Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 2691 ggr
[tililili]
0

hatar att äta, men hungrig

Jag hatar att äta - visst kan en middag med vännerna vara mysig, men till vardags skulle jag vara så glad om jag slapp!

Vilket ofta leder till att jag äter för dåligt, blir hungrig, trött, grinig och allmänt orkeslös - bestämmer mig för att äta nått, alternativt faller för kakburken som familjen jag bor i envisas med att ha (är här som utbytesstudent) och det blir för mycket, fel saker och jag mår dåligt. Kan tillägga att jag överhuvudtaget blir stirrig av godis och socker. Har försökt med LCHF, de äter ju så sällan, så tänkte att det kunde passa mig - men det blir ju ännu tråkigare att äta!

Hatar alltihop och vet inte vad jag ska göra. Skulle gärna gå ner lite i vikt - detta vimsande med maten har gjort att jag lagt på mig vikt också - 5-6 kilo.

Vet att jag borde äta i förebyggande syfte - planera, men hur ska jag kunna planera och hålla tillbaka attackerna när jag blir illamående bara av att tänka på att jag måste äta?

Detta är en form av ätstörning, det vet jag redan. Men jag har varit anorektisk och senast bulemisk. Och jag har slutat kräkas, nästan, så jag är nöjd så, men vill komma vidare, Men vet inte hur!

Tänkte att ni här på matlust kanske har nått tips hur jag ska få matlusten tillbaka, så maten kan bli min vän!

Sophey
2

Jag tror att du oroar dig mycket över vikten och kanske har annan allmän stress och det kan vara därför du gör som du gör helt enkelt en smärre ätstörning.

Det som hjälper mig när jag verkligen inte har lust och istället tar något onyttigt är att förbereda olika sorters maträtter att ha i frysen eller liknande som jag bara kan tina upp och äta så slipper jag det hela problemet med att allt är oaptitligt och tråkigt för det är inte kul att laga mat när man känner på det viset.

Det roliga med mat är att den blir så rolig som du gör den och det finns inga gränser inom matlagningen.

Medarbetare på matlust

Sophey
2

Om all mat verkligen känns urk brukar jag äta typ saftsoppa eller liknande men det är ganska ovanligt för mig att allt känns verkligen urk. Glad

Medarbetare på matlust

DesK
2

Du skriver att du är här som utbytesstudent, därför undrar jag varifrån du kommer och vilka mattraditioner du har? Du verkar ha kommit in i en ond cirkel som du bör försöka bryta på något sätt. Kanske kan du ha en burk med färdigskurna grönsaker och en annan med dipp att ta till när du blir sugen, det är ju bättre än kakor Glad Över huvud taget är det bra att äta mycket färska råa grönsaker och färsk rå frukt Glad Knäckebröd med god ost eller skinka kan också kännas lättare att få i sig när man inte känner för mat. Du fick ju också flera bra tips av Sophey, berätta gärna här hur det går för dig och vad du äter, då kan det bli så att ditt problem löser sig lite av sig själv Glad

/Désirée

Sophey
1

Jag brukar även äta gurkstavar om jag känner mig lite hungrig men ingen lust att äta. Det är ju även nyttigt så man slipper oroa sig över kalorier. Glad

Medarbetare på matlust

[tililili]
3

Jag är från Sverige. Befinner mig i Skottland nu. Och de äter MYCKET socker här!!

Utbytesstudent är kanske fel ord, men jag är här för att lära mig engelska -  Au pair är kanske ett bättre ord, eller städerska Tungan ute Sköter om huset och barnet, lite grann (12 år) mot mat och boende. Jättetrevlig familj. Tycker jättemycket om dem!!

Och i den här familjen äter de i princip bara middag på kvällen. Knappt nån frukost och en kaka till lunch, eller på sin höjd en smörgås, så känner mig konstig om jag ska ställa mig och laga mat till lunchen, men som sagt så blir allting bara jättefel.

tack för inläggen Glad

Sophey
2

Skottland har min pojkvän bott i för ett par år sedan ihop med sin halvpappa som var där och spelade fotboll. Jag bor just nu utomlands och det är jobbigt att inte ha sina vanliga matvanor och bo hos någon annan.

