Dagens middag 27
Nu är den gamla tråden lång, så välkommen in här för att berätta vad du äter till dagens huvudmål
Som Ida sa i förra tråden, bilder ger guldstjärna 
/Désirée
Club sandwich på Bishops Arms 
Tassy det där är fusk 
/Désirée
Idag blir det vitlök/pepparmarienad picnicbog med potatisgratäng och champinjonsås.
Ångkokt potatis med gräddsås, ångad broccoli, massa sallad och surkål- vimbärsgele och torr äpelcider till.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Rostbröd fyllt med köttfärsröra som åker in i smörgåsgrillen, ruccola och vitlöksdressing.
Med vänliga hälsningar
Chess
Smörstekt brysselkål !
tomtegröt
grillad karré, grillspett, klyftpotatis och äggfri béarnaise.
Blandad kebabtallrik med både tunnt skivad kyckling och vanligt kavlat kebabkött + massor av grönsaker och sås gjord på rys yoghurt + självklart god yoghurtdricka till 
/Désirée
Hade lyckats få tag i prisvärd oxfilé vid nyår fryste ner och bjöd nu svärföräldrarna på lyxmiddag!
Helstekt pepparstek med whiskeysås, hassebackspotatis med ost, majskolv, färsk ångkokt sparris och vitlöksgratinerade champinjoner.
Behöver jag nämna att vi var i matkoma när vi avslutade med en sagolik kladdkaka sambon hade bakat
Ont i magen nu dock, men ibland fuskar jag!
Den middagen behövdes verkligen så det skedde en liten avkörning i familjen. Var skönt att ha alla samlad välbehållna!
Dagens middag döper jag till " en hiskelig röra"
Tog allt ätbart jag hade i kylen och rörde ihop till någon sorts wookaktig röra
Funkade helt okej.
Chilli con carne
potatisbullar, blodpudding och lingonsylt 
Imorgon ska vi göra pizza. Idag vet jag inte vad jag ska göra för nått.
Ska göra hemmagjord fish´n´chips idag
Jag har idétorka. Har massor av kött hemma, men inte färskvaror så jag får raida kvantum i eftermiddag. 
Igår blev det kycklingwok och idag pannbiff med mycket lök, broccoli och morötter 
/Désirée
Det blir storkok på fisksoppa med rödbetor, sambon är bortrest hela veckan och för att äta ordentligt så kör jag samma mat varje dag så slipper jag krångla
Tji fick jag för att frysen är full i kött, blir bakpotatis med röra idag 
äsh, slutade med kebabrulle för klockan skenade iväg 
Dottern önskade sig kyckling, sås och potatis till middag. Det enda jag hade att tillgå hyfsat snabbt var kycklinghjärtan
Vilket jag aldrig lagat innan. Har hört att det ska smaka som vanligt muskelkött fast mer och kräver lite mer tid så jag testade. Vilken succe!
Nu återstår det att få maken att smaka, och tycka. Sen har inte katterna hjärtana i fred lämgre! 
Själv åt jag en god och matig sallad, med sparrispotatis och rättika i, bla
//Ida
Örtkycklingpanna med pasta 
Hemmagjord räksallad, med egen rhode island-sås som min sambo "uppfunnit" hihi
blir korv, potatismos och vitabönor ikväll. Vilken fredagslyx! ;)
#28 Vad? Har du fredag redan? 
Här fick familjen fläskpannkaka och jag pannbiffrester 
/Désirée
#29 Bor hon inte utomlands, de kanske ligger före i tiden? =)
här blir det pizza
Eeeheee.. Nog för att jag bor utomlands, men jag är en timme efter tidmässigt haha! Önskade nog att det var helg lite för mycket där tror jag 
#30 och #31 Fnissar hejdlöst åt er båda 
/Désirée
men min tanke var inte så dum.. väl? 

