Matlust iFokus

Matlust

Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 9500 ggr
Karmatarerskanise
0

Gaser i magen - Vilken mat?

Kanske lite mystisk fråga, men vilkem nat får du gaser av?
Man säger ju att bönor ska ge det, men jag har inte märkt något?

Alkohol, inte mat jag vet, men, det kan ge gaser ;)

PS Jag är trött nu ;)

MaMaMade
1

Förut hade jag problem m lök men eftersom vi äter väldigt mkt lök numer så har magen vant sig. Det vara samma sak m bönor, magen vande sig. Efter ett större intag av sötsaker + alkoholintag kan jag också få problem.

Jag får lätt kolik när jag ätit råa grönsaker…har inte fattat orsaken riktigt för grönsakerna kan inte orsaka själva stoppet då jag får ont nästan direkt efter jag ätit dem. Kan de ge upphov till ökad gasmängd o stoppet redan finns där? Själv vill jag ha det till att det är gallan som spökar men dr säger annan…men jag får ont upp mot bröstet också…helskumt! O tråkigt dessutom då jag älskar råa grönsaker men inte vågar äta dem…

preusvarg
0

jag kanbli risig av kött faktiskt. spec köttbullar. hua..

AndreasS
1

Gaser i magen kan man få av t.ex ärtsoppa, bruna- vitabönor, lök, ägg i alla dess tillagningar och paprika. Det är dom jag vet som man kan få gaser i magen av.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

isnornin
0

vitkål

MVH Isnornin

feiner
0

Bananer och absolut värst är vindruvor för mig, båda är rätt lätt att undvika. Inte så mystisk fråga egentligen för många går och känner sig till och från uppblåsta i magen utan att reflektera kring varför.Så det är in bra tipsspalt.

eventkocken
0

Åt en helt fantastiskt god lammgryta med tomat, vitlök, spiskummin och koriander häromdagen…så god att jag dundrade i mig en rejäl påfyllning. Kanske bara var den dagen då min mage inte tålde att jag skojade med den för den protesterade högljutt =) till mina arbetskamraters förtvivlan.

Annars har man en mage av stål ;)

Karmatarerskanise
0

eventkock.se: Hahaha :D

Ulf-S
0

I vanliga fall har jag aldrig gaser, inte märkbart i alla fall, eftersom jag äter low carb och då undviker saker som bönor och fullkorn.

Förra veckan fuskade jag faktiskt med fullkornshavrekex när jag åt ost, det är så praktiskt att ha något att lägga den på. Och några timmar senare kom det en liten prutt. Jag blev faktiskt ganska häpen eftersom det är så ovanligt att jag "läcker" nu för tiden.

Skrattande

isnornin
0

Är inte rätt vanligt att man får gasbildningar av vitlök?

Bönor !!! All sortesbönor,,, det är ju bara så gott!!

Röda o svartabönor, olja, balsamvinäger, honung och "Bra"örtsalt! Mums;)

MVH Isnornin

[Asta]
0

Nu har jag IBS så att jag får gaser av nästan allting. Men ännu värre av vitlök, lök, bönor, vitkål.
Kött, framförallt om jag äter en ganska stor bit kött. Plus en hel del till.
Sedan tycker jag att jag får gaser i magen om jag helt enkelt äter lite mer än jag borde - alltså en rejält stor portion av nästan vad som helst.

MaMaMade
0

Oj, vad jobbigt Asta! Fast man vänjer sig väl…måste vara lättare om man har fått lov att undvika viss mat sedan tidiga barnaåren…får man en diagnos som vuxen har man ju redan hamnat i "beroendeträsket"!

isnornin
0

#10 jag har också det:(

MVH Isnornin

[Asta]
0

#11 - fast jag bryr mig inte så mycket om just "pruttdelen". Alla människor pruttar, annars skulle ju inte kroppen fungera. Bara mer eller mindre.
Jag avstår inte från mat jag gillar för att prutta mindre, däremot så avstår jag från sådant som gör att jag får ont. Jag ser det inte som något större "handikapp".

Karmatarerskanise
0

Haha, jag fnissar när jag hört ordet prutt, har aldrig använt mig av det :P

O nu är jag trött också :)

Martin
0

Kålpudding. Så gott, så farligt (för omgivningen) :o)

mvh Martin

MaMaMade
0

Ah…stod just o tittade på ett vitkålshuvud som legat ett tag o tänkte just; kålpudding! Ska jag ta det som ett tecken att du nämner det? :)

Maria
0

När vi åt vegetariskt i 1½ år så hade jag väldigt ont av bönor m.m. i början men det gick över. När vi sedan började äta kött igen så blev det samma sak med en gång…knepigt.

/Maria

Ulf-S
0

#10 och 12: Jag hade IBS i åratal, men den försvann nästan som över en natt när jag bytte kost!

