Fråga om bäst före
Har en gräddfil hemma och den är en dag för gammal, det står att bäst före är 6 oktober. Tror ni att det går bra ändå eller ska jag slänga bort den?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om den är oöppnad borde den vara okey.
Annars kan man ju lukta och smaka på den.
Den går att använda om du har haft den i kylen. Många saker går att äta långt efter att bäst-före-datum har passerat, särskilt syrade produkter, som exempelvis, gräddfil håller bra mycket längre än vad som anges på förpackningen. Tänk på att bäst-före-datum inte är lika med sista förbrukningsdag. Vanligen kan man smaka sig fram, om produkten luktar och smakar bra så går den att använda 
/Désirée
#1 Okej 
#2 Tack för ett bra svar
man kan ju bli lite avskräckt när det gäller bäst-före-datum. Men då vet jag!
#3 Varför? Det heter ju just "bäst före" och inte "Oätbar efter", som många verkar tro…
#4 Just därför att jag har trott att det betyder oätbar efter. Vad betyder bäst före då? T.ex ägg blir ju dåliga efter bäst före datumet, också bröd.
Varken bröd eller ägg blir dåliga den dagen som bäst-före-datumet står på, särskilt ägg håller länge efter att bäst-före-datumet inträffat.
Förr hette det sista förbrukningsdag, men man bytte till bäst-före-datum, just därför att de allra flesta varorna går att äta flera dagar, ibland till och med flera veckor efter att bäst-före-datumet har passerat.
/Désirée
#6 De ägg jag har köpt har blivit dåliga efter bäst före datumet? Bröd har blivit dåligt 2 dagar efter bäst före.
Det kan nog inträffa, men det är inte vanligt att något blir dåligt dagen efter att bäst-före-datumet har passert. Hur förvarade du äggen som blev dåliga?
/Désirée
#8 Kallt, i kylskåpet.
Kanske har du lite för varmt i kylen? Det ska vara max 4 graderi kylen. Hur märkte du att ägget var dåligt? En annan sak som kan ställa till problem är om en kylvara inte har varit i kyla hela tiden, alltså om kylkedjan har varit bruten. Exempelvis om man handlar en varm sommardag och har sina kylvaror i kassar i en varm bil.
/Désirée
#10 Nja jag tycker temperaturen är bra. Ägget luktade illa och såg konstigt ut. Bra ägg sjunker ju till botten i kastrullen, men dessa ställde sig på högkant.
Det låter ju som ett dåligt ägg ja. Att ägg sjunker i vatten beror på att luftblåsan i ägget är liten när ägget är riktigt färskt, luftblåsan blir större och större ju äldre ägget blir. På tal om illaluktande ägg så råkade jag ut för att det luktade hönsstall när jag öppnade en ny äggkartong. Det var absolut inget fel på äggen och långt kvar till bäst-före-datum, men som sagt hela den kartongen luktade inget vidare.
/Désirée
#12 Hmm vad märkligt, men bra att dom gick att äta ändå då.
Ursäkta jag var nog lite otydlig ovan. Det var de hela äggen med skal som luktade så där, när jag knäckte ett ägg så luktade själva ägget ingenting, lukten satt alltså i skalet. Dessa ägg åt vi dock bara tillagade och inte råa för säkerhet skull.
/Désirée
#14 Tyckte inte du var otydlig? 
Tänk på att det är skillnad på "Bäst före" och Sista förbrukningsdag" Bäst före datum är bara ett riktmärke och de flesta varor håller sig betydligt längre. Sista förbrukningsdag står det på tex köttfärs och färsk fisk/skaldjur. Sådana varor ska man inte äta efter det datum som står. De är känsliga och kan lätt börja innehålla bakterier som vi inte mår bra av!
#16 Jo jag har förstått det nu