Matlust iFokus

Matlust

Etiketterfärskorv
Läst 1930 ggr
[ngupa]
0

Moussaka - lchf - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

3 portioner
ingredienser:
800 gram lammfärs eller gräsbetesnötfärs
smör
2 gula lökar
1-2 vitlökslyftor finhackade
1 aubergine
1 zucchini
250 gram krossad tomat
0,5 deciliter tomatpuré
1-2 deciliter god riven ost
2 deciliter grädde
salt och vit /svart peppar
muskotnöt
kanel

Gör så här:
Fräs färs och lök i smör, krydda och smaka av, snåla inte med kanelen. Häll i tomatkrosset och tomatpurén.
Låt puttra medan du försteker skivad aubergin i smör med lite salt.
Varva sedan aubergine, skivad zucchini, färsröran och ost. Häll över grädden. Vill du inte ha en såsig moussaka kan man vispa ner 1 ägg i grädden innan den hälls över.
Grädda i 175-200 grader i cirka 25-30 minuter

Du kan ringla lite färsk olivolja över rätten vid serveringen.

DesK
0

Vilket bra recept! Glad En liten fråga! Du saltar inte auberginen innan och låter den stå en stund? Det brukar man ju rekommendera. Jag skulle nog ta lite vitlök i denna rätt också Flört

/Désirée

[ngupa]
0

ojdå, glömde skriva vitlök… ändrar. Skäms

för visst hade jag vitlök i  Skrattande

Jo, jag vet att man brukar låta dem dra i salt, jag hoppar över det… blir oftast bara några minuter, jag orkar sällan vänta Flört och det verkar gå bra ändå.

DesK
0

Fniss minnet är bra men kort FlörtOskyldigTyst

Aha så det där med att låta auberginen dra i salt behövs oftast inte - det är ju jättebra att veta! Glad

/Désirée

[ngupa]
0

Ja det funkar tycker vi i alla fall, sedan glömde jag också att vi ringlar lite olivolja över innan vi äter. Men vi steker i smör, lchf du vet. Flört

DesK
0

Till medelhavsinspirerad mat brukar jag alltid steka i en blandning av smör och olivolja - det är också gott Tungan ute

/Désirée

[ngupa]
0

jag vill ogärna förstöra oilvolja, så jag föredrar den kalla ringlad uppepå färdiglagad mat. Tungan ute

Vosjes
0

Jag är superfrestad på att göra den här maträtten, jag som har nötfärs i kylen så det är bara upp till ica och köpa aubergine och zuccinni i veckan

Tack för ännu ett superrecept! Jag som gärna vill äta lite mer LCHF men aldrig hittar några passande recept, nu har jag hittat min receptbank - DIG! Skrattande

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[ngupa]
0

#7 Skrattande
jag är ju en sån däringa "lat" matlagare, det ska helst inte ta för lång tid och absolut inte med för många märkliga ingredienser.

Vosjes
0

Ja, jag är det samma - en lat matlagare men det är skönt då har man ork att njuta av maten när den är klar. Flört

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[ngupa]
0

Exakt!!  Skrattande