Jag har samma problem att jag vill ha en redig frukost och matigare lunch medans de här i Holland sitter och undrar vad i… jag håller på med med mina matvanor då de dricker en kopp kaffe på morgonen och till lunch några kakor eller en smörgås och sen mat på kvällen om ens det och det är riktigt jobbigt och det känns jättekonstigt att ställa sig och laga mat speciellt till lunch men man får helt enkelt bara ta sig igenom det.

Jag vill till exempel helst om jag ska lyssna på kroppen ha middag på morgonen och någonting lätt och fräscht på kvällen och det är ju helt konstigt enligt hollandarna. Tungan ute

Medarbetare på matlust

DesK
2

Aha det förklarar din goda svenska! Glad Härligt att du trivs så bra med din värdfamilj. Kanske skulle du kunna äta lite keso (cottage cheese), grönsaker och frukt till lunch eller några kokta ägg med samma tillbehör, naturell yoghurt med banan eller äpple och lite grovt hackade nötter är också gott Glad

/Désirée

[tililili]
2

äter frukost kl 8 har försökt med flingor, myslie, gröt, ägg, smörgås. Vill ha nått som inte är sött, men ändå smakar nått.

Har även lite problem med att äta för mycket av sånt som innehåller gluten, då klappar magen ihop på mig.

Sen ska jag jobba med hushållsarbete fram till kl 12, ungefär. Men jag är så fruktansvärt orkeslös att jag bara längtar efter att gå och lägga mig. och då kommmer godissuget. Ibland resulterar det i att jag måste jobba längre för att hinna med allt.

Springer en runda på 8 kilometer ungefär varannan dag. Då har jag energi och mår bra!

De äter middag vid någongång mellan 6-8 vanligtvis - (och jag äter med dem Tungan ute )

Vet inte hur jag ska lägga upp resten av dagen.

[tililili]
0

Håller med #6 om det där med middag på morgonen Tungan ute
Eller åtminstone första halvan av dagen.

Inte alltid jag känner mig hungrig på morgonen heller, men brukar känna att jag behöver äta nått och hungern kommer när jag börjar äta frukost, så ibland äter jag jättekonstigt redan vid frukosten.

#7 haha, tänkte först att jag var så dålig på svenska att jag verkade utländsk Flört

MaMaMade
2

Du säger att du försökt äta LCHF, vad var det som var tråkigt med den kosten? Du måste få i dig proteiner o fett om du ska orka jobba, det är mycket jobb med att ta hand om ett hus, särskilt andras för sitt eget kan man fuska med om man vill. Flört Jobbar själv som hemsamarit /personlig assistent så jag har 3 hushåll o det tar på ibland, klarar mig *inte* utan riktigt mat mitt på dagen.

Ägg med antingen bacon eller en bit rökt fisk (lax, makrill), sardiner o en klick majonnäs till frukost är min grej. Skink- o ostrullar när suget sätter in, snabbt o enkelt att göra. Vad äter ni till middag o blir det rester över till en pytt, pålägg på macka och dylikt?

Kanske du kan förklara (kanske vid middagen) hur vi i Sverige oftast äter med 3 ordentliga mål samt ett par mellanmål o att du inte mår bra om du inte äter någorlunda som du är van.

Lycka till! Kyss

[Aquelegia]
5

Jag har haft samma sorts ätstörningar som du och är efter nästan 4 år fortfarande illamående och ojjar mig över allt jag äter. Jag kunde gå ner något kilo hit eller dit men jag orkar inte gå omkring hungrig mer. Jag började äta lättuggad mat med något knaprigt i.
Några exempel:

Chili con carne utan ris eller pasta utan med extra mycket majs och kidneybönor istället.
Pasta med skinksås Hade jag hälften paprika hälften pasta i början.
Köttbullar åt jag med grönsallad och brunsås.
Mycket sallader med en steak till eller någon god fisk.

Det handlade mest om att få igång själva matrutinen. Sen vad man åt kom automatiskt i och med att kroppen plötsligt började kräva att äta vid vissa tider.

För att undvika sötsaker är det framförallt söta frukter som hjälper. Helst också se till att du får i dig surt, sött, salt och inte att glömma det mycket viktiga BESKA! En grapefrukt på morgonen får dig att kvickna till och inte gå med tom mage. Magen börjar jobba och du känner (förhoppningsvis) hunger till lunchen.

