Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 4388 ggr
Anders 50
0

Matfett i potatisvattnet

Jag brukar titta på "Halv 8 hos mig" på 4:an ibland.  I går kokades det cylinderpotatis (utstansade stora rundlar av stora potatisar) och innan locket lades på så lades det i crka 100 gram margarin i grytan.

Varför??

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Karmatarerskanise
0

För att det ger mer smak?
Har aldrig gjort det själv. Men man saltar ju potatisvatten så smör bör väl ge smak de med.

Elshira
0

Ja saltet från smöret borde ju ge smak, men själva fettet (och smaken) borde väll bara ligga på ytan och flyta?

Bara en teori dock! Glad

Hakuna matata!

DesK
0

Jag har aldrig hört talas om att man ska ha matfett i potatisvattnet, men precis som Hera och Elshira säger så ger det kanske lite smak

/Désirée

Anders 50
0

Funderade på om det bara var just till dessa potatiscylindrar, så att de höll ihop bättre under kokningen?

De såg kul ut på tallriken, 5 centimeter i diameter och lika höga.

Karmatarerskanise
0

#4 JA det var ett annorlunda sätt att servera potatis på Glad

Anders 50
0

Men det såg jobbigt ut att "ta ut dem" ur jättepotatisarna med plåtcylindern.

Karmatarerskanise
0

Haha ja det såg inte lätt ut Tungan ute

Vosjes
0

Intressant tråd… Nej nu är jag nyfiken - jag följer tråden Flört

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

MaMaMade
0

Som en slags enklare sorts potatisconfit kanske? Såg en kille på Masterchief på TV igår som gjorde det men missade själva tillagningen tyvärr.

Anders 50
0

Gjorde ett test igår när jag kokade potatis, en rejäl klick margarin i grytan….och visst blev det en annorlunda smak på potatisen, mycket godare.

Men ska man sen som jag dränka dem med god och nyttig sås så är det ju ingen vits! Glad

Vosjes
0

Vad blir inte godare med en klick smör igentligen Oskyldig

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Elshira
0

Jag äter nog hellre den klicken smör till potatisen då Oskyldig Bara färskpotatis och extrasaltat bredgodd = mumma ;D

Hakuna matata!

Karmatarerskanise
0

#10 Där ser man Glad

[TrevorS]
0

Jag brukar vara lite speciellt och koka med en pressad vitlök eller citronsaft för att få annorlunda smak.