Tassy nej det var den inte, men du tänkte i fel väderstreck 

/Désirée
Inte gott när man inte minns vart hon bor ju, jag gissade hejvilt 
Haha!
Här blev det grönkåls- och potatissoppa. Knäcke till!
//Ida
Kålpudding med skysås och kokt potatis. Första gången jag gjort kålpudding, har inte ätit sedan högstadiet. Blev jättebra
idag blir det skaldjurspasta, till efterrätt key lime pie :)
Här blir det hemgjorda pizzor
#38 Key lime pie var det evigheter sen jag åt senast, har du nått bra recept?
/Désirée
korvstroganoff
Här blev det diverse rester och ostbricka med vin efteråt 
/Désirée
Dagens middag var Rödbetsbiffar med kidnybönor serverat med klyftsås och brunsås (fast brunsåsen blev vitså).
Om nån är intresserad finns receptet på min nystartade blogg:
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
#43 Vad är klyftsås? Kan tyvärr inte öppna länkar på den här datorn.
Här blev det grilar kyckling med ´svampsallad
Stekt fläskfilé kryddad med citron, svartpeppar och timjan ihop med potatisgratäng och kall beasås. Till det en blandad grönsallad och tomater.
Med vänliga hälsningar
Chess
risotto med kyckling och svamp
Paneng med risnudlar och wookade grönsaker.
igår blev det pizza, blir rester idag.
#49 Ooh, skicka på posten! 
#50 Den vart så omtyckt att den tog slut 
Attans då 
Hade blivit lite väl dyrt ändå, sitter i Helsingfors 

Hera och Tassy man kan ju skicka med brödbandet 

Vi åt stekt kycklingfilé med mycket grönsaker och kamelbullar och vaniljbullar med äkta vaniljsocker efteråt igår
/Désirée
#56 Jag packade brödbandet fullt när ingen såg! 

Idag blev det vintrig sallad med kål och spenat potatis och annat gottigt, hembakat surdegsbröd till-
Familjen fick kyckling och currysås också.
Igår åt vi hemgjord pizza, bakat på surdeg och dinkel! Gissa om jag är glad!!
//Ida
Rester, korvstroganoff.
#43 Toppenblogg! Snodde recepten för biffar som jag skall testa på fredag, jag som var i enormt behov av vegetariska mattips
Idag vart det ingen vettig mat men till middag blev det i alla fall spenat/mangolds/machesallat med nötter och apelsin.
#62 Tack så mycket 
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Idag ska min pojkvän få laga mat, hehe. Det blir hans specialitet. Svamprisotto 
#64 Vilken fredagslyx
Ikväll blir det tjejmiddag, det skall lagas potatisgratäng med gorgonzola, Vegetariska biffar, rostbiff och någon sås, funderar på rödvins eller champinjonsås.
Till efterrätt pannacotta med vit choklad och hallon.
Ja verkligen, ska dricka vin och lyssna på skön musik och ta igen veckan som vi missat! Ser jag framemot! :)
Låter verkligen gott och kul med tjejmiddag! :)
Idag ska jag göra stekt fläsk med potatis och grönsaker. Pojkvännen ska baka äppelpaj!! 

