Laxpudding - LCHF - recept
4 portioner
Ingredienser.
800 gram - 1 kilo lax i mindre bitar
3 ägg
2 deciliter creme fraiche
2 lime, rivet skal
2 röd chili
4 fint skivade salladslökar
salt och peppar
Sås:
4 deciliter turkisk yoghurt eller creme fraiche
1 deciliter majonnäs
4 fint skivade salladslökar
1/2 deciliter dill
2 lime, pressad saft
1 matsked färsk citrontimjan
salt och peppar
Gör så här:
Lägg laxen och alla andra tillbehör till puddingen i en matberedare, mixa samman lite snabbt. Häll upp smeten i en form och grädda i ugnen i 200 grader i 30-45 minuter, beroende på tjockleken. Ju plattare och vidare form desto kortare tid.
Förbered såsen under tiden genom att blanda alla ingredienser väl. Ställ kallt. Servera puddingen med denna underbara sås och eventuellt någon grönsak så som gröna bönor.
Tips: uteslut ägg och ta bara 1/2-1 deciliter creme fraiche så kan man steka burgare i stället om man vill det.
Såsen blir super med persilja istället för dill att ha till grillat kött.
Det låter suveränt gott. Ska testas!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Ska då bli roligt att höra sedan hur ni tyckte om det 
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Den ska testas! Brukar göra den med keso o hela fam älskar den men denna blir lite "roligare" med mer vuxen smak. Tack för att du delar med oss!
Det är mycket gott
Jag gjorde denna nån gång på försommaren, det var meningen att vi skulle ha grillat laxen, men grillkolen var slut, så då gjorde jag denna rätt istället 
/Désirée
Nu har jag provat laxpuddingen, och den blev jättegod fast jag inte riktigt höll mig till receptet. Det var ingen stor avvikelse, jag använde vanlig gul lök istället för salladslök, både i puddingen och i såsen, och funderar på hur det skulle smaka om man tar ett lager med räkor mitt i puddingen. Vad tror ni?
Tack för att du delar med dig, Mariann!
Säkert en trevlig "överraskning" att få räkor också!
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Räkor blir lätt sega om de tillagas för länge, så jag tror att det är bättre att strö över räkorna när max 5 minuter återstår och bara låta räkorna bbli varma
/Désirée
Just ja!
kanske lägga räkor i såsen?
Tänkte inte på det…
Räkor i såsen är nog bättre i så fall!