Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 2325 ggr
DesK
0

Följer du recept?

Här pratar vi ju ofta om olika recept och hur vi lagar maten som vi äter Glad Så nu skulle jag vilja veta om du följer recept när du lagar mat, eller lagar du mat på en höft?

/Désirée

Karmatarerskanise
0

Jag följer en del recept, men gör lite modifieringar Kyss

SaraC
0

Om det är något jag inte gjort tidigare så går jag efter receptet, men kan ända höfta lite efter vad jag tycker och byta ut olika delar. Är det något jag lagar ofta går jag aldrig efter recept.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ettlitetalias
0

Nä, jag brukar läsa basingredienserna, sen höftar jag resten.

[Tassy]
0

instämmer med Hera.

dolfen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ungefär som #2.

Jag satte in ett recept på levergulasch här och blev lite förvånad då någon ville byta ut gräddfil till en annan mejeriprodukt som tålde att kokas. Jag såg inte någon logisk mening med att få det att koka då rätten var färdig före det hade gått så långt att det kokade. Den andra mejeriprodukten har ju heller inte samma smak som gräddfil. I sådana fall missar man ju "grejen" med rätten.

När det gäller tomatsås och rotsoppor har jag slutat att skriva upp hur jag gör. Det har aldrig falerat. Oskyldig (Hittills) Tyst *tar i trä*

Glad

Anterrabae
0

Följer väldigt sällan recepten till punkt och pricka. eftersom det är så mycket som vi inte kan äta.

Är betydligt noggrannare vid bak.

Nya rätter skaffar jag mig ett hum om och passar det så gör jag som det står annars anpassar jag efter eget huvud.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Maria
0

Är det något helt nytt jag ska laga så kollar jag receptet men vet av erfarenhet att jag kan öka på vissa saker. T.ex pepparrot brukar vara snålt tilltaget i recept i min smak.

Annars lagar jag mest mat på en höft och det brukar bli braFlört

/Maria

storost
0

När jag lagar ett recept för första gången eller bakar något för första gången, då följer jag receptet för att prova och smaka hur det ska bli. Men efter det gör jag det inom matlagning på höft och inom bak efter hur jag vill ha det bakade livsmedlet.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Sophey
0

Det beror på vad jag lagar och hur många gånger jag gjort det.
Jag brukar följa receptet första gångerna och sedan börja modifiera och laga på en höft.

Medarbetare på matlust

[Aquelegia]
0

Hittar endast inspiration via recept men jag följer ALDRIG och jag menar verkligen aldrig mängd et cetera skulle dock vara skönt ibland om jag bara kunde följa ett papper istället för att tänka ut allt själv Glad Syrrans 20-årskalas vart ju lite stressigt för jag inte kunde bestämma mig förrän i sista sekund vilka kryddor som skulle i vilken gryta Skrattande

Elshira
0

När det gäller bröd och kakbak så följer jag recepten då jag inte har någon uppfattning om sådant.

Vad det gäller matlagning så är det sällan jag följer måttangivelser - Man tar det som står i receptet + eller - några saker bara Oskyldig Sedan älskar jag att leka med kryddor. Förstår inte att kryddor nästan aldrig står med i recept? Liksom, förslag i.alla fall?

Jag har säkert 40 kryddburkar (ej inräknat färdiga mixer) som står på kryddhyllan som används minst en gång i månaden i.alla fall! Allt från körvel till svartpeppar Skrattande Sedan har jag ju hyllan över där dubletter och alla "inte lika ofta" använda kryddor står…

"Vardagsmat" använder jag dock sällan recept till, där blir det "man tager vad man haver". Sedan lär man sig ju recept utantill och kan ju därefter laga på en höft - Typ diverse såser och hederliga saker som köttfärssås, potatisgratäng med mera.

Hakuna matata!

Lorita
0

Första gången efter recept sen helt efter eget huvud

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Aquelegia]
0

Senast idag kollade jag i stora kokboken - tyckte det vart så himla inskränkt med smaker så här körde vi på, blandade fetaostbiffrecept med kebabrecept och persiljejärprecept åhh vad gott det var Glad

[TrevorS]
0

Brukar kolla ett grundrecept men följer gör jag nästan aldrig tror jag Skrattande Improviserar gärna då hittar man oftast nya spännande maträtter

Wand
0

Om jag ska laga någonting som jag behöver recept till så brukar jag endast ha receptet som utgångspunkt, men jag rör alltid till det med lite egna mått och sådär. Jag vet ju bättre än receptet hur jag gillar min mat. ;D

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

DesK
0

Min dagliga matlagning blir vanligen efter redan inlärda recept. När jag ska testa något nytt recept försöker jag alltid att följa det receptet, annars kan jag ju knappast säga att jag testat det nya receptet Flört När jag sedan lagar mat efter det nya receptet igen, så anpassar jag det efter familjens och mina önskemål, men jag håller mig så nära orginalet som möjligt.

/Désirée

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Första gången efter recept. Sedan så brukar det för det mesta vara någonting som jag vill ändra lite på Glad Kakor och annat som man bakar brukar man sällan kunna ändra så mycket på innan det blir tokigt, men lite extra kakao i chokladsnitten brukar fungera fint Glad

Gunlog
0

Jag brukar gå efter recept de första gångerna för att sedan hålla det i huvudet och börja laborera själv.

Men något jag aldrig lär mig är fläskpannkaka! Ja, jag vet att ni skrattar, det gör jag också. Men, det är sant! Den fastnar icke i min hjärna! Jag får ta fram sambons gamla kokbok som han ärvt av sin far. Tror den är från -57 eller så. Det är helt otroligt! Det enda jag kan är att jag bräcker 500 gram bacontärningar i ugnsformen innan jag slänger i smeten, men jag kan inte smeten. Det går bara inte… Har hållt på nu i 11 år med att bläddra fram sidan så fort vi ska ha fläskpannkaka. …nej, inte kommer jag ihåg vilken sida receptet är på heller… Obestämd

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Martin
0

Jag brukar ha receptet som mall, men sedan lägger jag till och drar ifrån efter egen smak (eller sambons och min smak om jag gör till oss båda).

mvh Martin