Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 4521 ggr
[Crazyonthis]
0

Chokladbollar med ägg

Hej!

Måste bara fråga om det är någon här som någonsin bakat chokladbollar med ägg i? Hur många ägg ska man ta, ska man ta bort något annat i så fall och hur blir smeten?

siberlina
0

jag tror    inte  man behöver ha  ägg i .det är lika  gott  utan

dolfen
0

Har själv haft en funderin om ifall man kan använda vispad äggvita och vända i, som i kladdkaka,… Fast det kanske inte funkar när man inta kör i ugn…!?

(Detta för att göra dem mer lösa/fluffiga, typ som delicatobollar.)

Ett annat alternativ jag funderat på, är om man kan ha i grädde.

Gjorde nyss en sats med riven morot i. Det bidde liiite för mycket, så nu när jag gjör en ny sats, tar jag i lite av "morots"-satsen.

Varför morot?

Jo. Dels för att testa om det blev "fluffigare" och dels för ett skämt mellan mig och en annan. Flört

[Crazyonthis]
1

Grädde går hur bra som helst att ha i chokladbollar, det brukar jag ha, man får ta lite på känsla, men det behövs inte mycket. Tycker smeten blir mindre kladdig när man tar grädde och det blir lättare att rulla…….En del tar både kaffe och grädde, jag brukar utesluta kaffet om jag tar grädde i….

dolfen
0

Ska testa med grädde i någon gång då.

Sist hade jag lite honung i. Det var gott.

(Morots-satsen är slängd.) Tungan ute

Mosaik02
0

nu väcker jag en väldigt gammal tråd men men jag har svaret på frågan Tungan ute

istället för att använda kaffe i smeten så kan man använda 1 rått ägg

min mamma har alltid gjort smeten på det här viset då hon avskyr kaffe och jag gör så emellanåt oxå härhemma

har precis gjort en smet nu och det smakar utmärkt med ägg i Skrattande

storost
0

#5 Dela gärna med dig av receptet, om du vill.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Mosaik02
0

det gör jag gärna använder receptet som står på Havregryns förpackningen men jag skriver ut det här oxå

chokladbollar:

100 g smör eller margarin

1 dl strösocker

3 dl havregryn

2 msk kakao

1 tsk vanillinsocker

1 rått ägg (både äggulan och äggvitan)  (eller 2 msk kallt kaffe

riktigt mumsigt Skrattande

storost
0

Tack för receptet!Glad

Vänliga hälsningar Stephan