Odlad eller vild lax?
Vad bör man egentligen välja, odlad eller vild lax? Av vissa har jag fått rådet att man bör äta odlad lax för att de innehåller mindre miljögifter, medan andra har sagt att man skall äta vildlax för att de inte får i sig onaturliga ämnen och gifter via foder. Vad är egentligen rätt, vad skall man välja?
Aquaponisk odlad fisk är bäst.
Odlad fisk använder stora delar fiskmjöl som är gjort av så kallad matfisk som i princip har blivit utrotade i haven. För varje kilo odlad fisk går det åt flera kilo vildfångad matfisk för att göra fodret.
Tilapia är en fisksort som trivs i aquaponiska odlingar.
/Fridaybrew
Såg något program om tilapia att först odlades det kolja i en bassäng med fiskmjölsmat men sedan satte dom in tilapian för dom åt upp koljans ja avföring.
Eller tvärtom, i alla fall är då plötsligt den ena fisken som åt fiskmjöl inte så bra medans den andre som rensade bassängerna väldigt miljövänlig.
Det där med fiskodling är skumt.
Aquaponisk är det när dom odlas ute i havet?
Med lax lärde mamma mig att man bör välja viltfångad lax.
Varför minns jag inte, äter sällan lax. Vill äta mer fisk men kan inte bestämma mig vilken man ska välja för att välja så rätt som möjligt.
I min värld väljer man alltid vild eller en odlad lax som är KRAV och uppfödd på fiskrens och inte spannmål.
Detta gör man om man är rädd om sin hälsa, annars kan man ju äta vad som…
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Sedan, när det gäller vildfångad fisk, är det ju skillnad på hav och hav. T.ex. Östersjön eller Medelhavet är kanske inte världens renaste vatten och det vore förvånande om inte fisken innehöll en del gifter.
Östersjölax ska man inte äta, så det är helt riktigt som du säger #4
/Désirée
Här äts nästan bara chumlax, vildfångad från stilla havet. Vägrar äta odlad lax!
Med vänliga hälsningar
Chess