Tomatpuré och gurkvatten
Tomatpuré:
Jag har funderat på vilket som är smartast.
Frysa in tomatmix eller göra tomatsås och frysa in?
I recept på tomatsås, har jag sett att en ingrediens brukar vara tomatpuré.
Fick en snilleblixt och gjorde egen tomatpuré. 
Det tar mindre plats i frysen.
Lite efteråt gjorde jag tomatsås och, den smakade för omväxlings skull tafatt.
La i en fryst (egen) tomatpuréklick, som fixade smaken.
Gurkvatten:
Läste i en kokbok att man kan göra gurkvatten genom att mixa gurka och sedan låta det silas igenom kaffefilter. Det stod att man skulle kunna använda detta gurkvatten som smaksättare.
Nu hade jag lite svårt för att tänka mig vad man skulle smaksätta med detta gurkvatten, men tänkte att om jag gör detta kanske jag kan få någon idé!?
Det vart som så att jag hade en gurka som jag måste "göra vid", innan den blev dålig, så jag mixade gurkan och lät den rinna av.
Gjorde majonäs och blandade med det som blev kvar i filtret.
Gurkmajonäsen smakar (för) nyttigt. Kanske ska ha i mer (onyttig) majonäs för att den ska bli god!?
Har ni några tips om vad jag ska ha gurkmajonäsen till, och hur ska jag använda gurkvattnet?
Länktips:
Pålägg och röror
Smaklösa tomater
Tomatjuice efter träningspass minskar "stress"

i gurkmajonäsen: tillsätt vitlök så får du aioli med gurka. gurkvatten är bra till att tvätta ansiktet med, lugnar och svalkar huden. annars spär du ut den med vatten så har du nått gott att dricka 
Smart sätt att ta hand om både tomater och gurka
Hotta upp gurkmajonnäsen med chilepeppar och vitlök. Den kan användas som röra till bakad potatis, som fyllning i utflyktsmackorna, som ett lager i en smörgåstårta, som tillbehör till stekt eller grillad korv med mera
Gurkvattnet kan blandas med vitt vin, det ger en god dryck med lite festkänsla 
/Désirée
Tack för tipsen.