Matlust iFokus

Matlust

Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 2291 ggr
Devon
0

Hemgjord vinägrett

Hej!

Jag skulle vilja ta del av era vinägrett recept och gärna höra vad ni har för goda grönsaksblandningar som ni häller er vinägrett över.Glad

Anne
0

Ah, jag brukar utgå från vinäger och olivolja - ungefär lika mycket av varje - lite vatten, en skvätt pressad citron om jag har, lite salt, lite peppar, en gnutta socker eller honung, och lite dijonsenap. Som bas. Sen kan det varieras i det oändligaGlad Jag gillar mindre olivolja än de flesta recept föreslår, och häller hellre i lite vatten för att få bättre konsistens. Allt skakas ordentligt så det blir lite tjockt och silkigt. Balsamvinäger är super - då utesluter jag senapen och häller det helst över något med tomater. Glad

Mariabullen
0

Hmm

BAS:
olivolja
solrosolja
rödvinsvinäger
lite salt och svartpeppar
finriven vitlök
hackade persilja

eventuellt dijonsenap

över sallat,
kokta rödbetor och hackat ägg,
tomatsallad med rödlök

vad man vill egentligen

clivia
0

jag tar två delar vinäger till tre delar olja av den sort jag känner för just då, och sen har jag ofta i en liten klick fransk senap och/eller någon örtkrydda. Jag blandar ofta i vår lilla mjölkskummare som annars inte skulle komma till användning…

wiffslan
0

Mmm en matsida! Min favorit vinägrett är gjord på limesaft, örtsalt, lönnsirap, och en god (gärna ekologisk) olivolja. Limesaften binder ihop vinägretten mycket bättre än citron. Man kan spetsa till den lite med balsamico vinäger. Har ni provat den vita? Riktigt god tycker jag och inte kostar den skjortan heller. Glad/wiffslan

Pernilla
0

I vårt kök är det min sambo som är vinägrettmästare fattar inte riktigt hur han gör för att de ska bli så goda, men senap verkar vara en av nycklarna.

johan
0

Jag gör typ som Anne, fast kör med Majsolja istället för olivolja. För mina smaklökar är vinägern viktigare än oljan och olivolja tycker jag smakar för mycket.

Senap är alltid men, men oftast vanlig senap. Dijon smakar väldigt mycket. 

Rödvinsvinäger tycker jag är godare än vitvinsvinäger. Lite rundare smak.  

Det är rätt gott att ha finhackat färsk chili i.

Mvh // Johan