt en annan nål.
#25 Hoppas att blåmärket har börjat blekna nu.
Idag har jag samlat nässlor och lagt på tork och nu bakar jag 
/Désirée
Jag hann inte med de första nässlorna iår heller. Det går så sjukt for här nere. Först fanns de inte och sen vips var de för stora och nedklippta. Jag siktar på återkomsten 
//Ida
Usch vad jg är dålig på att laga mat. Det är så himla tidskrävande och tråkigt. 
Ida nässlor kan man skörda hela sommaren, man får slå ned dem när de blir för grova och sen passa på när de är lagom 
Äntligen har värmen infunnit sig här hos oss! 
/Désirée
Åh vad varmt och skönt det var idag, synd bara att värken ifrån korsryggen gjorde att jag somnade 2 timmar efter jag kom hem från jobbet. Kroppen är så slut så jag inte kunde följa med på fisketuren jag SÅ längtad efter hela dagen
Min katt är dock glad över att ha matte hemma ^^ Och jag har ju min fina odling att titta på. Jisses sådet växer 
#30 Krya på dig! 
Här blommar häggen, så nu tar skomakarn semester 
/Désirée
Idag har vi fixat sommarfrisyr på valpen. Jag kom på efteråt att min make är i bokstavligaste laget. jag sa "att vi behöver raka av pälsen" Gissa ifall resultatet blev kortklippt eller skalat? 
En sån liten hund han var under all päls! Nu är han jättevalpig igen, med långa ben, stora tassar, lång svans och stort huvud. Det syntes inte förut. 
Han går numera under namnet Titufs, och jag är glad över att pudelpäls växer fort. Kan dessutom säga att eftersom hunden inte gillar att sitta still och därtill är kittlig så blev det inte så jämt.
//Ida
#32 Just det var det inte sådana missförstånd som hänt några gånger förut "ta med dig dörren" ^^
Så tokigt det kan bli. Hoppas inte Titufs skäms för mycket. När vi var små fanns det en hund på ridskolan som fick värmeslag på sommaren om man inte trimmade pälsen kort, JISSES vad han skämdes varje år! Gömde sig i flera dagar efter klippningen 
Någon som har lust att ge mig semester?! Sitter med gråten i halsen och orkar ingenting just nu, pollenallergin jävlas ordentligt, allergimedicinerna slår ut en totalt, en truckutbildning på det så man är helt slut i huvudet när man kommer hem.. En 1åring som behöver underhållning, mat ska lagas, tvätt ska tvättas/vikas, en lägenhet ska städas och sambon fyller år imorgon.. Jag orkar inte mer just nu.. Orkar inte ta allt själv, men jag måste för en diskution med sambon om hjälp orkas inte med heller just nu, har ju fått honom att ta ut hunden och byta sängkläder idag iaf..
#34 Usch och fy så jobbigt! Jag känner så vä igen vad du beskriver från min tid som småbarnsföräder. Många peppkramar från mig!
/Désirée
Köpte mig en näringsdryck till middag och petade ner på några timmar, övriga familjen åt varma mackor med sallad.
Med vänliga hälsningar
Chess
#33 Det verkar inte beröra honom alls. Som tur är. Jag tror till och med att han gillade uppmärksamheten och ompysslingen
Och ja, det är den bokstavligheten jag borde känna så väl vid det här laget 
#34 Gällande pollenallergi så fanns det vissa grejer jag fick tips om som ffunkar bättre än allergimedicin, för mig och alla andra jag testat det på.
1 Nässköljningar morgon och kväll, med mild koksaltlösning. Måste tvätta bort det man inte tål.
2 Nazaleeze. Cellulosa från tall, bildar en seg yta på de trasiga slemhinnorna och hindrar nytt pollen att komma in. Men man måste sköljt först.
3 MASSIVA doser vitaminer. Som allergiker är stressnivån i kroppen hög. När stressen är hög förbränner man sina marginaler mycket fortare än annars. A, B, C, D och E vitamin. Dubbla eller tredubbla den rekommenderade dosen av a b d och e. Sen tar man c-vitamin tills allergin försvinner. När jag mådde som sämst brännde jag 12g/dag. fördelat på 3g vid fyra tillfällen. Jag vet att det låter sjukt mycket. men det funkar. Inte en enda av alla som jag sagt det till och som vågat testa har haft allergisymptomen kvar.
jag hjälper dig gärna mer om du vill.
//Ida
#37 Ett stort varningens ord om Nazaleeze. Jag, likväl som många andra tål inte barrträ. Skulle jag använda detta skulle det bli ambulans. Prova att puffa på huden först, på tunnt ställe, t.ex. underarmen/handleden.
Ja, tack att du påminde mig om det Tassy! Jag har själv aldrig haft problem med barrträd så jag kommer sällan ihåg att tänka på det.
Det går givetvis bra utan också, då är det dock extra viktigt med sköljningen, så man blir av med alergenerna med jämna mellanrum. Sen hjälper saltvattnet till att snabba på läkningen.
Men det är vitaminerna som gör jobbet.
//Ida
Har bakat semlor igen. Hade nog för hög värme denna gång. Men dom är goda ändå. Alltid gott med hembakat bröd.
Ska ni se Venuspassagen som sker imorgon på morgonen?
Nästa gång det sker är 11 december år 2117. Undra hur gammal man är då? 
Själv tror jag att jag tittar på när/om de visar det i någon sändning i efterhand för jag inga specialsolglasögon som behövs för att titta med.
De som av någon anledning missar denna Venuspassage, kan kanske försöka kompensera detta med att besöka Louvren och titta på
Venus från Milo. En annan "himla" kropp. 
Jag gör som du dolfen
Venus från Milo har jag besökt några gånger
Idag hoppas jag att jag får fixa i trädgården.
/Désirée

Min väninna gick faktiskt upp vid 5 imorse men insåg att hon inte såg solen från något av sina fönster så hon lade sig igen haha
Jag kollade på en bild i tidningen och kände mig nöjd med det
Jippie! Jag har fått nya glasögon som ändrar sig efter ljuset och har läsglas nedtill, dessa ska jag ha när jag kör bil och är ute, men de funkar även kanonbra vid datorn
Det är alltså svaga glasögon som jag har utanpå mina kontaktlinser. Optikern och jag hoppas att mina iriter ger med sig lite med hjälp av dessa glasögon.
/Désirée
Missade också venuspassagen, i och för sig hade jag inga stora planer på att se den, insåg ganska snart att jag nog inte skulle se eftersom jag ser så dåligt. 
Grattis till glasögonen Desiree, jag har också haft sådana som ändrar sig i ljuset, men de blev inte bra eftersom de var lite för mörka inomhus, även när de var som ljusast. Kunde inte ta dem av mig inne och få hjälp av linser. 
//Ida
Upptäckte nu i reklamen att det står "naturell" torskfilé.
Vad är alternativet till det? 
God morgon, idag är det skolavslutning och sista dagen med barn i grundskolan för mig 
#47 Ja det kan man ju verkligen undra! 
/Désirée
Här ska äldsta lillasyster ta studenten idag, kul för henne men jobbigt för mig som får ta det största lasset, gör si gör så, medans resten av syskonen bara sitter framför datorn. Nämner man något blir det ett hiskeligt liv på dem, så för min del får denna dagen gärna ta slut så fort som möjligt. Lite halvavundsjuk är man även för att studenten ska få en symaskin för 7tusen och en massa andra saker, men när man själv tog studenten skulle det snålas hur mkt som helst på allt. Men men det är väl tanken som räknas antar jag. Bit ihop, le och va glad för min systers skull!
# 49 - Du har mina sympatier. 
Måste säga att jag är rätt impad av belgiska programledaren
Peter van de Veire som pallade med hela 185 timmars direktsändning.
#52 Vad har jag nu missat?
/Désirée
#53 - Det var livemusik och gavs kunskaps-uppfriskare inför studenternas slutprov. (Belgiska tv-kanalen MNM.)
#49 Känner igen det. På min student kom ingen ens ifrån familjen. Bara pojkvännen. Bodde 25 mil bort men studenten hade ju varit trevligt att få lite firande. Ingen fixade tårta, studentmottagning eller något. Fanns inte ens på kartan "för jag bodde ju så långt bort, det blir för dyrt"
Hade ju velat ha något hemma då mina vänner ändå bodde i dom gamla hemtrakterna. Flyttade ju tillbaka samma dag som studenten.
När min syster fyllde år vart det "planering" från alla men bara jag betalade och utförde allt arbete. Glad dock för systers skull att i alla fall hon fick det bra, bror åkte vi också och firade på plats dock åkte han iväg med polarna och festade direkt efter
Fridaas och Aquelegia ni har mina sympatier, det är så trist när det blir så där. Nästa år vid den här tiden har jag en student här och hennes lillasyster och jag har redan börjat snacka om vd vi ska göra för studeneten 
/Désirée
WOW !!!!
