Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 8056 ggr
Musiken
0

"Istället för"

Bor i England, och har en massa svenska saker jag vill laga och baka, men har svårt för att hitta ingredienser ibland, och det fungerar ju liksom inte att åka till IKEA varje gång jag känner for att äta svenskt.

Så jag tänkte, om folk har lust att hänga på, att vi kan skapa en liten lista på saker man kan använda "istallet för"?

Det jag skulle vilja ha lite tips på just vad man kan använda istället för är:
- hjortronsalt
- enbär
- jäst för söta degar
- kantareller/karl johan
- falukorv
- lingon
- renskav
- strömming
- fil/filbunke
- kaviar (inte den dyra ryska varianten alltså)

Jutte
0

hej

jag har bott i England i flera år, nu i kära Sverige igen.

vissa saker var svåra att hitta, en del kunde familj o vänner enkelt skicka över i ett brev, utan större kostnad som exempelvis HELA kryddpepparkorn (allspice), hjorthornsalt ( antar att det är det du menar)

annars kan du prova dubbla mängden bakpulver, men kanske inte blir like bra.

enbär är billigt o lätt att skicka i ett brev från Sverige

kantareller, och all möjlig smakfull svamp finns ju även i England

lingon- använd tranbär istället om du hittar det

strömming finns i England, jag hittade fryst strömming.

hittade också pickled herring. jag kokade bara om lagen, eftersom svensk inläggning är sötare än den engelska. så jag köpte flera plastburkar pickled herring. Kokade egen lag med ättika, socker, kryddpepparkorn (från Sverige, jag hade svårt att hitta HEL kryddpeppar i England) lät sillen dra i den nya lagen ett dygn - vips! inlagd sill, rätt bra dessutom

mina vänner /familj i Sverige tog för vana att skicka med en liten kryddpåse med varje brev.

tror inte du kan hitta nåt som smakar som renskav, men det finns ju vilt även i England, exempelvis hjort, men renskav är ju skuret väldigt tunnt

falukorv hittar du inte, vet ej var du bor - London? du bör kunna hitta tyska korvar som kan tillagas på samma sätt.

fil - yoghurt är väl närmast till hands här?

kaviar, vet ej om du menar smörgåspålägg typ Kalles, eller rom? rökt kaviar, typ Kalles, tyvärr, jag tror du blir hänvisad till Ikea eller hyggliga kompisar i Sverige

Jutte
0
Musiken
0

Tackar tackar för förslag! Glad

Vart hittade du strömming, och vad kallas det på engelska? Stormarknaden har en rätt bra fisk-disk, så kanske kan fråga om de får in ibland.

Och nej, tyvärr bor jag i Carlisle på skottska gränsen, så det internationella utbudet ar tunnt, såvida man inte vill äta polsk inlagd vitkål Tungan ute

Med kaviar så menar jag bade Kalles och rökt rom.. Hittar bara supersma svindyra burkar med "finkaviar" när jag letar..

Vosjes
0

Menar du hjortronsylt eller hjorthornsalt?

Strömming och sill är samma fisk och heter Herring på engelska om jag minns rätt Flört

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Musiken
0

hjortronsalt, inte sylten alltsa Glad

Och hur kunde jag vara sa dum!! Klart att det ar herring Skäms

DesK
0

Det heter hjorthornssalt därför att det förr faktiskt tillverkades av just hjorthorn, men numera görs det på kemisk väg.

På engelska heter det powdered ammonium carbonate och det svenska kemiska namnet är ammoniumkarbonat. Man ersätter det med bakpulver men hjorthornssalt jäser bäst om någon syra tillsätts.

Jäst för söta degar ersätts med vanlig jäst - jag använder aldrig jäst för söta degar, (har bara provat några gånger men märkte ingen väsentlig skillnad).

Numera finns det ju både fil och filbunke i små förpackningar så du kanske kan be någon snäll kompis att ta med sig till dig. Sen kan du göra egen fil eller filbunke, så att du har fil hela tiden.

Polsk inlagd vitkål = surkål det är jättegott Tungan ute Flört

Kika också på TrevorS artikel om ersättningsprodukter, där finns en hel del bra tips Glad Du kan också ha glädje av min omvandlingstabell Glad

/Désirée