Här bjöd käre sambon på långsamt grytstekt picnickbog med mycket rot- och grönsaker + båtpotatis och till efterrätt blev det ost och vin 
/Désirée
Kålpudding, kokt potatis och broccoli, sås och ost och vin till efterrätt.
/Désirée
Igår bjöds man på vildsvinsbiffar i gräddsås, med kokt potatis, vinbärsgele och saltgurka.
Idag blir det nog camping korvar.
# 69 Desk grytstekt picnicbog, får man lov att be om recept?
#71 Vad är campingkorvar? 
Till middag idag blir det sallad med medehavsinspirerad tonfiskröra.
#72 Det är finska grillkorvar som jag älskar :)
#72 Jag lägger in det receptet i en egen tråd senare 
Idag blir det ugnsstekt laxsida, med skagenröra, avocadosallad och fruktsallad efteråt
/Désirée
#74 Tack, Picnicbog brukar vara bra pris på och jag vet aldrig vad jag ska göra med det annat än skiva och steka
Idag blir det Chili con carne med guacamole och Majstortilla till middag.
Här är det enkla receptet på picnickbog i gryta 
/Désirée
Fläskfilegryta med penne rigate
Med vänliga hälsningar
Chess
kinamat (hämtmat) 
Idag blir det "kartoffelpuffer" som är potatisbullar gjorda på råriven potatis, sambon gillar inte mjuka potatisbullar, stekt fläsk och rårörda lingon.
Ingen höjdare kan tyckas men åh vad vi har varit sugna på det länge!
Insåg precis att det kan jämföras med rårakor
Chicken Kiev och pommes ikväll. Behöver rensa frysen
Och igår blev det pastasallad med tonfisk, salladsblad, rödlök, majs, ärtor, paprika och tomater. Gott!
Här blev det hemgravad lax till förrätt och pasta med krämig laxsås till huvudrätt 
/Désirée
pasta och skinksås
Ikväll blir det oxsvansgryta till familjen, Potatismos till och jag tar och gör linsbiffar till moset!
//Ida
Biff med bambuskott, purjolök och vattenkanstanjer, stekt ris med mycket grönsaker i och friterade bananer med glass efteråt
/Désirée
#89 Rena rama lyxmiddagar ni har därhemma
Skall börja med desserter och förrätter igen när jag blir kvitt min sjukskrivning, nu går jag lätt upp i vikt
Sambon och jag är inne i en "laga enkel mat" hysteri.
Så dagens middag blir köttfärslimpa med tzatziki och klyftpotatis. Har väl mer att göra med att jag i hemlighet lär min sambo laga mat utan att han vet om det själv
Kalops, lingon och ris 
SVampsallad, kokt ägg och kokt skinka.
idag blev de fattiga riddare! :)
Ris och överpepprad korv stroganoff… Var lite väl tankspridd 
Med vänliga hälsningar
Chess
Det blev örtbakad lax med smörgratinerade mosiga ungspotatisar ( kokta potatisar man skär ett kryss i trycker tills dom mosas lite och klickar på smör in i ugnen, grillfunktion tills skalet är knaprigt)
Till det blev det örtsås för sambon och ärtor för mig.
Vit och mörk chokladmousse med hallon till dessert, otroligt gott men aj vad ont i magen nu, idag fuskades det med laktosen
Blodpudding med baniwilis (sylt).
Dolfen vad är baniwilis för sylt?
Här är det restätardag idag.
/Désirée
DesK - Det är som baniwi, fast denna gång hade jag även med kapkrusbär (physalis).
Grillad kyckling blir det här
Skinkstek, äppelsky, kokta morötter och potatismos. Mums!
Med vänliga hälsningar
Chess
Panengkryddad soppa med alla möjliga grönsaker
Igår åt vi stekt lax med potatismos och tryffelolja. Hur gott som helst!
Improviserade moset till något som visade sig vara fantastiskt! 
I kväll blir det fläskfilé med whiskeysås och örtpotatis.
I morgon blir det Fridaas revbenspjäll! 
Grillspett på kalv med rökig tomatsås och ris.
Rester från igår - tacopaj :)
Igår rostade jag några skivor bröd som jag la nygjord tomatröra, ost och egenodlad (fryst) gräslök på. Körde i micro tills osten smält. Gjorde även pizzasallad.
Idag känner jag mig lite arbetsminskningsprioriteringskompatibel,
så det kanske "bara" blir att jag kokar ett gäng brysselkål och ett annat gäng vitlöksklyftor, var i jag sedan låter en klick smör smälta ner, och kryddar med egen persilade. Kanske en macka till!?
Låter gott både och Dolfen 
Nu har jag gjort en ny tråd, välkomna in dit 
Så önskar jag er alla en fin alla hjärtans dag 
/Désirée