Temperaturtagning utan hål
Jag har aldrig sett nån sån termometer och jag är rätt säker på att den inte skulle funka särskilt bra, eftersom köttets yttertemperatur alltid är mycket högre än innertemperaturen, när köttet är färdigstekt.
/Désirée
Fast det finns ju sånt man använder på lager och liknande som faktiskt mäter temperaturen innuti emballlagen trots att man bara är på utsidan med mätaren. Borde inte det finnas till hemmet också?

Efter en lång stunds ivrigt sökande så har jag nu hittat vad jag menade för sorts termometer
#3 Men det står i beskrivningen "Tryck ner termometern i det du önskar tillaga och en färgindikator talar om
vilken status det har och det är lätt att läsa av."

Aha! Jag uppfattar det som att man använder denna termometer när man steker i stekpanna!? För det borde väl inte funka på en stek i ugn? 
Jag har sett att kockar (och amatörer) brukar känna på exempelvis scollups eller biffar om de har rätt konsistens.
I "Sveriges mästerkock" skulle de, i ett avsnitt, steka biffar i olika "nivåer" (well done, rare, med mera). Såg att de kände på biffarna för att få en uppskattning när det var dags att plocka upp respektive ur pannan.
#6 Det är lättare att göra när det gäller små köttbitar. Jag tycker i alla fall det är ganska svårt att börja känna konsistensen på en stor köttbit.
#7 - Själv är jag ännu rätt oerfaren då det gäller att med fingrarna känna på det man steker i panna. (Jag får börja öva mig.)

Min tanke är att använda den vid grillning och stekning 
Jag har ganska svårt att ta i mat eftersom jag tycker att det känns ohygieniskt att jag ska peta på någon annans mat efter det att den är tillagad. Dessutom så är jag lite musbränd.
Kött har jag bra koll när det gäller att få det som jag vill, men om jag ska tillaga köttet efter nån annans önskemål så är jag tyvärr inte så säker.
Kyckling och fisk tillagar vi så sällan att jag tyvärr gärna safear och låter det ligga för länge 
Det finns ju lite dyrare brödtermometrar som har en väldigt smal mätsticka en väldigt nackdel för det du skall ha dne till är att de inte går att ha den i ugnen utan man får ta ut och mäta då och då och kanske därför inte passar så bra. Men de ligger väl på allt från 200 och upp till 1000 kr