Extrasalta mat?
Extrasaltar du mat?
Egenlagad, andras eller restaurangmat?
Kom att tänka på detta då jag häromdagen för första gången på evigheter extrasaltade mat. Hemmalagad mat lagar jag ju efter mina och sambons smaklökar så då finns inget behov av att extrasalta. Mat hemma hos vänner/bekanta/familj extrasaltar jag heller inte, antingen så anpassar jag mig efter vad som serveras eller så är mina nära och kära bra på att få till balansen i mat. Extrasaltar så extremt sällan så saltkaret har blivit bannat till en kökslåda då det bara sto i vägen
När tjejerna var så vande jag mig vid att vara snål med saltet, så sen dess finns alltid salt på bordet och det används då och då. Beror lite på vad för maträtt det handlar om. Flingsalt i en liten kruka står alltid på matbordet och används till vissa rätter. När vi är gäster hos våra vänner saltar vi aldrig på maten, det känns som lite ohövligt att kritisera kocken på det viset.
/Désirée
Nej ytterst sällan numera. Innan jag startade på min läkediet så var jag översaltare… Jag saltade ofta extra. Har den från mina föräldrar som gjärna äter salt mat. Jag har trappat ner under tiden jag bott med maken, men fortfarande extrasaltat ända tills i höstas.
Nu saltar jag knappt när jag lagar maten, vissa rätter men långt ifrån alla. Och i stort sätt aldrig efteråt. Har hänt någon enstaka gång. Maken saltar numera mer än jag 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag vill gärna salta och krydda mer än vad andra tydligen vill
Egen mat - ja, ibland, beroende på vilka jag lagat till, vad jag lagat och så vidare.
Andras mat - ja, ofta gör jag det om det finns kryddor tillgängligt.
Restaurangmat - det är olika beroende på vart man äter!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Det var sällan att jag extrasaltade, men det är mer att jag extrakrydda med svartpeppar och/eller chilipulver.
Vänliga hälsningar Stephan
Jag är också saltoman. Använder örtsalt.
Jag ar inte speciellt fortjust i salt over huvudtaget och anvander sallan salt hemma efter matlagningen (jag saltar ju redan perfekt innan maten laggs upp pa fat, fniss) men ute pa restruang hander det val att jag kan salta lite ibland.
Hollandarna tenderar att anvanda ytterst for lite salt i sin mat, aven for mig som inte ens tycker om salt.
Medarbetare på matlust
Hos andra försöker jag unvika att krydda extra på maten för att de inte ska känna att de inte gjort det bra.
Hemma kryddar jag som en galning med cayenne och salt. Likadant om jag är hos någon jag känner väldigt bra, de vet att det inte handlar om deras matlagning utan om att jag bara är lite knäpp :P