Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 3411 ggr
Vosjes
0

Lasagne tråd

Hur många av er tycker om lasagne?
Någon kanske vill dela med sig av sin favorit variant av lasagne eller kanske dela med sig av ett helt recept!

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[Tassy]
0

Jag älskar lasagne!

Jag brukar alltid riva ner rejält med morötter för att få det riktigt saftigt och gott. Jättesmidig matlåde-mat!

Vosjes
0

Jag tycker om lasagne och det finns så mycket roligt man kan göra med lite lasagneplattor och ost.
Min favorit variant av lasagne är min kyckling lasagne med spenat

**Kyckling och spenat lasagne recept
**Ingredienser (4 Personer)

4 Kycklingfiléer
2 Schalottenlökar
2 Vitlöksklyftor
cirka 70 gram Färsk babyspenat
150 gram Riven ost _ev lagrad för mer smak
_6 Soltorkade tomater i olja
4 deciliter Kelda ostsås
Lasagneplattor
Salt och peppar efter smak

Tillagning

1. Strimla kycklingfiléerna. Skala och hacka lök, vitlök, spenat och tomaterna.
2. Sätt ugnen på 225°. Fräs kyckling, lök, vitlök och tomater.
Salta och peppra. När kycklingen är genomstekt häll i spenat och rör om tills spenaten har blivit mörkgrön.
3. Häll ett lager ostsås i botten av en långpanna. Varva sedan med lasagneplattor och kycklingröran. Avsluta med ett lager ostsås och den lagrade osten. Grädda mitt i ugnen i cirka 20 minuter.

Detta är våran familjefavorit!

Vosjes
0

Ursäkta för ett långt inlägg Skäms

MaMaMade
0

Köttätare som jag är föredrar jag faktisk ett vegetariskt recept med spenat eller grönkål och keso samt tomatsås, varvat med ostsås.

Fick receptet av en klasskompis på gymnasiet 79/80 och det står sig än. Till och med barnen gillar det även om de också tycker om köttfärsvarianten.

Lax (gärna lite rökt också) och skaldjur är också gott i lasagne.

[Tassy]
0

Åh, men så perfekt! Jag som har massor av kycklingfilé i frysen som jag försöker bli av med Skrattande Den lasagnen ska jag prova.

DesK
0

Vosjes vilket jättebra recept! Glad Jag har gjort såväl köttfärslasagne som vegetarisk lasagne många gånger men aldrig kycklinglasagne Skäms

/Désirée

[Tassy]
0

jag har också bara gjort köttfärs och veggolasagne förut.

Försökte kolla vad sambon tyckte om detta recept, men oh så farligt: spenat! det gick inte att äta enligt honom haha Cool jag får lura på något att ersätta spenaten med. (Funderar på att håva upp nåt ur akvariumet åt den där kräsna saken)… Oskyldig

DesK
0

#7 Nej nej nej låt fiskarna ha sitt gröna kvar! Glad Testa istället finstrimlade blandade grönsaker eller grönkål Tungan ute

/Désirée

[Tassy]
0

*fniss* jaja, fiskarna får väl behålla sina "grönsaker" för sig själva då. Tungan ute

Jag får lura på nåt, eller så häver jag bara i det som ska vara i och sätter fram det på bordet Cool han brukar äta först och upptäcka sen Flört

Vosjes
0

Tassy, min pojkvän är också livrädd för grönsaker, ju grönare de är ju "giftigare" är de men denna lasagne är en favorit hos honom.
Därför vi använder oss av babyspenat, det blir inte lika mycket spenat smak som med vanlig spenat och spenaten ska vara finhackad så det ser mest ut som en grön sås. Flört

MonisN
0

Vad är det med karlar och grönsakerSkrikandes Fattar dom inte att det är gottFörvånad Verkar i alla fall som den yngre generationens karlar har fattat galoppen (tror jag)Skrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

fridaas
0

Här gör vi lasange då och då med:

-blandfärs
-vitlök
-gullök
-krossade tomater med basilika och vitlök
-färska champinjoner
-färska tomater
-lasangeplattor
-ost i mängder

Börjar med att steka vitlöken tillsammans med gullöken och champinjonerna. Häller sedan i de krossade tomaterna och blandfärsen, låter det stå och småputtra en timme ungefär, såsen ska vara väldig "rinnig" eftersom vi har skippat ostsåsen.

I vilket fall, när köttfärssåsen har puttrat en lagom stund, så börjar vi med köttfärs i bottnen på formen, skivade tomater, lasangeplattor, köttfärssås, skivade tomater, lasangeplattor osv, tills man kommer till sista lagret. Efter de skivade tomaterna så är det mängder med riven ost som ska på så att osten täcker tomaterna riktigt ordentligt..

Inte speciellt nyttigt kanske, men urgott.

In i ugnen och låt den stå där tills den är färdig 30-40min senare..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

DesK
0

#12 Det låter jättegott och jag kan inte se att det är särskilt onyttigt - tvärtom! Glad

/Désirée

Vosjes
0

Det låter jätte gott och inte speciellt onyttigt heller! Glad

fridaas
0

#13 & 14 Var mest ostmängden jag tänker på, för det är riktigt mycket ost, men ibland måste man unna sig Flört

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Vosjes
0

Äsch då, lite extra ost någon gång då och då kan man unna sig, se det från den ljusa sida, innehållet i lasagnen är inte så farligt Skrattande

pyromanen
0

Köttfärslasagne är mest populärt, men även mangold + tomat/vitlök är jättegott.  Odlar mangolden själv och fryser in till vintern med och gillar det att man kan ha stora bitar/blad så det är lite konsistens på den. Lättodlat och minst lika gott som bäbisspenat i en lasagne och den (bäbisen) är ju så himla dyr.

MonisN
0

#17 Måcklis som har egen mangold! Förr odlade mina föräldrar det och då kunde vi frossa, nu blir det aldrig att vi får tag i det. Godare än spenat tycker jag.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

DesK
0

Å mangold odlade jag när tjejerna var små, tror att jag ska försöka sätta lite i vår. Japp mangold är godare och mer mångsidig än spenat Glad

/Désirée