Recept till tomatsås
Tänkte fråga om någon känner till ett bra recept för tomatsås som man kan ha till BBQ och liknande? Gärna matig och lite krämig. Vet att det finns recept att leta upp men tänkte höra på era erfarenheter vilken typ av tomatsås som just ni föredrar och rekommenderar.
Vore supersnällt!
Jag brukar mixa krossade tomater och koka tillsammans med lite vinäger, socker, salt och oregano, sedan kan man blanda ihop lite potatismjöl med vatten och röra ner och vispa tills man får en tjockare konsistens. 
#1: Oh! Kanon! Tack för svar! Tänkte bara fråga hur mycket vinäger till hur mycket krossade tomater? Har aldrig lagat mat med vinäger förut nämligen och är rädd att jag i sådana fall häller i för mycket. 
Krossade tomater ger krämigare sås än passerade tomater, godare dessutom.
Jag brukar köra lite olika efter smak faktiskt, men skulle tippa på 4 deciliter krossade tomater (1 burk), 3-4 matskedar äppelcidervinäger, 2 matskedar socker, några nypor oregano, koka i några minuter för att de ska få smak, smaka av, behövs det mer av något så tillsätter jag det och när jag är nöjd blanda lite poatismjöl med vatten och häller i redningen och vispar tills den blivit tjockare. 
Tack så jättemycket! Hjälpte verkligen. ♥ 

Vill man ha en kall sås så finhackar man tomater, lök, chili och persilja. Vill man kan man även ha i lite vitlök. Smakar av med pressad citron, salt och peppar.Gillar man koriander så passar det jättebra det med.
För krämigare koncistens passar det även utmärkt att ha i finhackad avokado.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
När jag gör egen tomatsås fräser jag fört en mycket finhackad gullök i lite olja, sen tillsätter jag en likaledes finhackad färsk chili eller så tar jag pulver, på me en burk krossade tomater, saltar och kryddar med oregano eller Chef de Provence, låter allt koka ihop en stund, reder av som TrevorS och till sist pressar jag ned en stor vitlöksklyfta 
/Désirée