Än idag när illamåendet blir för starkt sätter jag in boten FRUKT! Mot det.

Jag undvek mycket kolhydrater då jag snabbt blev mätt på det och inte fick i mig proteiner och vitaminer då.
Attackerna av illamående får jag om jag äter för stor portion, stressar med maten eller inte tänker mig för vad jag stoppar i mig förän jag ätit klart.

ettlitetalias
4

Hej! Jag bor också i Skottland! Skrattande

För mig har det tagit ett tag att komma in matrutinerna här - även fast jag sköter dem själv!Förvånad

Måste bara få fråga - röker du? Min pojkvän är nämligen likadan. Han "orkar" inte äta. Men det har vi slagit fast beror på att han röker. Han tar en cigg istället för att ta något att äta, och sen när jag väl lagar middag så smakar det inte..

Men sen han har börjat försöka sluta röka så har aptiten och matlusten ökat massor! Han äter nu frukost, lunch och middag - och äter upp på tallriken! Men så fort han får ett bakslag med ciggen så är han tillbaka i "bleeeeeh, vill inte ha….."

[tililili]
0

röker inte. var på väg att börja en gång för att ha ngt annat att lugna ner mig med än mat… men det var för äckligt Tungan ute

Har insett att sötsug oftast är hunger, törst eller trötthet, eller övermättnad.

Är så fruktansvärt orkeslös Rynkar på näsan Jag är alltid trött, har varit hos så många läkare,

ibland äter jag något sött när suget sätter in och jag inser att jag egentligen är hungrig, men kände det inte innan.

Kan vara hungrig men verkligen inte känna för att äta, och ännu mindre göra i ordning nått vettigt.

Och om jag dricker för lite blir allt hemskt, men är nästan rädd att jag dricker för mycket i vanliga fall Obestämd

Och övermättnad, antar att det är gammal bulimi reaktion - redan för mycket!

[tililili]
2

funderar lite på vad jag egentligen tycker om att äta!

älskar tomater, färska, tomatig köttfärs och soppa,

brukade äta mycket päron, levde i princip på youghurt ett tag,

vindruvor, bananer och melon.

gillar makrill, typ ända "maten" jag kommer på Tungan ute

åt mycket keso en period, men vet inte riktigt hur jag ska använda det.

Havregrynsgröt med linfrön, och keslla + äppeljuice.

special k med mjölk är gott, men det överätare jag lätt Rynkar på näsan

[tililili]
1

förkyld, hjärnan vill ha energi, men magen protesterer, känner mig övermätt av ingenting…

DesK
1

#14 Där finns ju mycket bra att ta till. Beträffande just keso så kika gärna i Dagens frukostrådarna, där ger jag flera exempel på hur jag äter keso Glad Köttfärsrätter med och utan tomater och soppor är ju också toppenbra. Efter träningen brukar jag oft göra mig en "varma koppen" av en höns- eller köttbuljongtärning kokande vatten och lite finskurna grönsaker + eventuell köttfärsrest, mättar bra och värmer gott nu i höstmörkret. Makrill är en utmärkt konserv som kan användas på bröd, till ägg och i sallader, banan coh melon med yoghurt är fräscht till såväl frukost som efterrätt eller mellanmål Glad

Krya på dig!

/Désirée

the-fat-cat
2

Börja med att äta det som du nämnde att du tycker om att äta. Tänk inte att maten måste se ut/vara på ett visst sätt (alltså tänk bort det du lärt dig om tallriksmodellen och måltidssammansättning, i alla fall för tillfället). Vill du äta en burk keso med grönsaker så ät det, strunta i att försöka använda keson i nått annat, ät den som den är istället. Samma med de andra sakerna du nämner. Tror att det viktigaste är att komma igång med att äta över huvud taget, inte att försöka äta "rätt saker" eller på "rätt sätt".

