Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 5399 ggr
Karmatarerskanise
0

Ändrade smaksinnen?

Finns det saker som du inte alls tyckte om när du var liten, men som du nu faktiskt tycker är gott?

Och tvärt om, fanns det något du älskade som liten men nu inte alls tycker om?

Karmatarerskanise
0
  • Jag klarade inte av stekt strömming som liten, men nu älskar jag det.
  • Kapris var riktigt äckligt, nu är det jättegott.
  • Anjovis kunde jag inte alls äta som liten, men nu är det gott.
  • Kycklinglever var ingen höjdare, men nu kan jag bli sugen på det.

När jag var liten ÄLSKADE jag nyponsoppa, idag skulle jag inte kunna få ner det!

dolfen
0

Jag gillade inte lutfisk då. Gillar det nu.

Jag smakade inte kapris när jag var liten men nu tycker jag iaf BLÄ TystTungan ute om kräkkapris.

Gillade inte maräng då. Har inte ätit det sedan.

pyromanen
0

Ost, oliver, vispat grädde, kaffe, mörk choklad Förvånad!

Tyckte jag inte alls om, nu är det bland det bästa som finns.  Gärna ett glas vin till kanske Skrattande

Tror inte det finns nåt jag gillat men inte tycker om längre. Jo, vingummi, urghh! och syntetisk isglass.Rynkar på näsan

Bergspuman
0

Som liten ville jag gärna ha en lakritspipa i lördagsgodiset. Nu hatar jag lakrits, över min döda kropp att jag äter det.

Falukorv och makaroner är också något jag inte vill ha som vuxen.

Och vingummi och den typen av lösgodis går fetbort numera.

Maria
0

Jag älskade messmör som liten men det kan jag absolut inte äta nu.

/Maria

[Tassy]
0

Jag har i princip sadlat om smaken helt och hållet, så jag skulle kunna skriva en hel roman Tungan ute

storost
0

Jag åt tidigare inte lever och brysselkål.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Karmatarerskanise
0

Ah, där påminde du mig storost. Brysselkål gillade inte jag heller som liten.

storost
0

Glad

min egen hemsida.

MaMaMade
0

OJ, det var så länge sedan! Skulle tro att jag inte gillade typ blomkål o broccoli…men vi var inga större grönsaksätare, det var mest typ råa morötter. Jo, kokta grönsaker gillade jag inte! Gröna ärter o paprika…de där frysta blandningarna. Fanns inte så mkt annat på den tiden, iaf hos oss. Gillar fortfarande inte ärtblandningen men i övrigt så gillar jag grönt som lite tillbehör.

Hade svårt för kött då jag inte gillade sås. Det blev torrt o växte i munnen. Kanske det var mamma som inte var så bra på söndagssteken? Fläsklägg älskade jag dock o lever…o gör fortfarande.

Jag var nog mer kinkig med mat över det stora hela men äter *nästan* vad som helst numer. Var ofta sjuk så det blev mkt nyponsoppa, te o glass. Var godisoman som liten men har lite svårt för plockgodiset numer; parfym!

fridaas
0

Tzatziki tyckte jag var vidrigt när jag var liten, likaså vitlök, svamp i alla dess former och fetaost, men allt det älskar jag idag.

Det som jag gillade som liten men inte gillar nu är, sourcreme-chips, korv (stekt denniskorv funkar och falukorv om det är ungsstekt sådan eller korvstroganoff), rotmos och fläsklägg.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Sovgott
0

När jag var barn tyckte jag inte om rosenkål eller kål överhuvudtaget(det var för beskt), senap (det var nog diarréfärgen), ketchup (vet inte varför), jansons frestelse (på grund av anjovisen), bönor (fast det åt vi aldrig hemma), sylt (vet inte varför). Nu äter jag däremot allt ovanstående.

Däremot kommer jag inte på något som jag tyckte om som barn, men som jag inte tycker om nu som vuxen.

asvensso
0

Jag avskydde oliver, kapris, bittra salaldsblad och endive, gronmogelost. Lukten av pilsner..

