Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 12562 ggr
DesK
0

Färgämnen i vin?

Då och då dyker frågan om det finns färgämnen i vin upp. Svaret på denna frågan är enligt Mikael Mölstad, ja men det finns inga konstgjorda färgämnen i vin. Något som alla vi som då och då vill njuta av ett gott glas vin kan glädjas åt Glad

/Désirée

Karmatarerskanise
1

Okey. Jag läste precis i någon tidning att vitt vin aldrig hade färgämnen men att rött och rose kunde ha det. Därför skulle man hålla sig till vitt.

Men om man ska tro Mikael Mölstad så är dom inte konstgjorda då Glad

DesK
0

Det finns ju massor av naturliga färgämnen i främst röda vindruvsskal och dessa är så klart starka, det vet vi ju alla som någon gång spillt rödvin på exempelvis en vit duk Flört Mölstad säger att det eventuellt kan finnas något enstaka vin där det är tillsatt färgämne, men att detta hör till undantagen. Normalt har alltså vinerna vi dricker sin naturliga färg som kommer från skalen.

/Désirée

Vosjes
0

Intressant och jo vinfläckar är rena h****** att få bort från vitt.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

dolfen
0

Att hälla salt på vinfläcken ska visst hjälpa. Jag har sett andra hälla salt på vinfläckar, men jag har inte tagit reda på resultatet.

Själv spiller jag inte. Oskyldig

dolfen
1

Tillägg till #4:

Saltet hälls på vinfläcken direkt efter att den har uppstått.

[mingdie]
0

Det är mycket sällan att det finns konstgjorda färgämnen i vin. Det kan finnas rester av mjölkprodukter eftersom det används att rena vinet.

Om man får en rödvinfläck så fungerar det utmärkt att direkt hälla vitvin på. Det gör att färgämnet i det röda vinet löser upp sig. Sedan kan man hälla salt på.

dolfen
0

I frukter med stark färg finns det mycket antioxidanter.

Antioxidanter är bra.

dolfen
0

Jag snubblade över Antikrundan igår. Där sa en textilkunnig angående rödvinsfläckar på duk att man skulle fort ta bort duken och med en massa varmt vatten.

Hmm. Då slipper man ju att slösa salt och vitvin. Glad

DesK
0

I vin finns det en hel del antioxidanter ja Glad Det är ju jättebra att få många tips om hur man får bort vinfläckar.

Här är en länk till Mikael Möllstads vinblogg, där han kort berättar om fördelen med den så länge illa omtyckta skruvkorken och han ger också tips på några bra viner med skruvkork i rimlig prisklass Glad

/Désirée

[mingdie]
0

Här nere gick dom flesta vintillverkarna över till skruvkapsyl för ett bra tag sedan. Med riktig kork så förstörs mellan 2-4% av vinerna och det är skönt att slippa det problemet.

DesK
0

Mingdie några av vinerna som föreslås kommer från dina trakter Glad

Bara för att glädja er alla så testade jag detta med rödvinsspill igår kväll Oskyldig Jag tog duken med spillet direkt under varmvattenkranen och spolade länge och väl, därefter stoppade jag duken i tvättmaskinen med annan ljus tvätt och tyvärr kan jag säga att idag när duken är torr ser man fortfarande mörkare partier där jag spillde - alltså bara varmt vatten med efterföjande tvätt hjälper inte 100%.

/Désirée

dolfen
0

Då har du bara att testa de två andra teknikerna (vitvin+salt och enbart salt) och sedan jämföra dem.

Det skulle vara intressant att få veta om någon av de tre teknikerna fungerade märkbart bättre än de andra eller om de var likvärdiga. Glad

[ngupa]
0

jag läser gärna inne på Äkta Vara och Mats Eric´s blogg där har han bloggat om Naturliga viner, intressant läsning.

Vill man läsa ännu mer om naturliga viner, så finner man också här 3 länkar till intressanta sidor… exempelvis "morethanorganic" och Gravner som jäser sitt vin naturligt på terracotta amforor.Cool

Olivier Pithon (en annan naturlig vinmakare) säger helt enkelt så här: "It's not me who's into bio - it's the others who are into chemicals".

DesK
0

#13 Äkta Vara finns med i vår länklista och vi är nog ganska många som kikar in där så och då Glad Sydsvenskans länkar är också intressanta, tack för att du delar med dig.

Kan berätta att jag nu har tvättat den där duken som jag spillde vin på med klorrent och nu är fläckarna nästan borta, man ser dem bara mycket svagt i god belysning.

/Désirée