Matkultur & traditioner

Stenålderskost

2005-10-27 21:19 #0 av: Niklas

Vad åt man på stenåldern? I boken Stenålderskost försöker Loren Cordain reda ut vad stenåldersmänniskorna åt och hur det påverkade deras hälsa. Många fördomar vi har om dem slår han hål på. En del av dagens vanligaste livsmedel är mycket onyttiga och står för en stor del av ohälsan i den industrialiserade världen.

"Stenålderkosten är en livsstil som gradvis återställer din normala kroppsvikt, din hälsa och ditt välbefinnande. Om du följer riktlinjerna för kost och principer som jag har redogjort för i den här boken kan du njuta av alla de fördelar som människans originaldiet har att erbjuda. Din hälsa förbättras och du kommer definitivt att gå ner i vikt."

Detta lovar Loren Cordain i boken.

StenålderskostStenålderskost är den kost våra stenåldersförfäder levde på under lång tid, för ungefär 500 generationer sedan. Innan jag läste boken trodde jag att stenåldersmänniskan led av sjukdomar, hål i tänderna och hade kort medellivslängd. Enligt författaren var det tvärt om. De var starka, friska och levde länge. Det var först när människan började bruka jorden och använda spannmål och mejeriprodukter i matlagningen som de började dra på sig sjukdomar. Då minskade de också i längd.

Stenåldersmänniskan åt magert kött, fisk, frukt och grönsaker. Inga mejeri- eller spannmålsprodukter, inget tillsatt raffinerat socker. Det de åt fick de äta så mycket de ville av. Människokroppen kan inte äta så mycket magert kött, fisk, frukt och grönsaker att det blir skadligt. Den som äter som en stenåldersmänniska behöver aldrig gå hungrig.

En av de riktiga bovarna i vår moderna kost är färdiglagade måltider. Där kan vi inte kontrollera vad som tillsätts. När vi lagar mat själva går det att låta bli exempelvis smör, socker, grädde och mjöl. I stället för socker går det bra att använda lite honung eller frukt. I stället för margarin kan du steka maten i linfröolja eller rapsolja. I stället för en tallrik glass efter maten kan du äta en skål frusna bär. Som mellanmål kan du äta en avocado med räkor eller en näve nötter. Måttliga mängder alkohol är tillåtet.

Emellanåt går det bra att synda under en hel måltid utan att det påverkar hälsan märkbart.

Fullkorn sägs ofta vara nyttigt och innehålla mycket fibrer. Frukt innehåller i genomsnitt dubbelt så mycket fibrer som fullkorn. Grönsaker som är fattiga på stärkelse innehåller omkring åtta gånger mer fibrer.

När kroppen smälter protein går det åt mycket mer energi än när den smälter fett. Protein ger dessutom en mättnadskänsla, så att du slipper småäta mellan måltider, och det bygger muskler. Proteinrik mat tillsammans med frukt och grönsaker kan man inte äta för mycket av. Kalkonbröst utan skinn innehåller 94 procent protein och bara 5 procent fett. Lammkotletter däremot innehåller 49 procent protein och 51 procent fett. Det är med andra ord lika onyttigt som feta fläskkotletter.
Fett ensamt är det svårt att äta mycket av. Kroppen säger stopp. När vi blandar det med kolhydrater, salt eller socker, smakar det godare, vilket gör att vi kan äta för mycket av det. Det kan även lura kroppen att den fortfarande är hungrig.

"Trots att du utesluter spannmål, mejerivaror, raffinerat socker och behandlad mat kommer du snart att upptäcka att du både kan njuta av god mat och samtidigt må bra. Eller vad sägs om en krabbomelett gjord på omega 3-berikade ägg, serverat med avocado och persika? Eller sjötunga brässerad i vinsås med spenatsallad och gazpacho till lunch? Och får jag fresta med helstekt fläskfilé, blandad grönsallad med linfröolja, ångkokt broccoli, ett glas Merlot-vin och en skål med björnbär med mandelspån till middag?"

Det finns många recept i boken som låter goda. Lax, skaldjur, vilt, kalkon och mycket annat. Även våra vanliga köttsorter, nöt och fläsk, är tillåtna om allt synligt fett är bortskuret före tillagningen.

Boken är full av exempel på sjukdomar och andra åkommor som man kan undkomma eller minska risken för genom att äta stenåldersmat. Vad som är riktigt bra med den (boken), är att den får det att verka så enkelt att börja och att man blir motiverad att sätta igång direkt.