Nu slinker allt detta ned.

Choklad ar nagot jag at mycket mer av som liten an vad jag gor nu. Kunde satta i mig en hel kaka Marabou i smyg som barn men nu fixar jag en enstaka bit och da maste det vara till kaffet.

HannaM
0

Jag åt inte bönor och linser när jag var liten och jag gillade inte vispgrädde. Numera äter jag det.

Farwuq
0

Ramlösa gillade jag inte som barn, nu dricker jag det gärna.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

gun92884
0

Mjolk, havrygrynsgrot, mannagryn, valling, kaffe, gronmogelost … jag svalt hellre …

Mjolk, havregrynsgrot, mannagryn, valling … urrrrk … jag blir fortfarande gron bara jag tanker pa dessa matvaror! 

… daremot ALSKAR jag gradde … go figure …

Nufortiden ar favoritdressing gjord pa gronmogelost :0) och jag dricker kaffe da och da … ser framemot att prova en ny sort (min man ar i Costa Rica for ogonblicket) pa lordag.

Ni far garna behalla bade pastan och pizzan om de serveras utanfor Italien … jag tycker inte direkt illa om dem, men ar likgiltig och forstar inte riktigt hysterin runt dessa ratter.

chapp
0

Jag åt det mesta som liten (undantaget vuxen-dryckerna) men vad fick man på tallriken på 70-talet? Makaroner, falukorv, fiskpinnar, fiskbullar på burk, skalad kokt potatis, blodpudding, pölsa, leverbiffar (skolan). Jag ryser när jag skriver. Har inte ätit fiskbullar sedan… 1979? Gammal hederlig svensk husmanskost i barnmatsversion a la 70-tal. Vi har kommit en lång väg sedan dess!

Vad äter jag idag? Ingen färdigmat av något slag, grönsaker av alla slag, lax, närproducerat kött. Goda ostar, inte hushållsost (mamma köpte denna ost för det var den som höll sig längst, ingen tyckte om den). Och oj, glömde Skogaholmslimpan. Med Lätta, som i och för sig kom på 80-talet tror jag. Nu är det smör, smör, smör.

Det har hänt en del på 30 år!

Farwuq
0

Usch ja, Skogaholmslimpa (djäkla deg), Flora margarin (jag kräks nästan), hushållsost (fy).

Rynkar på näsan

Skolans leverbiff den åt jag däremot.

Flört

gun92884
0

Jag ALSKADE degigt brod … mmmm Skogaholmslimpa :0) … kanske jag ska vanda pa fragan … vad jag inte ater nu som vuxen …

Karmatarerskanise
0

#19 Ja den frågan frågade jag ju också :)

gun92884
0

Visst … sag det efterat :0)

Karmatarerskanise
0

Glad

Maria
0

Jag gillade faktiskt Skogaholms sötlimpa men hushållsostSkäms fanns liksom inget annat att välja på…Obestämd

Det skulle aldrig funka idag.

/Maria

Farwuq
0

Säg filmjölk och det vänder sig i min mage.

GråterRynkar på näsan

Bergspuman
0

#24 Filmjölk glömde jag. Bland det första jag skippade som vuxen! Blä för all filmjölk man fick tratta i sig som liten, vägrar äta det numera.

Farwuq
0

De stoppade i mig filmjölk som liten tills…

Nu kan jag knappt se på förpackningarna i butiken, trots att jag nästan är 54.

GråterSkrikandesRynkar på näsan

gun92884
0

… filbunke … brrrrr …

Farwuq
0

(jag tror att jag slutar att läsa den här tråden)

FlörtTungan ute

Bergspuman
0

#28 Skrattande

Farwuq
0

Ni få gärna tala om sådan mat som ni ogillar (men som jag gillar).