Hur har jag kunnat missa den här siten..?…hu
sååå bra…
ska bli riktigt kul o plöja alla tidigare inlägg..hehe..nja kanske inte alla då..
men många…
Är genuint intresserad av mat..äter själv ganska hälsosamt..men syndar ibland när magen tillåter..
Ska bli kul ..
ses..
yodhe! Kul att du känner så! Här är vi, som du säkert sett ett gäng matnördar, i ordets positiva och rätta bemärkelse. 
Välkemmen! 
//Ida
Huga, idag borde jag en massa nyttigheter. Som att tvätta, diska, baka matbröd, plocka generellt.. och jag liksom Ids inte. Vissa dagar är bara så sega!
//Ida
Tack Ida..!!!
Ja..älskar ju mat…och att få delge kunskaper är ju hur kul som helst..
Och…lite nya tips..för man har ju i min ålder ( 50) sett och hört det mesta..hhe
Så när idee torkan sätter in..är det bara och läsa bakåt…
Välkommen hit Yodhe! Kul att du vill dela med dig av dina erfarenheter 
/Désirée
Man har hittat fossil av "mina" förfäder.
Homo rudolfensis. (Förhistoriskt) 
Har mor och far på besök, lite småsega och så är vi, men vi överlägger om en Englandsresa sådär på inget varsel. Vi får se hur det blir.
//Ida
Sophey om du är i Sverige så kanske du och sajtvärden hinner träffas innan vi fått fatt på var sin akitavalp 
/Désirée
Idag har jag lagt in citroner med salt. Enligt Camilla Plum och konstens alla regler 
//Ida
Måste bara tjata lite om programmet "Enkla rätter med Nigel" som går på TV4 nu.
Han säger så sköna saker och är så befriad i sin matlagning.
En sak som jag tyckte var spot on var "ibland sitter jag och funderar på om jag skall satsa på nyttigt eller ge efter" haha
Mitt liv i ett nötskal!
Ja Nigel Slater är mysig!
Enkla rätter med Nigel.
En annan riktigt mysig kock är Simon Hopkinson
Om Simon. Recept av Simon (på engelska) 
Jag måste bara säga att jag är imponerad av hur många bra matprogram som produceras i Stor Brittanien! De är ju kända för att ha så dålig mat! Det senare instämmer jag dock absolut inte i.
/Désirée
#72 Faktiskt så är "dålia matryktet" härstammat ifrån britternas matvanor för ja i vardagen så är det tyvärr många som äter ofantligt dåligt dock urpsrungs brittiska maten är superb!
Jag menar även här i Sverige är det ju trenden med gorbyspizzor och så vidare i gemene mans hem. Visst finns det undantag, många sådana men det negativa syns ju mest såklart för det är det som inte är bra som det pratas om
Det som är bra behöver ju inte klankas på 
Jo visst är det så och säkert inte så olikt här i Sverige heller. Det lustiga är att jag aldrig har träffat på den däringa dåliga brittiska maten
Som sagt de gör många bra och trevliga matprogram 
/Désirée
#74 Inte jag heller faktiskt, eller jo faktiskt när jag tänker efter. Fattade inte grejjen men brittern äter bakpotatis med ost i och baked beans. Knappast nyttigt där eller särskilt "brittiskt" mycket frityrmat med och slarviga pastarätter.
Vart i liverpool för nått år sedan och under en fotbollsmatch skulle vi köpa nått mellanmål. Hehe fick nöjja oss med varsin öl för det var nog det nyttigaste dom hade att erbjuda
Hur löser man problemet med att kvinnliga studenter får högre betyg än de manliga?
I Iran har de gamla kloka (???) prästerna hittat lösningen:
Förbjud kvinnor att studera!
I nuläget är 77 kurser förbjudna för kvinnor att delta i.
Edit: Oops. Glömde att länka till svt.se. 
Jag blev väl lite för exalterad!? 
Det låter som liknelsen om den olycksdrabbade korsningen. Analysen kom fram till att alldeles innan krocken så bromsade bilarna. Alltså är det bromsarnas fel, bäst att ta bort.. 
//Ida
Ikväll blir det fest här, min äldsta dotter tog körkort idag! 
/Désirée
Hipp hipp, hurra!!!!!
Hälsa och gratta! Bra jobbat! Då är det dig vi håller alla tummar, tår, tassar och klor för nu! 
//Ida
Tack!
Nu blir jag väl av med min bil 
/Désirée
Nu har vi fått hem nya kompisen Hercules, med köttkvarn och allt :) spännande vill jag lova. I och för sig är jag lite för trätt nu, men sen ska här testas. Nu är jag hemma igen..
