Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 3730 ggr
dragonstar
1

Stenålderskost?

Jag är lite intresserad av att testa en modifierad version av stenålderskost.

Någon här som äter det eller som själva är inspirerade av denna kost när dom gör mat.

Vad äter ni, var hittar ni era recept?

Alla tips och idéer mottages.

Ska tillägga att jag har IBS och kan därför inte alltid äta exakt efter denna kost. Jag är heller inte överviktig utan snarare tvärt om men känner att jag behöver äta nyttigare för att öka min energi.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

DesK
0

Det finns ju en artikel om stenålderskost här på sajten Glad Sen hittar man en del när man googlar, men det mesta är inte på svenska. Vad jag förstår så är det typiska för stenålderskost att man inte äter några mejeriprodukter, spannmålsprodukter och raffinerat socker. Däremot äter man magert kött, grönsaker, frukt och nötter.

Att äta nyttig mat betyder rätt olika saker för oss människor. Jag tänker att om du äter en varierad kost med bra proteiner, vitaminer och fett då bör såväl din IBS som eventuella undervikt ge med sig lite. Ät alltså de rotfrukter och grönsaker som du tål och kött, fågel, fisk och ägg. Sen kan du testa att endast äta mjölksyrade mjölkprodukter som yoghurt och fil, då gärna grekisk eller rysk yoghurt. Om magen tillåter kan du äta någon macka av surdegsbröd då och då. Testa också att äta mjölksyrade grönsaker, dessa är mycket nyttiga, men tyvärr dyra att köpa.

/Désirée

Wand
0

Ursäkta att jag lånar tråden lite. Flört

Jag har läst lite om stenålderskosten, och tänkte fråga här istället för att starta en ny tråd; Är det dyrt att följa denna kost? 
Då man istället för till exempel spaghetti och köttfärssås måste göra kött /fisk att äta tillsammans med grönsaker och frukt. 
Den som vet och har följt denna diet får gärna säga vad utgifterna för maten låg på månadsvis.

Sedan skulle jag även vilja veta, fortfarande av de som själv gått denna diet eller känner till någon som gjort det, hur mycket gick "den" ner i vikt efter detta? Av vilket skäl började "den" med stenålderskosten? 
Hur mycket fuskade "den" i början /under tiden? Var det svårt?

Tacksam för svar! För att hålla tråden fri ifrån annat än vad TS ville ha svar på så får man gärna PMa om det inte vore för mycket besvär.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

dragonstar
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Det går så bra så Glad alltid bra att veta mer.  Själv är jag intresserad av kosten av de skäl att det känns mer naturnära. Men jag tänker bara ta in delar av den i min vanliga husmanskost Glad

DesK
0

#2 Det behöver ju inte bli så dyrt. Tänk så här: Rot- och grönsaker kan köpas billigt nu under hösten, skäras upp i mindre bitar, förvällas och frysas i lagom portioner Glad Sen kan man hela året passa på att köpa frysta grönsaker när dessa erbjuds till extrapris, likadant gör man med kött, fisk och fågel, på så vis hålls matkostnaderna nere. En annan poäng med såväl stenålderskost som annan lågkolhydratkost är att man inte äter en massa skräp som färdiglagad portionsmat, chips och godis, vilket också gör att matpengarna räcker längre Glad

Jag tycker inte heller att du kapar tråden, eftersom du håller dig till ämnet stenålderskost och ställer frågor kring denna kost Glad

Jag äter en något modifierad form av lågkolhydratkost med kött, fågel, fisk, mycket grönsaker, lite frukt, bär och nötter och yoghurt, ägg och ost och då och då äter jag även surdegsbröd. Jag fuskar ibland men ser det som lite fest Flört Svårt är det inte alls Skrattande

#3 Jag är lite nyfiken på vad du menar med att du bara tänker ta in delar av stenålderskosten i din vanliga husmanskost? Ge gärna några exempel Glad

/Désirée

dragonstar
0

Ja öm - alltså jag håller ju på att läsa om stenålderskosten så vet inte  allt vad den innehåller så kan säga helgalna saker nu.

Jag tänkte mycket frukt, grönsaker och en del nötter. Jag äter fortfarnde socker och salt men minskar ner på det något och där jag kan byter jag ut sockret mot honung.

Jag äter fortfarande Nötkött men bara svenskt. Gris gillar jag inte smaken på.

Jag äter köttbullar och potatis med brunsås. kyckling i sås med ris och så vidare men tänker på vad jag har i.

Jag använder grädde och annat i maten och då vanlig och inte light.

Kommer äta bröd men försöker tänka på att äta mer grovt och andra brösorter än ljus limpa och rostbröd som känns inte bar tråkigt utan väldigt onyttigt.

Har bregott eller egengjort smör på.

Försöker tänka på att äta gröt oftare med bär och annat och jag har börjat den långsamma kampen med att minska socker och salt. Det är jättesvårt då smaken liksom försvinner innan man vant sig.

Vet inte hur jag ska förklara riktigt då jag inte riktigt vet själv vad jag tänkt.

