Planer för julbordet
Vilka planer har du för julbordet? Tänker du testa något nytt i år?
/Désirée
I år blir det en massa "konstigt" i mina ögon, då vi ska fira med min mamma som jag inte har firat julafton med på minst 5år, så hade glömt bort vad de brukar ha.
De saker som min pappas familj och mammas familj har som är samma sak är:
jansons, rödbetssallad, köttbullar (i år blir det älgköttbullar), skinka, dopp i grytan, prinskorv, bröd, ost, ägghalvor med majonäs och räkor, senap, sill.
På mammas julbord ska det tydligen även vara:
rödkål, kokt potatis, revben, varmrök lax, gravad lax, remoladsås och lantkorv.
Förra året var första året jag firade med sambon och hans familj, då provade jag lite nya saker så som:
finsk potatislåda, köttet man har till potatislådan som jag nu glömt bort vad det heter, rökt ål och hemmagjorda isterband
De hade även lutfisk, tre olika sorters hemmagjord senap och potatisgratäng (som de hade gjort enbart till mig då jag inte tycker om jansons)
Sophey hade jag ätit korv hade jag kunnat tänka mig att testa, men nu råkar man vara kräsen och kan inte äta korv 
På svärföräldrarnas julbord fanns det även kokt älgtunga förra året, vilket jag glömde bort att nämna. Och i år kommer vi visst ha torkat och rökt renkött på vårat 
Ungefär som hemma hos mor o far när jag var liten…fast lite nedbantat ifråga om olika sillvarianter. Ingen aladåb el kalvsylta heller, hinner o orkar inte göra själv o inget köpt smakar som mammas hemgjorda, tyvärr!
Julskinka o mimosasallad, prinskorv o köttbullar, rödbetssallad, ett par olika sillinläggningar, kokt potatis.
Man måste ju ha plats för efterrätten o lite godis senare ju! Brukar ha en ceesecake med vit choklad, vaniljsås o hallon men vi får se vad som hinns o orkas med på fredag.
Blir kalkon och tråkig engelsk julmiddag.. Saknar det varierade julbordet hemma!
En ny rätt på bordet blir rotfruktsgratäng! Serverade en på middag med min mamma och pappa, mormor och sambo, förut och den blev så uppskattad att den är begärd till julbordet.
Annars blir det väl inga nyheter om ingen annan hittat på något nytt.
Sedan ett par år tillbaka har vi skalat av och jag firar numera bara med mamma och pappa, syster med familj, mormor med sambo, moster 1, moster 2 med familj, morfar och gammelmorfar. Därav har vi också skalat av på maten och har numera bara köttbullar, jansson, prinskorv, rödbetssallad, sill, lax, skinka, ägghalvor, potatis, gratäng, gustafskorv, sylta, böcklinglåda, bröd, senap och ost. Jag måste ha ris à la malta med saftsås och diverse släktingar måste ha mumma så de två blir till efterrätt någon timme senare tillsammans med nötter och Kalle Anka!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
I år skall vi fira hos mina svärföräldrar. Då ska jag för första gången testa dom kända "farmors köttbullar" jag hört om i 3 år.
Jag skall få göra revbenen för min sambo tycker dom är så goda.
Annars så är det ganska fritt fram för önskningar vad vi vill ha på julbordet så jag önskade mig rullsylta
Ska ge julskinkan en ärlig chans i år med
Pepparkakstårta och lussebullar skall jag baka för första gången och om jag hinner även pannacotta och ris ala malta.
Sambon ville att jag skulle laga kalkon också men det blir så hiskeligt mycket mat då så det får vi ta nästa år
I år kommer bli bästa julen någonsin!
Kokt potatis, janssons, potatisgratäng (specialare åt mig) är vad vi har i "potatisväg".
Köttet på bordet blir: marinerad och kallskuren kycklingfilé, julskinka, rökt fisk av något slag, italienska köttbullar, prinskorv, ägghalvor.
Sen blir det även några goda röror, sallad, goda ostar och några olika sorters bröd. Vi brukar även göra tunnbrödssnittar med smögenröra som de flesta uppskattar. 
Det söta blir hemgjorda chokladtryfflar, rocky road, cheesecake, pepparkakor, after eight (och andra chokladaskar), vaniljbullar, kladdkaka och troligen morotskaka.
Med vänliga hälsningar
Chess