//Ida
#83 - Jag gissar att det känns rätt skönt att komma hem. 
Oh ja! Min säng! Pch min kudde ;) Jag bävar dock lite för jag har rygglägesförbud. Och efter ett dygn på mage och med näsan pekandes ner mot golvet så är man ganska trött i ryggen och nacken. Lite Värkisar ikväll och livet blir nog lättare imorrn :)
//Ida
Jag har opererat ögat. För en vecka sen kollapsade ena ögat delvis, så efter en intensiv vecka med dagliga sjukhusbesök så blev jag inlagd i onsdags och opererad i torsdags. Igår fick jag komma hem igen. :) känner mig mer eller mindre kraschad men kommer såklart igen. Tur att ögon läker snabbt ;) Sen kom min nya kökskpmpis Hercules hem igår med, så nu måste jag ju pigga på mig fort så jag orkar testa honom till Max! :D (OBH Nordicas Hercules för er som undrar, jag hade länkat om jag kunnat)
Edit: Länk till Hercules http://www.obhnordica.se/k%C3%B6ksmaskiner---matberedare-57.aspx?ProductID=PROD713 /Dessan 
//Ida
Härligt att du är hemma igen Ida!
Jättekul att du fått hem Hercules, jag läste några recensioner av den och den verkar mycket bra 
/Désirée
#87 Ousch, låter tufft med ögonoperation (och här går jag och gnäller om min handledsoperation förra veckan…). Hoppas att du kryar på dig snabbt!

Med vänliga hälsningar
Chess
#87 - Jag vågar inte gå in på maskinlänken, än.
Jag har inte ens invigt min juicer än. Fast nu är det ju äppeldax, så kanske i år…
Haha dolfen! Så kan man ju också se det! Idag har vi testat köttkvarnen, och fixat barfmat till djuren samt att jag nyss satte en bröddeg som det är tänkt ska bli fröfrallor. Det första intrycket är att maskinen är stark och gör det den ska, den är tystare än min gamla vilket är bra. Kör man en kompakt deg och på lite för snabb hastighet känns det lite svajigt. Inte i motorn men hur den står på bänken. I och för sig skulle det säkert bli samma med den gamla om den kunnat veva så fort ;) På det hela, efter dagens två tester är jag nöjd! Jag gillar speciellt att man maler ner i bunken, monterar av kvarnen och på med rörvingen blandar i resten av ingredienserna i smeten och bara har kladdat med en skål :D
//Ida
Ida kul att Hercules verkar vara så bra! 
Idag har jag fått körkort! 
/Désirée
Jo visst hjälpte den! De har tagit bort det suddiga och återställt det som kollapsade. 
//Ida
Ursakta spraket men denna lank var lite lustig 
Medarbetare på matlust
#95 Tss, den var lite rolig! :)
//Ida
Tack så mycket! :)
//Ida
Idag har jag inhandlat kommande månads djurmat. Jag BARFar ju mina tre rovdjur, och blev lite paff över att dessa tre "småttingar" stoppar i sig närmare 20 kilo på en månad! Jaha ja. Den ena katten, honan som har lätt att tjocka på sig äter cirka 1/4 av vad de andra två får.
Hankatten är lite mager, och behöver matas upp, och valpen växer. Konsumtionen kommer stabilisera sig, och kanske minska något över tid. De ska ju inte fortsätta äta 5% av sin kroppsvikt hela livet 
//Ida
#99 Blev lika paff som dig när jag månadshandlade för kattens Barf, att det går åt så mycket mat för dessa rackare! Visst minskar matningarna med tiden, men jämfört med torrfoder är det ju stor skillnad
Min kisse ligger nu på toppefin vikt så hans matkonsumtion minskar nu också. Halva frysen är dock ändå domderad av hans mat hehe
Idag gjordes veckans sista jobbpass. Älskar mitt "nya" jobb, jobbar på relaxavdelningen mer än caféavdelningen nu så det är lugnt och skönt, avslappnade gäster om man säger så *i ett försök att vara rolig*
Imorgon blir det fikamys med en väninna, väninnan skall presenteras för min espressomaskin
Dessutom, fick jag ett mail som informerade mig om att de 19 kg jag beställt, visade sig väga 30.. Viktinfon på jipotimas sida skevade en del.. :P Så jag fick snabbt som ögat fixa en företagsadress (tack svärmor) och inse att jag handlat för en och en halv månad ;) Tur att vi har frysbox! Så vad säger ni, ska vi starta en ny babbeltråd? :) denna är lång.
Välkommen till matlusts babbeltråd nr 6
//Ida