Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 1751 ggr
DesK
0

Bra att veta! - Tipstråd

Här tänker jag att vi kan samla alla sånna där bra att veta saker Glad Det måste inte ha med mat och kök att göra, utan berätta nu om era bra tips för att förenkla vardagen.

/Désirée

DesK
0

Diska inte den heta stekpannan utan vänta en stund, så håller diskborsten längre Glad

/Désirée

dolfen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Till er som har djur:

Stek inte med teflonpanna på hög värme. Då utvecklas ett gift som gnagare och speciellt fåglar är känsliga för. De kan dö av detta.

Om man vill steka hårt kan man ju använda järnpanna eller järngryta.

Här har jag skrivit ner några utdrag ur en tidningsartikel om detta.

Anterrabae
0

När man gör egen bearnaise eller hollandaise eller liknande så kan man i stället för smält smör ta tärnat osaltat smör som fått bli rumsvarmt. På så sätt kyler man såsen samtidigt som man vispar ner 1-2 tärningar i  taget och förhindrar på så sätt att den skär sig.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Chestnut
0

#3 Det där ska jag definitivt testa, tack! Glad

Hyvla gurkan med osthyveln istället för att skära med kniv om du vill ha tunna skivor

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
0

man måste fortfarande vispa massor, och det kan skära sig, men är i alla fall inte lika känsligt.

//Ida

[TrevorS]
0

Öppna burk, lägg fuktig disktrasa under så slipper man märken i bänken och det går dessutom lättare att öppna. Även om man vispar i en bunke ställ fuktig disktrasa under så åker den inte runt och man får bättre grepp.

DesK
0

Om du är liten till växten, ställ ned skålen i diskhon när du ska vispa något, så får du bättre arbetsvinkel för visparmen + att du slipper få upp så mycket stänk Glad

/Désirée

Sophey
0

Lämna aldrig köket när du lagar mat - det kan sluta illa Tungan ute

Medarbetare på matlust

Karmatarerskanise
0

Skölj alltid det du diskat i kallt vatten efter diskningen, då växer eventuella bakterier långsammare. Likadant med diskborste och disktrasa.

DesK
0

Styckfrysta jordgubbar och bär istället för isbitar är både fint och gott i saft, vatten eller vin Glad

/Désirée

MonisN
0

Låt disktrasan ligga i kokhett vatten tills vattnet kallnar, då dör bakterierna. Gör detta ofta!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Anterrabae
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satsa på att skaffa ett gäng så kallade diskfiskar. En stickad disksvamp som man återanvänder och tvättar varmt/kokar. Miljövänligt och hygieniskt alterntiv till disksvamp och diskbortste

//Ida

Elshira
0

Äggens bäst-före datum som står på förpackningarna beräknade på att äggen förvaras i rumstemperatur, förvaras de i kyl håller de givetvis betydligt längre (säkert någon månad till - minst).

Och vill man kolla att äggen är användbara så kan man ju givetvis knäcka dem och se hur de ser ut och framför allt lukta (luktar det fräscht så är det bara att köra).

Annars kan man lägga ägget i ett glas med vatten. Sjunker det är det bra, ställer det sig upp går det fortfarande att använda men börjar bli gammalt, flyter det däremot ska det kastas!

Hakuna matata!

dolfen
0

För första gången har jag nu råkat ut för en skruvkork på en mejeriprodukt-förpackning som jag inte kunnat öppna. Jag brukar tänka ibland att de som har reumatism måste ha svårt att öppna dessa.

Tog fram en rörtång. Gick finemang.

Borde även funka med en polygrip.

Elshira
0

#14 Vi har en smart makapär med gummiklädd insida som för att man kan öppna både skruvkorkar och stora lock med hävstång Glad Ser ut lite som en nötknäckare, fast är istället en kapsylöppnare om man håller ihop handtagen!

Hakuna matata!

[TrevorS]
0

Mjölkpaket håller 7 dagar efter öppnats, men bör öppnas innan utgångsdatumet på förpackningen, ställ in mjölken efter ni använt den, låt den inte stå framme mer än nödvändigt.

ettlitetalias
0

Gnugga in skärbrädorna med salt över natten för att hindra bakterietillväxt.

Har du kokat ris som blivit över så ska det inte ätas senare än dagen efter då det bildas giftiga bakterier i riset.

[TrevorS]
0

Har man problem att skala och skära upp lök kan man fylla upp ljummet vatten i en skål och skala löken under vatten. Även dela den. Sedan blir det lättare att hacka den på skärbrädan så slipper man tårar i ögonen.

Elshira
0

#18 Om man dessutom skär upp den utan att skära bort rotdelen först går det det dessutom mycket bättre även utan vatten. Det är när man delar den som all otrevlighet börjar. Så det bästa är att liksom skära ett rutmönster ovanifrån och sedan bara hacka den snabbt! Det gör att jag slipper mina forna simmglasögon i alla fall Skrattande

Hakuna matata!

Karmatarerskanise
0

Bäst av allt när man hackar lök är att använda en riktig vass kniv, så släpps det inte lika mycket från löken.

Att roten sitter kvar har ingen verkan, jag har då aldrig varit med om det Glad

Elshira
0

#20 Jag syftar på den delen där rötterna går ut ur löken, att man inte ska börja med att skära bort den änden helt enkelt.

Hakuna matata!

Karmatarerskanise
0

#21 Jag förstod det Glad

DesK
0

Kontaktlinser är bra när man hanterar lök Oskyldig

/Désirée

MonisN
0

#23 Instämmer! Jag har adrig problem med lök tack vare dom. Detta är väl enda gången det är en fördel med dålig synOskyldig

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Sophey
0

Japp, med kontaktlinser har jag aldrig problem när jag hanterar lök. Förr la jag en liten blöt handduk på huvudet och över pannan så slapp jag irriterade ögon efter hantering av lök. Skäms

Medarbetare på matlust

[Aquelegia]
0

River lök på rivjärn till köttbullarna (nej mixer duger inte för stora bitar ^^) brukade lipa som en unge men river numera under spisfläkten på högsta hastighet inga mer tårar Glad

Gunlog
0

Jag lärde mig från en gammal husmorsbok från 1947 hur man skulle skära lök utan att "tilldraga sig oönskade svullnader och blemor under samt ikring ögonen".

Koka upp vatten på spisen och sänk värmen när det kokar. Lägg en skärbräda i trä ovanpå kokkärlet. Skär löken på skärbrädan när den ligger på kokkärlet. Då tar ångan från vattnet den gasen som kommer från syran i löken, och åker upp i skorstenen. Idag är det iofs spisfläkt i de flesta kök, men även om du inte har en spisfläkt så "joniseras" gasen av vattenångan.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.