Göra egna chips
Är det någon som brukar göra sina egna chips? Jag har aldrig gjort det men skulle vilja testa, gärna också andra rotfrukter. Har ni några bra tips eller något recept att dela med er av?
Vi har gjort det nångra gånger, det vi märkte var att man måste vara noga med att skölja de tunna potatisskivorna. Vi får nog göra några test med andra rotsake nu när de börjar komma i butikerna 
/Désirée
Jag provade att göra morotschips, väldigt svårt då det tog tid och blev ändå inte bra. Bränt och halvblött på samma gång trots blott 50 grader och utspritt på plåt. 
Tassy jag gissar att det hade gått bättre i fritös med hög värme, men jag ska prova och återkommer.
/Désirée

Har får många år sedan gjord potatischips och för mig har jag sagt, att det löner sig inte. Men sen har jag gjord ostchips. Det är jättegott.
Vänliga hälsningar Stephan
Jag hade tänkt att fritera dem. Har läst nån gång att det ska vara så lätt, men jag undrar jag! Jag har nyligen blivit ägare till en mandolin och ville prova att göra riktigt tunna skivor, och då tänkte jag att chips vore nåt!
Jag lade in slanggurka och skivade med mandolinen och det gick på ett kick! Det är kul med hushållsprylar 
Japp hushållsprylar är kul
Jag ska leta upp lite olika recept på fritterade chips med mera i mina gömmor 
/Désirée
#6 Tack

Jag köpte mig en V-skärare och vill inte ha någonting annat. Där går det också att skära jättetunna skivor.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#8 Oh himmel så bra, tack för länken! Köpte en sådan för hundra år sedan på Nolia-mässan i Umeå…mitten av 80-talet tror jag. Nu börjar en del delar bli lite slitna, säkerhetshållaren har spruckit bl a. Men "knivarna" är lika skarpa som förut utan att jag har behövt bättra på dem. Använder dock inte sakerna varje dag…
V-skäraren ser också ut att vara en riktigt bra grej. Min mandolin har också tre olika knivar för att strimla i olika tjocklekar. Detta har jag inte prova ännu så jag vet inte hur bra det funkar. Själva knivbladet är höj- och sänkbart så jag slipper byta skivor.

#9 Varsågod 
#10 Själva kniven rör sig inte, men de olika insatsbrickor är förställningsbar med V5 skärare.
#11 Vi köpte våran i Schweiz för några år sedan och vill inte ha någonting annat.
Jag köpte nu den här skärare , men tyvärr finns den just nu inte i Sverige så jag måste beställa den i Tyskland.
Den ser toppen ut Stephan! Finns den i tyska affärer? Ska snart åka genom tyskland och då kan jag ta mig en titt på den 

Tyvärr kan jag inte svara på den frågan Mona. Det finns ju grossister som säljer vidare till detajlister och jag har bara adresser till de grossisterna.
Annars går det att beställa skärare här. Men frakten är € 17:-- upp till 5 kilo. Men jag såg för längesedan V3 skäraren hos Citygross och där kostade den 598 Kr.
För att det skulle löna sig för mig beställde jag också Deko Star och Rohkostschneider (Video) och Schieberbox (för förvaring av insatsbrickor).
Jag ska kolla i Tyskland och meddela om jag gör ett klipp
Jag brukar hitta bra grejer som inte finns här hemma

Lycka till Mona 
Här är recept på chips i ugnen som jag brukar göra:
Tack
Parmesanchips har jag inte testat faktiskt men har tänkt länge på det. Jag vet inte vem hon är som har den här bloggen, jag ville bara hitta ett recept
Kan hända att man får hålla koll på chipsen när de är inne i ugnen, så att de inte bränns vid. Så gå inte iväg i 5 minuter.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
#20 Parmesanchips är jättegott och enkelt att göra! Det måste du prova om du gillar parmesan. Men det ska helst vara färskriven. Trevlig blogg du länkar till.

#20 Jag tycker att parmesanchips är hur bra som helst. Och ja, man måste ha koll på de i ugnen.
Efter det här receptet har jag gjordt de
Vi tar för 10 stycken
10 msk riven ost (t.ex. mozzarella, hushållsost osv.)
10 tsk riven parmesanost
Gör tio högar på bakplåt med bakplåtspapper - först med riven ost och sen parmesanost ovanpå - och grädda i ugnen ungefär 10 minuter i 200 grader till de är knappriga och har fått lite färg men inte är brun.