Det jag hade allra svårast att tänka mig att vara utan, var bröd av alla sorter, mjölk och potatis. Resten tyckte jag i stort sett att jag kunde ha eller mista. Däremot tänkte jag försöka att åtminstone minska både bröd- och mjölkkonsumtionen. Ett äpple i stället för en av frukostmackorna. Loka i stället för mjölk till så många måltider som möjligt. Potatisen verkade svårt. Det går att göra så väldigt mycket gott av potatis. Att byta ut övriga mindre nyttiga måltidsingrdienser verkade inte svårt. Över huvud taget fick jag intrycket att stenålderskosten är ganska enkel att följa. Så mycket magert kött, fisk, skaldjur, frukt och stärkelsefattiga grönsaker jag orkar äta. Hur svårt kunde det vara?

Jag har i stort sett helt slutat dricka mjölk, har aldrig smör på mackor, äter grövre bröd i stället för limpa. Mellan målen äter jag äpplen eller bananer. Socker undviker jag när jag kan. Färdiga måltider har jag aldrig varit någon fan av så dem har det inte varit svårt att undvika. I stället för Robertsons söta marmelader äter jag osötade varianter de få gånger jag över huvud taget äter marmelad. På mackorna brukar jag ha kalkon eller vissa sorter av ädelost.

Sammantaget har det varit lättare än väntat att äta nyttigare. Jag spräckte några fördomar om mig själv på vägen. Jag kunde äta en halv Skogaholmslimpa till frukost och dricka två liter mjölk om dagen. Det trodde jag att jag var beroende av. Det gör jag inte längre och jag har ingen längtan efter det heller. Jag har inte märkt några negativa effekter. Däremot är jag piggare än tidigare.

För tydlighetens skull bör jag tillägga att jag inte följer boken slaviskt. Jag har lagt mig till med de vanor som har passat mig. Alla steg mot hälsosammare mat är en förbättring även om de är små. Lunch äter jag i regel ute och då är det svårt att styra innehållet på ingrediensnivå. Däremot blir det oftare Caesarsallad än hamburgare.

Jag ska avsluta med ett till citat från boken:

"Om du äter magert kött, eller fisk vid varje måltid, precis som stenåldersmänniskorna, så blir det troligen det mest hälsosamma beslut du någonsin fattat."

Relaterade länkar

Av: Niklas

Datum för publicering

  • 2005-10-27

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök iPad for Work Om du vill använda iPad på riktigt.

Anmäl
2005-10-27 23:20 #1 av: Pernilla

Tack Niklas! Spännande läsning!

Anmäl
2005-10-28 12:58 #2 av: CBA

WOW tack för inspirationen, nu är jag ännu mer taggad att lyckas Skrattande

Mvh CBA

Anmäl
2006-04-08 23:26 #3 av: Mandysan

Jag fundera bara på en grej... Får man inte kalcium brist om man slutar dricka mjölk?

Anmäl
2006-04-09 21:03 #4 av: Niklas

#3: Det beror nog på vad du äter i övrigt. Med recepten i boken får du inte det.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök iPad for Work Om du vill använda iPad på riktigt.

Anmäl
2007-09-15 19:29 #5 av: navel

åh, jag är så peppad på att pröva på det.. men är det ens möjligt när man är vegetarian?  det verkar som att mycket cirkulerar kring olika sorters kött?

Anmäl
2007-09-15 20:02 #6 av: Alexej

Jag gillar också tanken: Back to the roots...

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Anmäl
2007-09-15 23:02 #7 av: MaMaMade

 Tack Nicklas! Måste nog skaffa den boken. Har faktiskt börjat dra ner på kolhydraterna i mina måltider. Inte så att jag utesluter bröd, äter oftast bara 1-2 mackor/dag...beror på maten i övrigt o tar mindre potatis, ris etc o mer av proteinerna. Ska försöka engagera mig i att baka själv o göra nyttigare bröd. Är tyvärr dålig på grönsaker...men man får ta en sak i taget o gofikat släpper jag nog inte i första taget...få ggr men rejält istället.

Kalcium finns också i gröna bladgrönsaker o i småfisk som äts m ben. Källa: http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2023&lang=sv där man också kan se vilka livsmedel som innehåller minst o mest av olika näringsämnen. Sesam- o solrosfrö är bra källor men det finns också fällor, t ex spannmål. Läs mer på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalcium

http://www.sanamin.se/mineraler/kalcium.html

http://www.halsosidorna.se/Kalcium.htm

Har läst på lite då jag måste börja tänka på osteoporosrisken då jag helst inte vill börja ta östrogen.

