Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 2944 ggr
[Highonbluetomorrows]
3

Billigt, enkelt och gott?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det några maträtter som ni anser passar in på alla alternativen? Det vill säga: billigt att köpa, hyfsat enkelt att tillaga (utan konstiga ingredienser) och gott att äta. Jag tar gärna emot tips Glad

Hittills har jag samlat rätterna:

• Spaghetti med köttfärssås (köttfärs i storpack kan kosta typ 39kr/kg. Drygar man ut färsen med morot eller kål blir det ännu billigare).
  • Köttfärssoppa.
  • Korvstroganoff.
  • Falukorv i ugn.
  • Mac'n cheese (onyttigt).
  • Potatissoppa.
  • Ugnspannkaka.
  • Pasta med hemmagjord sås.
  • Hemmabakade bröd och kakor.
DesK
3

Du ger många bra förslag, det får du en guldstjärna av mig för Glad Utöver vad du säger så vill jag tipsa om att försöka äta de varor som har säsong och passa på att köpa, kött, kyckling och fisk när det är extrapris. Exempelvis färsk skinka kan man hitta till samma pris som köttfärs och likaså kan kyckling vara iktigt billigt ibland.

Av ärsk skinka kan man göra:Skinkstek, schnitzel, grillskivor, grillspett, wok, och mycket mer.

Hel kyckling kan stekas eller grillas eller delas i bitar och då även hamna i en gryta. Kycklingfiléer kan man steka försiktigt hela och göra en enkel sås till, eller marinera och grilla, även skära i bitar och göra grillspett, eller strimla och göra wok.

Av köttfärs kan man också göra köttfärslimpa med varierad fyllning eller paté, eller köttbullar, eller pannbiffar.

Jag brukar faktiskt säga att när man har ont om pengar så kan kreativiteten göra att man lyckas göra riktigt bra mat av billiga råvaror Glad

/Désirée

[Aquelegia]
1

Fiskpinnar gjorda på sill eller strömming. En förpackning kostar knappa 16 kr om inte billigare beroende på märke.
Dessa räcker till nästan 3 portioner. Då skinnflår man sill/strömmingen och panerar, till ett skirat dill/pepparrotssmör och potatismos.

Köttbullar med mos och gräddsås, pannbiff, Moussaka, lasagne, Spenatlasagne.

Stekta ägg med stuvad spenat och kokt potatis, Grönsakkssoppa, kycklingfrikasse (koka kyckling tills den faller isär i kyckling- eller grönsakbuljong, ha i lite blandade frysta grönsaker och ris till)

Ägg i senapassås med kokt potatis. Kålrullader, kålpudding.
Lax (senast i veckan fanns 3 portioner lax för 15 kronor) med dylika såser, ris nudlar med mera.

Nu blev det tokigt mycket på en gångOskyldig Inte behöver man snåla bara för man har snål budget, det gäller bara att köpa storpack och kampanjer. Blir en stor utgift men fördelat per portion kan man komma otroligt lågt trots god och näringsrik mat.

[Aquelegia]
2

Ett tips är ju att gå ihop några och storhandla om man vill kunna variera sig lite. Nu finns det erbjudanden om torsk typ 5 förpackningar för 99 är ni 5 stycken som köper det ihop får ni varsin förpackning men billigare än om ni hade köpt en var för sig.

dolfen
1

#3 - Det där 5 packserbjudandet med torsk lät intressant. Jag gjorde ju fiskpudding för ett tag sedan (se Matbilder 4: #9) och tänker göra det igen. (Första gången på ett antal år som jag använde buljongtärning, förresten.)
Tänkte testa med bacon nästa gång. (Bacon säljs ju ibland i flerpack).
Fiskpudding kan väl räknas som billigt.
Det var i alla fall gott och enkelt. Glad

Jag har funderat lite på om det skulle vara idé att köpa en frys för förvaring (i första hand) av portionsförpackningar från när man gör större satser. Obestämd

[Highonbluetomorrows]
0

Tack för svaren hittills!

#1. Förlåt för en dum fråga men hur ser "färsk skinka" ut? Alltså, är det en "klubba" eller är det något annat vi pratar om? Jag har kassler i frysen just nu - är det samma sak?

Vi handlar alltid baserat på extrapriserna. Kämpigt i början, men nu är det en kul utmaning haha. (Jag vägrar ge katterna sämre mat - vilket vore alternativet - för att jag lyckades bli utan sommarjobb. Obestämd)

#2. Ska definitivt testa kycklingfrikassén, aldrig hört om det tidigare. City Gross har extrapris på kyckling rätt ofta. Spenat och ägg var bra också. Tyvärr är jag riktigt dålig på att tillaga fisk. ^^

#3. Bra tips! Men funkar inte för min del tyvärr, ingen i min bekantskapskrets närhandlar där vi gör det.

Någon som har tips på matiga sallader förresten? De brukar ju tillhöra mat som är just enkel och billig.

Anterrabae
1

Sallader med goda grönsaker, avokado (i storpack så blir de inte så dyra) spenat och bönor. Billiga att köpa färdigkokta, ännu billigare och godare att blötlägga och koka själv.

Linsgryta, med potatis och eller blomkål.

Rårakor med bacon

Rotsaksbiffar eller bön./linsbiffar med potatismos

Kokt eller ugnsbakat blomkålshuvud med skink eller ev ostsås.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2

#5 Färsk skinka är skinkstek en oftast mycket billig köttbit. Hittade med svål idag för 49:- kilot svensk kött annars så ligger det på coop butiker med mera på högst 69:-

Matiga sallader gjorde jag ofta varianter med halloumi, bacon, gratinerat vitlöksbröd ( rostmacka vitlökssmör ost) nalig grönsallad, kanske lite kidneybönr.

Annars så är olika tonfiskröror toppen att ha på rostmackor, i någon baguette eller att toppa salladen med. Man kan komma ner till 9:- burken om man inte är nogrann med att det är i en bit som jag är Oskyldig Den billigase varianten är alltid finfördelat.

Medelhavsröra: Creme fraiche, vitlök, citronjuice, salt peppar, soltorkad tomat (finns för 10kr burken minns inte vilket märke)

Standardröra: Creme fraiche, salt, peppar, citronjuice, rödlök.

Våga dig på fisk du det är inte svårt alls, misslyckas man och det blir lite torrt är det ju bara man själv som märker det och lär sig till nästa gång. "fiskpinnarna" kan du inte misslyckas med, steker man på medelvärme är dom klara inuti när dom fått fin färg på ytan.

DesK
0

Färsk skinka är alltså den helt obehandlade råa skinkan. På City Gross ligger den i kyldisken bland fläskköttet, vanligen säljs den utan svål, du hittar även picknickbog i samma kyldisk, den kan ibland kosta 29 kronor kilot. Passar fint att steka hel i gryta eller göra olika sorters grytor av. Kassler är rökt fläskkotlett och mycket bra sommarmat, passar bra fint strimlad i sallad, gärna med nån frukt i också Glad

Salladsförslag

Valfri salladssort eller sommarvitkål
Gurka
Tomat
Paprika
Morot
Strimlad hårdost
Kokta ägg
Tonfisk eller strimlad kassler
Om du tog kassler så ha gärna i kiwi eller ananas

Antingen skär du upp allt och blandar i en skål, eller så skär du upp allt och lägger i grupper på et stort fat. Gör vinägrette av lite god vinäger och olivolja + salt och peppar eller tunna yoghurt med lite pressad citron och eventuellt vatten och vispa i lite olivolja, krydda med salt och pepar och gärn någon färsk gryddväxt.

Länk till salladsartikel

/Désirée