Tungan ute

Mosaik02
0

26# jag säger detsamma men om havregrynsgröt och välling det va typ det som åts till frukost på både dagis och fritids örk jag matvägrade kan jag säga

havregrynsgröt är riktigt jobbigt räcker att jag känner doften av det så kräks jag fruktansvärt pinsamt Obestämd

hmm det enda jag äter nu som jag inte åt som liten är nog majs

jag är hemskt kräsen när det gäller mat tyvärr och har alltid vart och tycker det inte ger så mycket att tvinga i sig sånt man avskyr

gun92884
0

Jag lider med dig … bara tanken gor att det drar ihop sig i mellangardet :0(

Jag var pa sommarkoloni dar de gav havregrynsgrot med mjolk pa morgonen. Nar jag vagrade ata den akte den ut igen men jag fick tillbaka tallriken pa lunchen … och se'n igen till kvallsmat igen. Samma tallrik med samma portion grot och mjolk. Fick sitta framfor min tallrik till midnatt. En valdigt trott 'vakt' lat mig ga och lagga mig.

Behovde aldrig se en tallrik med grot framfor mig igen. Detta var pa 1950-talet och jag kommer ihag det som om det var igar.

fridaas
0

Kom på att jag inte åt någon form av gröt, potatismos, soppa eller spenat när jag var liten.

Idag äter jag en del soppor, potatismos och rå babyspenat iaf utan problem.

Gröt och stuvad spenat eller spenatsoppa mår jag fortfarande illa av

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Mosaik02
0

32# lite OT här nu men jag känner igen det där

mat bestraffningar skedde främst på dagis ät upp maten eller så får du sitta och titta på den i några timmar medans dom andra barnen lekte utanför fönstret

minns inte hur många gånger det här upprepades men det va rätt ofta

men dom flesta gångerna så vann jag antingen så slängde jag maten när dom tröttnade på att vakta mig alternativt så när mamma kom och hämtade en på eftermiddagen

och detta va alltså i mitten av 80 talet Förvånad

så det e väl inte så konstigt att jag och mat inte riktigt går ihop och att jag bland annat har haft anorexia

asvensso
0

Varfor ville du inte ata upp maten?

SaraC
0

Sen jag blev äldre har jag blivit modigare med att smaka på sådant som jag tror att jag inte tycker om eller som jag inte tyckt om förut.

Jag avskydde spenatsoppa, blev tvingad att äta det på dagis, ända fram tills nyligen då jag provade igen. Paprika har jag heller aldrig varit särskilt förtjust i, men nu har jag börjat tycka om det. Fisk har jag alltid haft svårt för men försöker tvinga mig själv att äta vit fisk eller lax (för det är enklast att få i sig) ändå och det går i alla fall bättre och bättre. Men fiskbullar och inlagd sill älskade jag när jag var liten!

Ärtor har jag avskytt ända sedan jag började äta fast föda och det tror jag aldrig att jag kommer lära mig tycka om. Hudå!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Elshira
0

Jag har alltid hatat oliver (och gör det fotfarande) men idag kan jag bara inte hålla mig för att ta en eller två stycken om jag ser dem - gärna de svara som inte är utkärnade (de som är stora och snarare lite lila).

Jag får liksom "cravings" när jag ser dem! Haha Skrattande

Något som jag dock börjat uppskatta numera är vitlök. Förr hatade jag det verkligen, men nu går det bra med t.ex "vitlöksbröd". Men rå lök är något jag tror att jag aldrig kommer tycka om - inte ens purjolök är gott rå!

Men något annat har nog inte förändrats, fisk får jag i mig som vanligt men endast om det är 50/50 sås och fisk xD Och havregrynsgröt smakar helt ok - men konsistensen kan jag bara inte komma över…

Något som jag verkligen FÖRSÖKT lära mig tycka om är öl och vin, och även om en skvätt vitt vin går ner så är det motvilligt… Usch! Däremot älskar jag rödvinssås! Alkohol är inte problemet, utan jag bara verkligen hatar den beska äckliga smaken.

Hakuna matata!

gun92884
0

Du har inte smakat ratta vinet annu :0)

En riktig god, fyllig Cotes de Rhone skulle du kanske tycka om.

Jag dricker aldrig sota viner eftersom de ska drickas med efterratter och jag ater inte sotsaker, men det finns ett vin som ar ljuvligt … om du hittar den i Sverige sa smaka en Muscat de Beaumes de Venise. Muscat ar ett guldgult,  efterrattsvin som man ocksa kan dricka som aperitif, men da maste den vara valdigt kall. 

Nar vi bodde i Sydfrankrike och mamma halsade pa besokte vi stallet dar de gjorde denna Muscat. Provsmakningen gick sa bra jag trodde aldrig vi skulle fa bort henne fran kallaren :0)

Elshira
0

#38 Jag har smakat vin i nästan "alla" prisklasser. Min pojkväns föräldrar driker ofta ett glas vin till maten, och hittills har jag inte ens hittat något som jag inte gör grimaser av! xD

Hakuna matata!

gun92884
0

Det ar inte prisklassen som ar avgorande. Det finns manga fina (med det menar jag 'goda') viner i lagre priser. Vi dricker vin varje dag (min man ar fransman) med maten och da kan det inte bli superpriser.

HannaM
0

Saltgurka gillade jag inte som barn men tycker om nu, senap var inget jag åt när jag var liten. Det älskar jag nu.

Chippers
0

Jag tyckte inte om jordgubbssylt, Majonäs, lök (förutom pujolök), bönor, fiskgratäng t.ex, nu gillar jag det.

Älskade Lax, saft, o'boy, skogaholmslimpa, kött.
Nu tycker jag det är sådär. Inte äckligt, men det är sällan jag tar något av det om det finns annat att välja mellan. Kött t.ex, gillar bara kyckling och fisk nu faktiskt!

Något som jag ALLTID har ogillat och gör fortfarande är mjölk! Det är såå äckligt att dricka bara sådär, Ok till gröt eller i o'boy, kaffe osv, men absolut inte som vanlig dryck.
Det har jag alltid varit ensam om, alla i skolan osv har tyckt att det är konstigt HUR jag inte kan gilla mjölk som ju är så himla gott. Men hela familjen är lika om det, ingen av oss dricker mjölk :)

gun92884
0

Ja, ar det inte konstigt att folk tycker man ar underlig nar man inte tycker om mjolk :0) Jag mar illa bara pa tanken att dricka mjolk. Min mamma gjorde allt for att jag skulle borja dricka mjolk (hon sa att jag bet henne nar hon ammade mig!), till och med akte till en bondgard - det har var pa sent 40-tal … ar fodd '46 - dar man kunde kopa mjolken nymjolkad sa den var varm … urrrk.

Hur ar det med gradde? Gillar du det? Jag ALSKAR gradde … go figure.

Karmatarerskanise
0

#43 fast grädde smakar ju inte alls som mjölk, så det är inte så konstigt :)

Bergspuman
0

Jag har slutat dricka ren mjölk, det gjorde jag någon gång i 20-årsåldern. Men tar den istället i te eller som varm choklad, det går bra. Men dricka ett glas mjölk, nejtack!

DesK
0

Ni som inte dricker mjölk är ingalunda ensamma. Varken jag eller mina barn dricker mjölk.

/Désirée

Bergspuman
0

Fast ibland, fantiserar jag om riktigt kall helmjölk och äta nygräddade kanelbullar. Det är såååå gott!

Chippers
0

#43 Ja verkligen. Jag tycker att det har varit skönt att inte mina föräldrar försökt "tvinga" på mig att dricka mjölk, faktiskt råkade jag ut för det flera gånger hos kompisars familjer när man åt där… jobbigt.

Nope, grädde är ingen favorit heller, går absolut inte att äta som det är eller t.ex i semla, tårtor osv, i alla fall inte om det tar över smaken. MEN grädde i soppor, bakelser där grädde är med i smeten t.ex är det ju jättegott Tungan ute konstigt? :)

storost
0

Jag dricker bara mjölk till kaffet, om det inte finns grädde. Anars gäller det bara gräddeGlad

min egen hemsida.