Ledig fredagsmiddag!
Idag bjöd jag på Ärtsoppa (med timjan, stark söt senap o mejram)
Och stekta pankakor med vispad grädde och hallonsylt.
Detta äter vi sällan, fast att vi e en barnfamilj,
Hur ofta äter ni pannkakor?
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
Vilken härlig fredagsmiddag! 
Här äter vi pannkakor 1-2 gånger i kvartalet, ärtsoppa blir det tyvärr mera sällan då det bara är vi vuxna som uppskattar denna goda soppa.
(Yngsta tjejen och jag äter kesoplättar iställlet för pannkakor, eftersom vi båda får ont i magen när vi äter något med mycket mjölk i, om den inte är syrad)
/Désirée
oj då!!
Kesoplättar, vad e det??
Kesoplättar gör man på keso, ägg och lite fiberhusk. Precis som pannkakor kan man äta dem med sylt och andra söta tillbehör eller med bacon och andra salta tilbehör 
/Désirée
får man testa?? Låter gott! man kanske kan göra lite "mat"pankakor av dem, med avokado o grejer?? typ crepes?
Klart att du ska testa!
Jag blandar i riven ost ibland och det är gott när man vill ha det mer matigt. Om jag är lat eller har ont om tid att steka kesoplättarna så rör jag ihop smeten, smörjer en långpanna, häller ut smeteten i långpannan, gräddar och skär i bitar. Här är en enkel receptskiss:
4-6 ägg
500 gram Keso
lite salt
1-2 matskedar fiberhusk
Vispa upp äggen lätt och blanda i keso och fiberhusk, låt svälla minst 20 minuter. Stek små plättar i väl smörad stekpanna, eller häll ut smeten i en långpanna och grädda i ugnen i cirka 25 minuter. För dessertvarianten tillsätter jag lite vaniljsocker och strösocker, men för matvarianten tillsätter jag ost, peppar och salt.
Receptkälla Kolhydrater.iFokus.se
/Désirée
tufft! tack!
Har aldrig hört talas om fiberhusk, vad är det och vart köper man det?
Fiberhusk hittar man vanligen i välsorterade hälsokostbutiker. Fiberhusk är pulveriserat psylliumfröskal som har stor förmåga att suga upp vätska och bilda gelé. Du hittar det i välsorterade hälsokostbutiker och i hyllan för glutenfria artiklar i de vanliga livsmedelsbutikerna.
/Désirée
Vi ätar pannkakor lite hipp som happ. Ibland en gång i veckan, ibland inte på flera månader 

Vi äter inte pannkakor så ofta men det händer ett par gånger om året, om ens det.
Det är oftast min sambo som får sina pannkaksryck och börjar experimentera med pannkakor.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Vi äter framför allt över sommar osties och de är nästan som plättar.
Vänliga hälsningar Stephan
Pannkakor 1-2 gånger i månaden, periodvis oftare när vi har mycket ägg (egna höns).
Gillar även ärtsoppa, men vissa gånger får jag hemskt ont i magen (helt galen gasbilning) andra gånger är det lugnt. Förstår mig inte på vad skillnaden är mellan när det går bra och inte. Men gott är det.
Däremot har jag aldrig förstått mig på den svenska traditionen att äta dessa två saker vid samma måltid. För mig är ärtsoppa nånting tämligen mäktigt/bastant och jag är då mindre sugen på efterrätt efter ärtsoppa än efter lättare mat. Så just kombintionen har vi aldrig haft hemma.
så kände jag sist. Ärtsoppan tog musten ur mig, så jag åt en pannkaka och gav resten till sambon som kan äta som en häst!
Jag är en periodare vad det gäller all mat. Ibland äter jag pannkakor 4-5 gånger på två veckor. Andra gånger är det som nu, nu har jag inte ätit det på säkert två månader 
Ärtsoppa tycker jag inte om (i alla fall inte köpt, och jag kan inte göra någon god själv heller).
Hakuna matata!
engång i veckan brukar vi äta. mest för att ungarna tycker det är så gott
En gång i veckan.
Men ärtsoppa har vi aldrig ätit.
Ända sedan jag flyttade hemifrån har jag oftast gjort pannkakor varje vecka, eftersom jag är löjligt förtjust i det. Sedan jag träffade nuvarande sambon blir det inte lika ofta eftersom han inte blir står sig på det när han jobbar även fast han får soppa till. När vi äter pannkakor gör vi alltid ärtsoppa till men det äter bara sambon eftersom jag avskytt ärtor ända sedan jag smakade det första gången 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar