Matlust iFokus

Matlust

Etikettermjölmatgrynris
Läst 2106 ggr
Loucar
0

Fattiga riddare

Hitta en smarrigt recept i Allers igen

Ta fram 8 skivor vitt formbröd. Skär 100 gram västerbottenost i tunna skivor och lägg mellan brödskivorna. Vispa ihop 2 ägg med 1½ deciliter mjöl i en bunke och tillsätt 1½ deciliter mjölk. Smält lite smör gyllenbrunt i en stekpanna, vänd bröden i blandningen och stek dem frasiga på båda sidor.

Enligt receptet ska man vända dom i 1 deciliter socker och 1 tesked kanel men det skippade jag. Åt dom som de var.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Kramis65
0

Finns ju till och med "Rika" fattiga ridarre Skrattande man hade bacon till.

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

Loucar
0

Ja det funkar säkert med lite knaprigt bacon emellan dessa också det vi får prova.Tungan ute

Hälsningar

Louise

MaMaMade
0

Ojoj, sådant ska jag hålla mig borta från! Här hos oss betydde fattiga riddare franskskivor stekta i rikligt med smör och vända i strösocker. Om de var rika så serverades de med sylt o grädde till.

Loucar
0

Då fick väl vi medelriddare då vi hade bara sylt på våraFlört

Hälsningar

Louise

Maria
0

Jag föredrar ickesötade riddare som man kan ha till korv eller bacon med mera.

/Maria

Loucar
0

Då borde de ovan passa, jag har heller aldrig socker på mina men det beror mer på att jag brukar ha sylt på istället.

Hälsningar

Louise

[alena]
0

När jag var liten gjorde mamma fattiga riddare, fast då var det vetebröd skivor och vi hade lingonsylt till.

nuförtiden gör jag det ibland, men jag tar vitt bröd, men vi äter det fortfarande med sylt.

sissie
0

Vi äter också fattiga riddare med sylt. Men det där med att ta två skivor och ha ost emellan. Det ska jag prova nästa gång. Det lät gott. Och vända dem i socker och kanel känner jag igen. Det skulle ungarna gilla.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Anders 50
0

#7 Samma här, fast utan sylt! Stekta vetebrödsskivor (mycket smör) vända i kanel och socker.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[alena]
0

Steka i smör och vända i kanel o socker brukar jag göra med överblivna våfflor som jag delar i hjärtan.

Chrome
0

Vi har också fattiga riddare med sylt. Smakar pannkaka om dom vi får av svärmor.

MVH Agnes

giffan
0

Puttar upp en uråldrig tråd..

När jag gör fattiga riddare, så som min mamma gjorde dem.

Då ska man ha äldre bröd som blivit lite torrt. Och sen tar man mjölk och knäcker i ett ägg, och eventuellt lite mjöl, vispar ihop med kanel i.

Sen doppar man ner brödet i det, låter det rinna av lite och sen steka i varm stekpanna. Gärna så det blir en hård skorpa på brödet men att det e lite mjukt inne i. Serveras med lingonsylt eller socker.

Minns att vi alltid köpte franskbröd typ sådär dagen efter då de kostade 1 krona

Mamma sa alltid att det hette rika riddare när man hade ägg och kanel i, annars vände man bara gamalt bröd i mjölk och stekte. Mat de åt under kriget.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus