Näringsämnen åker i kroppen osv.
Vet inte hur jag ska förklara.
Men under en period har jag börjat fundera på hur det blir i magen när man äter. Alltså hur näringsämnen med mera pressas ur maten och åker till ställena de ska i kroppen och så vidare
jag vill veta EXAKT hur det är. Alltså hur näringsämnen åker i kroppen och så vidare
Hur kan man få reda på detta? Jag är inget läshuvud, så kan inte läsa mig till kunskap. Vill se det som en video typ
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Väldigt förenklat så kan man väl säga att det är i tunntarmen som näringsämnena från maten ta upp.
Maten börjar ju bearbetas redan i munnen så att säga genom att man tuggar den och tillsätter saliv sedan far den ner i magsäcken och genomgår ytterligare förvandling med magsyra som sedan neutraliseras via buksporttskörteln ut i tarmsystemet. Då är "maten" som en välling i konsistensen och tunntarmen är väldigt lång så där tas all näring upp och förs ut i kroppen.
Sedan hamnar vällingen i tjocktatmen som har sin verkan att ta upp värska ur vällingen så att det blir en mer tjockare massa som blir kvar, Bajs med andra ord
När man får diareé så innebär det att maten passerar så snabbt genom systemet att tjocktarmen inte hinner få bort vätskan och där för blir avföringen tunn. Likadant när man blir förstoppad så stannar sörjan för länge i tjocktarmen och blir till hårda klumpar.
Med andra ord så är det från tunntarmen näringen tas upp.
Detta var visserligen ingen video men en väldigt förenklad beskrivning.
/Maria
Tack så mycket för ditt svar!
Hur kan man lära sig mer om sånt här?
Det finns ju väldigt fina böcker för yngre barn som förklarar på ett bra sätt hur kroppen, o däribland näringsupptaget, fungerar. Kolla på ditt bibliotek.
Kanske du kan hitta något "matnyttigt" i Skolverkets Länkskafferi.
#3 Känner mig nördig eller nåt
Är det många 16-åringar som tänker på sånt här eller?

Du är abolut inte nördig. Om man vill veta mer, då gäller det att fråga. Kunskapen ökar man med att fråga och få förklaring.
Vänliga hälsningar Stephan
Jag håller med. Kunskap kan man aldrig få för mycket av.
/Maria
Ingår inte enklare fysiologi i högstadiets studieplan? Måste fråga Sonen!
Kroppen och dess funktioner är dock väldigt intressanta att lära sig mer om. Kroppen är en otrolig skapelse, precis som allt annat levande på den här planeten. Särskilt när man sedan börjar jämföra ett liv med ett annat. Gratulerar dig till många spännande upptäckter, Emaljoh4! 
Jag minns vi hade en lärare som på ett mycket målande sätt beskrev hur en köttbulle förvandlades från just en köttbulle man stoppar i munnen och hela vägen genom kroppen ut genom rumpan
och vad som hände med den under resans gång.
Det var ett slags bildspel och blev väldigt lättfattligt.
/Maria
Vad snälla ni är! 

"En cellsam historia" är en film som mina flickor fullkomligt *älskar* att titta på. Lite föråldrad kanske (var själv bara 23 år när den producerades) men i det stora hela en rätt så häftig resa i kroppen. 
Finns säkert modernare filmer också om man söker…

TS: fick ni inte lära er detta i biologin?
Jag minns tydligt bilderna i boken av magen och matsmältningen 
#12 Hade en hum, dålig period i skolan under 8:an och första terminen i 9:an, + att jag och läraren inte var bästa vänner. Så jag var inte så ofta på de lektionerna. Och var jag där lyssnade jag inte. Något som jag såklart ångrar nu.
#13 Alla har vi perioder som är mindre bra. Kul att du vill lära dig nu i alla fall 
#14 Bättre sent än aldrig 
#13 Högstadiet kan vara tufft, min son har haft en mycket jobbig tid under årskurs 7 men det har ordnat upp sig nu. Säger som Hera, roligt att du vill lära nu! 
#16 Skönt att det har ordnat sig!