Angående vikten, glöm den också för tillfället. Förstår om du vantrivs, men 5-6 kilo är inte speciellt mycket även om det känns som det. Som sagt, börja med att lära dig äta mat(igt) istället för godis, hur mycket eller på vilket sätt du vill äta får komma senare. Ta ett steg i taget, inte alla på en gång. Du kanske måste vara sträng mot dig själv och i början tvinga dig själv att äta, fastän det tar emot. Jag menar inte att du ska tvinga i dig en massa och sen må dåligt, men bestäm i förväg vad du ska äta och vid vilken tid. Exempelvis "klockan 8 ska jag äta frukost, 1 ägg och 1 burk makrill, klockan 12 ska jag äta lunch" eller vilka tider som nu passar. Gör ett matschema och bestäm i förväg vad du ska äta, då behöver du inte känna press att vara sugen på nåt särskilt eller försöka komma på vad du ska laga /äta, för det har du redan bestämt i förväg och skaffat hem varor till.

Om du klarar mjölkprodukter bra så är ju både kesella och keso proteinrika, men välj den helfeta varianten. Yoghurt är också bra. Tomater och köttfärs är ju utmärkta kompisar och är sån mat som du kan göra storkok av och frysa in (om du har plats till det), grytor, soppor, biffar. Tillsätt gärna lite extra fett, till exempel grädde, smör, (ohärdat) kokosfett.

Såvida du inte är allergiker så är ägg bland det bästa du kan äta. Det innehåller allt du behöver (fett, protein, vitaminer, mineraler) förutom C-vitamin. Enkelt att variera också, kokt, stekt, äggröra (kolla på yotube hur Gordon Ramsay gör äggröra). Pröva att göra pannkakor med 2 ägg, 1 deciliter keso, 1 deciliter havregryn, lite salt, mixa ihop, stek pannkakor. Goda och proteinrika! Kan gärna ätas med nått salt tillbehör som skinka eller korv, eller mer keso.

Youtube över huvud taget är en bra inspirationskälla! Finns tusentals videos med recept oavsett vilken diet du följer, personligen är jag en bildmänniska så att se hur folk lagar mat är betydligt mer inspirerande än att läsa en kokbok, till exempel. Sök på något som du vill använda i ett recept, cottage cheese recipe, till exempel. Hittar du nån (bra) video så lovar jag att du kommer vilja kolla upp nån av förslagsviderrna till höger, som leder till fler förslag och så vidare. Jag kan lätt fastna i flera timmar…

Du skriver att du inte mår bra av gluten. (Gluten triggar inflammation i kroppen, så egentligen borde ingen äta gluten, men det är en annan fråga). Då äter du helt enkelt inte gluten! Vill du ändå äta bröd, så välj glutenfria alternativ och /eller baka glutenfritt själv. Riskakor i sig är ju inte världens bästa mat, kanske, men toppa med en massa pålägg och låt riskakor vara en bas för den "riktiga" maten /näringen - smör, ost, skinka, makrill, keso, ägg, röror, tonfisk och så vidare.

Kryddor! Vet inte hur mycket kryddor du använder, men med rätt kryddor kan det mesta piffas upp och förändras, beroende på vilka kryddor man väljer. Kryddblandingar är också okej, om fantasin tryter, men undvik glutamat, som inte heller är bra för kroppen. Gillar du thailändskt /stark mat så rekommenderar jag röd och grön currypasta! Rör ner valfri mängd i lite olja och fräs, lägg i valfritt kött och fräs en stund, häll på kokosmjölk och koka i alla fall 20 minuter (så smakerna hinner utvecklas), häll i valfria grönsaker (färska eller färdigfryst wokblandning) och låt koka upp (och eventuellt koka några minuter beroende på hur mycket tuggmostånd du vill ha), klart!

Några tillskott som också är att ta för de flesta är:
- Omega-3 (cirka 1 gram epa+dha/dag, läs noga på förpackningen - att kapseln väger 1 gram betyder inte att den innehåller 1 gram omega-3).
-D-vitamin (D3, ca 2000-4000 E/dag).

Spirulina (alg), chlorella (alg) och kokosfett kan också vara bra som tillskott. Om du är intresserad att läsa mer om dem och hälsa över huvud taget så finns mycket bra information på Dr Mercolas blogg. Lite väl hurtigt amerikanskt ibland, men ser man bortom det och tar till sig det viktigaste så finns mycket intressant info där. En annan favorit är Underground Wellness.

Hoppas att nått i inlägget kan vara till hjälp för dig! Lycka till.

[tililili]
0

Tack för alla tips - försöker!

men fy fan vad obehagligt det är att vara för mätt och suget sitter fortfarande i.

