Matlagningslust!
Vad gör du när du tappar lusten att laga mat?
Vid vilka tillfällen tappar du matlagningslusten?
Jag har sedan 10års ålder lagat mat i princip dagligen men nu allt som ofta tappar jag lusten att laga mat. När jag bodde själv så åt jag alltid samma sak, sallad, linssoppa, kinasoppa eller wook! Smidigt och jag behövde aldrig tänka.
Sambon är kött, sås och potatismänniska så ibland tryter verkligen orken att komma på smaksensationer.
Särskilt nu när jag började jobba igen så var spisen i princip orörd. Fick jag höra "vad blir det för mat" var det inte nådigt för mitt tålamod. Jag hade varken ork eller tid över att tänka på vardagliga ting.
Matlagningslusten tryter när sambon och jag jobbar om varann och mat blir ståendes eller blir dålig i kylen för att man inte hinner laga till något.
Nu är jag åter har ork och tid är det bästa som finns att rota i min älskade kyl och frys för att hitta på något spännande.Matlusten är tillbaka med buller och bång. Likaså den goda maten på tallriken.
För inte finns det väl osmakligare mat än den som är tillagad utan matlust och kärlek
Jag tappar den titt som tätt. Ibland blir det pizza flera gånger i veckan för det är allt det finns ork och "fantasi" till! Brukar försöka få pojkvännen att ta lite initiativ i köket då, men han är verkligen en sån som inte kan tänka "outside the box". Även fast det kanske finns nudlar, ärtor, frysta grönsaker, ägg och köttrester så kan han inte få det att gå ihop till en maträtt (t.ex. egg fried noodles), utan det är det är färdiggjord wok-mix och färskt kött som gäller för att han se det som en maträtt.
Så oftast så köper jag hem färdiga baser att lägga i frysen för såna tillfällen som det är enkelt att bara slänga in i ugnen med lite kött, eller koka potatis till.
Tappar den oftast om jag är nere p.g.a. jobb eller pengar (aldrig roligt att laga mat när det bara finns gamla "bortglömda" saker i frysen att jobba med) eller om jag är på dåligt humör. Det är bra att jag får ryck av rejäl matlust då och då dock så att frysen får bunkras upp lite när inspirationen tryter! :)
Jag brukar ha matlagningslust så länge som det finns sällskap som äter med mig. Tappar jag lusten även då och min matlagningsglada sambo inte heller vill stå vid spisen så har vi alltid några olika back up-planer i frysen: Färdiga köttbullar med löksås och makaroner, grönpepparstuvad pytt-i-panna, ärtsoppa och Stinas kyckling med ris är klassiska latmaträtter hos oss. Ibland blir det att man äter sånt ett par-tre dagar i rad, men så småningom kommer matlusten tillbaka. Vi har dille på bra råvaror så vi kan bli superpeppade av att hitta en rolig bit kött på sänkt pris eller liknande, och då är vi peppade i flera dagar. Äter man god mat så får man ju ofta idéer till annan god mat.
När jag är ensam är jag dock fullkomligt värdelös på att laga mat, tycker att det är sååå tråkigt att laga mat till mig själv och så har jag en ätstörning som gör det ännu svårare att motivera mig till att äta. Då sänker jag ribban ganska långt och kan slänga ihop en snabb bönsallad och äta den tillsammans med en smörgås eller liknande, bara för att få i mig någonting.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
när matlagningslusten tryter så åker planeringslistorna fram, så sätter jag mig ner med gubben och så säger vi x antal rätter var och sen är det bara att handla och göra ifrån sig ett gäng matlådor.
Har ju ingen mikro så svårt med matlådor dock kan man faktiskt förbereda lite baser i stil med såser och marinera kött innan man lägger i frysen. Kom på att jag faktiskt gjorde så häromdagen med tanke på dom där trökdagarna. Har redan räddat mig 2 gånger hihi
Jag har ingen lust alls att laga mat i mitt nuvarande kok sa antigen lagar pojkvannen maten eller sa gar vi ut och ater. Jag kommer tillbaka med svar nar jag hittat lusten att laga mat igen.
Daremot lagar jag garna upp frysbar mat i forvag infor dom dagarna som jag verkligen inte har lust att ens tanka tanken pa mat, supersmidigt.
Medarbetare på matlust
#6 Ett opraktiskt kök kan förstöra mycket. Jag kan bli alldeles skogtokig på mitt kök för det är så opratiskt när flera maträtter skall lagas. Numera kräver jag alltid hjälp när jag gör mer avancerade grejjer annars blir det kött, sås och potatis! 
När jag är ensam hemma är jag alltid som vanligt sugen på samma sak, sallad, wook eller soppa. Smidiga då det bara krävs en gryta/stekpanna
Finns alltid kroketter, pommes och klyftpotatis frysta hemma för "latdagar" eller när sambon skall laga mat själv.
Jag tappar oftast lusten att laga mat när jag tappar lusten att äta något. Finns det inget jag är sugen på är det svårt att komma på någon god mat. Har haft en sån period nu i flera veckor och hur mycket jag än försöker så kan jag inte få ihop en hel måltid i huvudet ens. Det brukar gå över av sig självt efter ett tag när suget efter olika maträtter dyker upp igen men den här gången väntar jag fortfarande.
Det blir extremt enkel mat när jag är så här. Olika sallader, ibland bara frukt, riskakor med massa pålägg, ris med någon simpel sås, osv. Det var enklare förut när det fanns olika halvfabrikat jag kunde använda när matlusten försvann men nu finns det bara en sort kvar jag kan äta och man blir lite less efter ett tag.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag tycker om att laga mat och testa att laga nya rätter. Men som de flesta andra tappar man bara lusten ibland! Om man haft en lång, stressig dag, känner sig allmänt nere, trött osv. Och på sistone har jag känt att jag VILL laga mat och testa nytt men jag och min sambo bor i en liten etta med ett pyttelitet kök. När jag går in i köket kan man typ stå, vända sig om och gå ut, en enda 'work top' att förbereda mat på osv. Jag gillar inte att känna min trängd och detta påverkar faktiskt min matlagningslust. Att stå och fixa ihop nåt och det finns inte plats att ställa ner en smutsig bytta eller nåt ens..
Jag har på grund av sjukdom inte haft så bra matlust och därmed ingen matlagningsglädje alls. Jättetrist för det har varit en stor hobby nästan men som väl är så har jag en man som är bra i köket så han har lagat en hel del mat på senare tid.
Hoppas matglädjen ska komma tillbaka.
/Maria