[Asta]
0

#15 och 16 - kålpudding är ju bara SÅÅÅ gott.

#18 - eftersom jag ser att du äter low carb (såg det ovan) så lär inte din kost hjälpa min IBS eftersom en del av mina problem defintivt kommer av kött. Framförallt nötkött.

isnornin
0

#18 vad äter du nu??

MVH Isnornin

Ulf-S
0

Eftersom jag fick frågan:

Jag äter en ganska stenåldersinspirerad kost, kan man väl säga, men jag fuskar med mejeriprodukter ibland…

Det blir protein i form av ägg, fisk, fiskrom, kött och ost ibland (mest ägg faktiskt). Fett i form av smör, olivolja, kokosolja, macadamiaolja och någon gång grädde eller creme fraiche. De kolhydrater jag får i mig kommer nästan enbart från grönsaker, jag varierar friskt och äter ganska mycket grönt.

Många föreställer sig att en low carb-kost måste vara tråkig, bara kött och smör, men så behöver det inte alls vara. Tänker man till lite så kan man laga till hur mycket gott som helst, särskilt om man äter mycket grönsaker!

Förutom de blodiga biffarna (med aromsmör eller någon smaskig sås) kan man fixa härlig sparris med hollandaise och laxrom, heta asiatiska grytor med kokosgrädde och olika kryddor, klassisk fisksoppa med saffran, ägghalvor med löjrom och gräslök, grekisk sallad, omeletter med olika tillbehör, fyllda och gratinerade paprikor/tomater, osv. i all oändlighet…

Det gäller förstås att anpassa de klassiska recepten en aning ibland, om de är mjölredda t.ex.

Att jag gled in på low carb var mest en slump, men jag är glad för att det blev så! Jag har provat alla möjliga kostinriktningar under åren, men jag har aldrig mått så bra och känt mig så stark och frisk som jag gör nu. Min IBS bara försvann t.ex.

Det här med att man inte tål viss mat kan också förändras om man lägger om kosten. Jag brukade ha svårt att tåla mjölkprodukter, men nu går det utmärkt (även om jag oftast undviker dem i alla fall).

En ny undersökning har förresten visat att low carb kan hjälpa vid IBS/IBD.

Hur som helst, om man äter low carb gäller det förstås att äta fett istället för kolhydrater. Protein i kombination med lite kolhydrater och för lite fett är en katastrof… Fettet ger energi och håller igång matsmältningen. Snålar man med fettet kan man exempelvis bli trött och förstoppad.

Jag undviker spannmål i alla former, liksom socker och alla frukter. Det beror på att jag har nedsatt glukostolerans. Jag är alltså prediabetiker och vill inte gärna bli diabetiker om det går att undvika. Apropå blodsocker har jag lärt mig att högt blodsocker kan störa tömningen från magsäcken till tunntarmen, vilket kan leda till oregelbunden matsmältning.

Fibrer sägs ju vara bra på alla sätt och vis, men alla klarar inte av fullkorn och kan få IBS eller förstoppning av dem. Det gäller att skilja på lösliga och olösliga fibrer. Olösliga fibrer löser ingenting.

Ärligt talat tror jag att det bästa tipset till någon som lider av IBS är att först och främst prova att skippa spannmål. Frukt går säkert bra om man inte har problem med blodsockret. Rent socker är förstås enbart tom energi och något som ingen bör äta…

[yodhe]
1

Ett fantastiskt bra sätt att få bort flatulensen..som det så fint heter i matvaror…kan man koka baljväxter och diverse annat i kummin..det tar bort det mesta av gasen..jag använder en tesil och lägger kumminen i, för det blir inte bra att ha den direkt i maten..om man nu inte ska ha kummin i som krydda vill säga..

Men har man redan problem med magen i form av en sjukdom, ska man nog vara petig med vad man äter..och framför allt hålla sig borta ifrån lökväxter som har en enormt stark syra..nästan fräter i tarmen..

Så, har du inga direkta problem..koka i kummin och frossa…det gör jag..fast jag har en överkänslig mage..

Förresten, lök..jag brukar koka den ett par minuter innan jag steker den..då får jag bort det mesta av syran…inte riktigt lika gott..men det är lök ialla fall…älskar den smaken..

bara lite tips..Glad

[Aquelegia]
1

Löksoppa, behöver jag säga mer OJOJ har inte ätit det på 2 år då jag blev så otroligt uppblåst sistSkäms Kålsoppa funkar dock då enligt tysk "lag" /sed alltid bör finnas kummin i som lugnar magen!
Skall testa kummin i löksoppa nästa gång…när och om jag nu vågar mig på det igenFlört

[Tassy]
1

Ägg, müssli, fullkorn med mera.

[yodhe]
1

# 23 ja jag vet vad du menar..hehe..men pröva att koka med kummin..brukar ta bort det mesta av gaserna…Flört