Anmäl
2007-09-23 18:38 #8 av: Ulf-S

Jag tror inte på att stenåldersmänniskorna undvek fett och skar bort allt synligt fett. I princip alla isolerade folkslag man stött på som ätit traditionell kost har ätit mycket fett.

Fett är en viktig energikälla som innehåller fettlösliga vitaminer och är ett essentiellt näringsämne, tillsammans med protein.

Cordains moderna variant av stenålderskost blir nog ännu godare, nyttigare och mer lik faktisk stenålderskost i energifördelningen om man lägger till mer fett... Naturligt, animaliskt fett, riktig kokosolja, olivolja och rapsolja. Smör och grädde om man godtar det, det är ju inte precis paleolitiska födoämnen.

Å andra sidan är linfröoljan som rekommenderas i artikeln inte heller särskilt stenåldersmässig. Den är dessutom en av de mest instabila oljorna som finns, den klarar alltså upphettning dåligt och är mer eller mindre hälsovådlig att steka i. Jag skulle i alla fall undvika uppvärmning och enbart använda den kall.

Jag äter själv lowcarb och kan kanske säga att min variant är ganska lik Cordains, men jag använder dessutom en hel del smör och även kokosolja, macadamiaolja, rapsolja och olivolja. Grädde eller creme fraiche när jag känner mig sugen på en smaskigt gräddig sås.

Spannmål är totalt bannlyst hos mig, det pajjar min matsmältning (särskilt fullkorn). 

Anmäl
2010-11-30 14:17 #9 av: DesK

Vilken bra artikel, tack för den Niklas! Glad

Nu vet jag inte om denna bok fortfarande finns i handeln, men jag har sett den på biblioteket.

Désirée

Anmäl
2010-11-30 15:41 #10 av: Bergspuman

Jag är ingen anhängare av stenålderskost. Snarare av den moderna nordiska kosten så som den beskrivits på senare tid, i pressen.

Min pappa, nu 74 år, har kört med detta sedan ett antal år. Han tror att vi svenskar härstammar från jägare och samlare och därför är genetiskt anpassade för att äta mest kött och grönsaker. Och hävdar med kraft att "mjölk är artfrämmande" och sådant dravel. Att vi i Norden tål mjölk mycket mer än andra folkslag har ju sina orsaker.

Han är redan mager och har aldrig haft besvär med vikten.

Men han magrade ytterligare när han åt det här, såpass att han inte kunde ro sin roddbåt längre, han var så benig om häcken att han fick skavsår i rumpan!

Jag har satt åt honom för att han inte ska vara så mager, det är inte bra att en äldre person är det, de får ingen motståndskraft om de råkar bli sjuka, till exempel en svår förkylning eller influensa.

För övrigt fungerar många svenskar utmärkt med att äta spannmål då de enligt senare tiders forskning är ättlingar till jordbrukande invandrade stammar  som kom till Norden betydligt senare än de tidigare jagande stammarna Flört.

Den som inte tål spannmål kanske är en liten jägare? Skrattande

Anmäl
2010-11-30 17:38 #11 av: DesK

Bergspuman visst är det som du säger att många av oss kan äta mycket spannmål utan att må dåligt av det Glad Självklart ska äldre människor inte banta om de inte är mycket överviktiga.

Vi får dock inte glömma bort att det finns många människor som inte klarar att äta så mycket spannmål och annan kolhydratrik föda. Var och en måste hitta sin egen balans. Jag tycker att det är bra om alla olika kosthåll och dieter blir belysta här på sajten. På så vis kan var och en själv hitta de tips och idéer som man kan inspireras av i sin matlagning.

Antagligen är jag en liten jägare Skrattande för jag kan inte äta stora mängder spannmål och annat kolhydratrikt, då knorrar min mage ljudligt Skäms

Désirée

Anmäl
2010-11-30 20:15 #12 av: storost

Bergspuman har absolut rätt. Det hade vi nyss i skolan (kultur historia) och de flesta nordissar härstammer från jordbrukare. Och som Désirée skrev, är en del - till de tillhör jag också - liten eller stora jägare.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anmäl
2010-11-30 23:16 #13 av: Bergspuman

Ha ha, jag är absolut en jordbrukstyp för vad händer när jag äter stora mängder animaliskt protein eller animaliskt fett? Jo, jag blir sur i magen, äcklig i hyn, tycker jag kan rapa i evigheter och mår allmänt olustigt.

Men tänk sådana måltider en jägare och en jordbrukare kan sätta samman! Skrattande

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.