DesK
0

Det låter ju jättebra! Glad Klart att du kan äta nötkött och kyckling, båda är bra mat. Om din mage klarar av grädde så tycker jag inte att det är fel av dig att äta det, testa också att använda creme fraiche ibland. Om jag inte minns fel så vill du öka lite i vikt och då är det mycket bra att du väljer bra fett som smör, bregott och olivolja. Prova att äta något bra surdegsbröd, magen klarar ofta av det bättre än vanligt grovbröd bakat med bara jäst. Om du vill kan du också försöka att baka ditt eget surdegsbröd, då har du full kontroll över vad som finns i brödet Glad För att "villa bort" den mindre saltmängden kan du prova att använda mycket färska örtkryddor och tomat i maten. Tänk dock på att använda vanligt salt med jod när du använder salt i matlagningen. Jod är nödvändigt för att upprätthålla god hälsa. Däremot är vitt socker onödigt och kan med fördel bytas mot honung eller rårörssocker.
Prova någon gång att byta ut kokt potatis mot kokt rättika och ris mot finskuren lättkokt blomkål. Tycker att du verkar tänka till riktigt bra - fortsätt så och berätta om vad du äter och vad du tycker om det Glad Gissar att du kommer att hitta många goda och trevliga rätter Tungan ute

/Désirée

dragonstar
0

Surdegbröd låter supergott. Specieltl egenbakat. Har funderat på att starta en såndär "Herrmandeg" men har inte hittat ett bra recept ennu. Några tipps?

DesK
0

Ähum det finns recept inne på Matbröd på Herrmanndeg och surdegsgrund för matbröd Flört Jag har torkad surdeg hemma här som jag kan skicka till dig, i sånna fall föreslår jag att du ger mig din adress och ditt namn i ett privat meddelande.

/Désirée

Wand
0

#4 Ja, det är sant. Just morötter, kålrötter och liknande är inte så fasligt dyrt alls. Det är främst just kött och frukt som jag är lite oroad över. Då jag är 17 år och bor hemma så har jag inte så många utgifter, men den enda inkomsten jag har är studiebidraget, och vill jag dra på mig stenålderskosten så får jag betala det mesta själv om det inte finns hemma eller äts av resten av familjen. 
Så jag måste hålla en budget på ca 700 kronor i så fall. Morötter, kålrötter, vitkål och sådant kan säkert finnas hemma ibland. Men frukt och kött har vi sällan hemma (vi brukar köra på sådant som är billigt istället för nyttigt, och då vi är en stor familj så kan det bli lite knepigt med "rent" kött). 

Om man går på stenålderskosten så ska man, av vad jag förstått, inte äta pasta, potatis, ris, bröd eller något sådant. Kommer absolut att "synda" ibland, men räknar med att kunna hålla mig någorlunda bra.
Bacon, laxfiléer, kycklingfiléer, grytbitar och liknande brukar man kunna finna relativt billigt. Går alla dessa köttsorter bra?  

Och då man äter enligt denna kost, är det viktigt att man får i sig extra mycket av något, eller ska man helt enkelt bara äta tills man blir mätt och sedan äta nästa gång man blir hungrig igen?

dragonstar
0

NU var jag ju klantig. självklart att det finns inne på brödforumet - Tack för länkarna.Glad

dragonstar
0

Kollade in det receptet men när jag läser lte verkar det ju var en kaka och inte något bröd? Vet att min syster fick en hermmandeg av sin fröken men i slutändan vart det en kaka och ingen av oss åt upp den.

Så hur ser detta bröd kaka ut?

DesK
0

#9 Det går säkert bra med de kött-, fågel- och fisksorter du frågar om. Om du är frisk och inte lider av någon större övervikt kan du nog "synda" en del. Vad beträffar bröd så rekommenderar jag som sagt att man kan äta lite helst hembakat surdegsbröd Flört Du måste ju inte äta en massa frukt, kanske kan du passa på att köpa lite äpplen under hösten, men för övrigt kan du lika gärna satsa på de grönsaker du skriver om och kanske någon gång komplettera med fryst broccoli, när det är bra pris på den. Glad

#11 Herrmandeg är just en kakdeg, det var därför jag la till länken till en vanlig surdegsgrund Glad

/Désirée

Wand
0

#12 Okej, tack så mycket! Glad Just bröd kommer bli den största utmaningen, så det är ju bra att man kan ta alternativ. Skrattande

Bjornen
0

I vårt område åts vanligen ojäst bröd. Man använde bara råg eller korn samt olika andra växter som idag oftast kallas ogräs. Vete odlades i södra Europa och durumvete (som man gör pasta och makaranoner) är inte odlingsbar i Sverige. I södra Sverige fanns tidigt odling av emmervete och speltvete.

Broccoli är ingen stenålderskost och även blomkål är en medeltida växt åtminstone i Mellan- och Nordeuropa. De flesta olika kålsorter är relativt moderna förutom huvudkål.

Morot kan vi också glömma som kommer från Afganistan.

Nuvarande grönsaker som man åt under stenåldern är kålrot, rova, huvudkål och bondbönor. Men man åt många olika vilda växter både färska och värmebehandlade. Många olika bladväxter åts och även en hel del fröväxter. Kvanne, ängssyra, olika mållor och ormrot (särskilt groddknopparna) är några vanliga vilda växter som man åt under stenåldern.

Stärkelserika rötter från t.ex. mjölkört och kvickrot var också vanliga i stenålderskosten.

När det gällde kött så var det naturligvis köttdelar med ben och oftast kokkött. Man försökte förstås äta så fet mat som möjligt och fett vildsvinskött var nog en vanlig beståndsdel i stenålderskosten. Fisk var också mycket viktigt och lekfisken torkades eller syrades för att bevaras.