Matlust iFokus

Matlust

Etikettfågel
Läst 10755 ggr
MaMaMade
0

Tjäderbröst - hur tillaga?

Hade en liten olycka här i höst där en ung tjädertupp bröstade upp sig lite för mycket mot bilen. Så nu står jag här med 2 bröstfiléer o undrar hur jag bäst skall utnyttja dem. Har hittills hållit mig till älg, gås o hare (inte med bilen alla gånger) så jag är lite novis på skogsfågel.

Rökt är gott, vet jag, men har inte möjlighet att röka dem själv just nu och för kännedom gillar jag inte enbär (möjligtvis i en Martini med *många* oliver), så kom med förslag tack!

[Aquelegia]
2

Jag har aldrig själv lagat tjäder men hittade några smarriga recept på nätet tjäderrecept

Anterrabae
1

Oj, jag har aldrig lagat tjäder… så jag hoppas att någon kan det bättre! Flört

Men detta var ett av 14-tjäderrecept på matklubben.se

GRÄDDKOKT TJÄDER samt all övrig skogsfågel

För 2-3 personer.

Ingredienser

ca 3 hg tjäderfileèr
1 gul lökar
½ morot
5 cm purjolök
30 g rotselleri
2 msk messmör
2 dl mjölk
2 dl grädde
30 g smör
salt och vitpeppar

Gör så här

Gör så här:
Stycka den plockade eller flådda fågeln.
Skär bort låren och bena ur brösten.
Hugg fågelskrovet i småbitar.
Skär lök, morot, purjo och selleri i mindre bitar.

Sätt ugnen på 175 grader.
Bryn skrovbitarna i gjutjärnsgryta så att det får färg men inte bränns, ta därefter upp dem.
Bryn grönsakerna och ta upp.
Bryn brösten och låren.
Lägg tillbaka skrovbitarna, och grönsakerna, häll på halva mängden mjölk och grädde (eller så mycket att vätskan täcker köttet).

Låt puttra i ugnen i ca 60-80 minuter beroende på fågelns ålder och mörhet.
Fyll vid behov på med resten av grädden och mjölken.
Ta upp bröst och lår och lägg dem i aluminiumfolien.
Sila av såsen, tillsätt messmöret och låt koka tills det blir sju-åtta deciliter återstår.
Vispa ner smöret i tärningar.
Smaka av med salt och peppar. Skär upp köttet och servera med såsen och något tillbehör tex potatis eller ris och gärna med Vinbärsgelè eller lingonsylt.

Det här receptet kan användas till all slags skogsfågel.

Smaklig måltid

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
0

#1) haha, du hann före mig med samma tanke!

//Ida

MaMaMade
0

#2 Det där receptet föll jag också för!

Recept är ju inte så svårt att hitta nu när man har internet. Tänkte mer att nån hade testat själv, vet inte när man får chansen att tillaga det igen o vill undvika "fallgroparna" så att säga.

Anterrabae
1

Ja, jag förstår det.. Jag kan inte hjälpa dig där tyvärr. Men jag hade absolut gjort som du och frågat runt. Glad

Det fanns ett recept med rönnbärssås också, som verkade spännande.

Du får berätta vad och hur du gjorde när du väl testar, jag är nyfiken.

//Ida

MaMaMade
3

Åhå men då måste man ha rönnbär o de är borta sedan länge. Får bli det ovan, återkommer när jag testat. Blir inte på ett tag för nu sticker Guben iväg på jobb igen, så vi tar det när han kommer hem igen.