Moussaka - lchf - recept
3 portioner
ingredienser:
800 gram lammfärs eller gräsbetesnötfärs
smör
2 gula lökar
1-2 vitlökslyftor finhackade
1 aubergine
1 zucchini
250 gram krossad tomat
0,5 deciliter tomatpuré
1-2 deciliter god riven ost
2 deciliter grädde
salt och vit /svart peppar
muskotnöt
kanel
Gör så här:
Fräs färs och lök i smör, krydda och smaka av, snåla inte med kanelen. Häll i tomatkrosset och tomatpurén.
Låt puttra medan du försteker skivad aubergin i smör med lite salt.
Varva sedan aubergine, skivad zucchini, färsröran och ost. Häll över grädden. Vill du inte ha en såsig moussaka kan man vispa ner 1 ägg i grädden innan den hälls över.
Grädda i 175-200 grader i cirka 25-30 minuter
Du kan ringla lite färsk olivolja över rätten vid serveringen.
Vilket bra recept!
En liten fråga! Du saltar inte auberginen innan och låter den stå en stund? Det brukar man ju rekommendera. Jag skulle nog ta lite vitlök i denna rätt också 
/Désirée
ojdå, glömde skriva vitlök… ändrar. 
för visst hade jag vitlök i 
Jo, jag vet att man brukar låta dem dra i salt, jag hoppar över det… blir oftast bara några minuter, jag orkar sällan vänta
och det verkar gå bra ändå.
Fniss minnet är bra men kort 

Aha så det där med att låta auberginen dra i salt behövs oftast inte - det är ju jättebra att veta! 
/Désirée
Ja det funkar tycker vi i alla fall, sedan glömde jag också att vi ringlar lite olivolja över innan vi äter. Men vi steker i smör, lchf du vet. 
Till medelhavsinspirerad mat brukar jag alltid steka i en blandning av smör och olivolja - det är också gott 
/Désirée
jag vill ogärna förstöra oilvolja, så jag föredrar den kalla ringlad uppepå färdiglagad mat. 

Jag är superfrestad på att göra den här maträtten, jag som har nötfärs i kylen så det är bara upp till ica och köpa aubergine och zuccinni i veckan
Tack för ännu ett superrecept! Jag som gärna vill äta lite mer LCHF men aldrig hittar några passande recept, nu har jag hittat min receptbank - DIG! 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
jag är ju en sån däringa "lat" matlagare, det ska helst inte ta för lång tid och absolut inte med för många märkliga ingredienser.

Ja, jag är det samma - en lat matlagare men det är skönt då har man ork att njuta av maten när den är klar. 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Exakt!!