Och idag har jag ätit ägg och sardiner, en smörgås, frukt, lite yoghurt, några kakor på eftermiddagen blev det, var trött och sugen, men fortfarande alldeles för full i magen för att orka äta nått riktigt, mådde riktigt illa efter kakorna med, ändå fortsatte suget efter nått sött!

varför  blir det så?

Sophey
0

Sockerberoende Flört

Medarbetare på matlust

[tililili]
0

#19 vet inte, vad är "kriterierna" för det ?

the-fat-cat
2

Kolhydrater triggar ju suget efter mer kolhydrater - ju mer sött du äter desto mer vill du ha och det kan kännas så även när du är full av sånt du redan ätit. Är ju därför det kan vara bra att skippa allt sött (och skära ner på stärkelse) om man vet med sig att man har svårt att hantera det. När du äter kolhydrater stiger ju blodsockret (mer eller mindre, beroende på vad du äter) vilket ökar insulinet, vilket sänker blodsockret, ibland under den nivå blodsockret hade innan du åt, vilket ökar suget efter mer kolhydrater. Och så vidare. Är ju också därför man kan känna sig trött efter en måltid med kolhydrater i. Just den där tunga klumpen i magen får jag också när jag ätit nått med mycket kolhydrater i och säkerligen många andra också.

I mina värsta perioder av matmissbruk, hetsätning och överätning så kunde jag mycket väl äta tills jag var proppmätt och illamående och ändå känna sug efter mer. En idé kanske kan vara att föra matdagbok över vad du äter och hur du reagerar - blir du trött /tung i buken men ändå sugen /illamående efter att ha ätit ett visst livsmedel är det ju en bra idé att utesluta det livsmedlet. Mat ska ju vara lustfyllt och energigivande, inte jobbigt och tungt och utmattande. Men, samtidigt vill jag lägga in en brasklapp om att inte skuldbelägga ätandet - alla äter emellanåt sånt som de i efterhand ångrar. När det händer, så släpp det och gå vidare.

Sophey
2

Sockerberoende ar ett beroende vilket betyder att din kropp ar beroende av socker - den vill ha socker nar det inte finns socker! Du behover inte alltid ma bra av det men din kropp forsatter att skrika efter socker helt enkelt men jag ar inte speciellt insatt i det hela men dom pa kolhydrater och beroenden ifokus ar valdigt duktiga aven gallande sockerberoenden

Medarbetare på matlust

[tililili]
0

ägg, fisk, en skiva grovt bröd… smör och ost… sallad… var min lunch idag, det var väl inen kolhydratbomb direkt ? bröd visst, men en skiva? mådde så pytonn att jag gick och la mig och försökte sova en stund…brukar alltid somna som en stock bara jag lägger mig ner…men idag dröjde det…sen var det jättetrögt att vakna…2h efter lunchen var jag jätte sötsugen, men fortfarande obehagligt tung i megen

the-fat-cat
2

Det är ju olika hur känslig man är och vad man reagerar på. Själv har jag väldigt svårt för pasta, det triggar mig nåt enormt även om jag "bara" äter en "normal" portion. Därför undviker jag pasta… Att något är grovt eller fullkorn påverkar ju inte hur mycket stärkelse det kan vara i brödet. Ett mörkt bröd kan ju dessutom innehålla tillsatt socker i form av farin eller sirap eller maltsirap, mer än vad jästen kan "äta upp", just för att ge brödet dess mörka färg.

[Aquelegia]
3

Oftast slutar inte sockersuget då man inte täckt behov av salt, sött, surt och beskt.
När jag var liten var jag extremt sockerberoende. Nu har förnuftet tagit över. Ser till att det alltid finns nyttiga alternativ att välja istället. Man blir ofta nöjdare av att dricka ett glas apelsinjuice än ett glas med cola.

MaMaMade
2

LIte skitprat såhär på morgonen. Sköter sig magen? Alltså: har du regelbunden avföring?

Tänkte om du känner dig "övermätt", så kan man känna sig om man inte får gå på toan som man ska. Dessutom ger socker; kolhydrater ofta en uppblåst mage - gaser alltså - som gör att man känner sig uppblåst o "full i magen".

Se till att dricka mycket vatten så att det du äter får "skjuts"…o håller huvudvärk o eventuellt illamående borta.

Kram! Kyss