Matlust iFokus

Matlust

Etikettutanför-ämnet
Läst 4798 ggr
Vosjes
2011-02-08 00:04
0

Tänk om...

Tänk om man är vegetarian kanske till och med från utlandet här i sverige och sedan ser nötfärs i affären och tänker men oj vad intressant! färs gjord på nötter!

När jag var liten trodde jag att nötfärs var gjord på nötter, köttfärs heter ju den som är gjord på kött. Flört

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Emaljoh4
2011-02-08 08:21
0

hihihihi!!!

HAHAahaha!

Tack för ett skratt nu såhär på morgonen!!!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

DesK
2011-02-08 08:49
0

Ja den var bra! Skrattande Jag har faktiskt recept på nötpaté och den är gjort av just nötter - helt vegetarisk. Jag tror jag ska forska lite varifrån bruket att säga nötkött kommer, språk är spännande!

/Désirée

[YlvaP]
2011-02-08 10:03
0

Nötkött kommer från nötkreatur. Skrattande

Här på Åland säger man Malet kött och inte köttfärs.

Gasoline
2011-02-08 10:18
0

Ja, det låter ju lite lustigt faktiskt Tungan ute

Vosjes
2011-02-08 15:08
0

Nötkött kommer från ordet nötkreatur - precis - men vart kommer ordet nötkreatur från?

Ibland kan man få rätt roliga berättelser när man tittar närmre på våra vardagliga ord - ett roligt skratt när man tänker på ordet eller hur meningen på ordet kom fram jag ska titta lite närmare på det sen

Kanske ska jag till och emd skriva en artikel on det? det handlar ju om mat haha Skrattande

Gasoline
2011-02-08 15:46
0

Frågade en bekant som har studerat språk och är ett ordfreak, han sa såhär om det ordet

"  Nöt är ett förvanskat ord från nytta, nyttodjur, blev sedan nyttdjur /nötdjur För övrigt är nytta besläktat med njuta (nytta och nöje:)) Kreatur betyder varelse en guds skapelse, jämför engelska creation, creature Ordet finns i svenskan ocks…å men är lite ovanligt, t.ex. "kreation" inom modevärlden, betyder alltså skapelse. Så nästa gång du ser en kossamu kan du säga; där går en nyttoskapelse;P"

Vosjes
2011-02-08 15:50
0

Hehe det var en rolig förklaring faktist! Skrattande

Gasoline
2011-02-08 15:58
0

Ja, han är ganska finulig med ord. Han har en blogg där han skriver mycket om ord och sådant http://nalle63.bloggplatsen.se

Kanske lite off topic, men om ni vill kika Flört

[YlvaP]
2011-02-08 18:35
0

Ja det var en finurlig förklaring. Skrattande