Bokrea - vad köpte ni?
Nu har jag varit ute en sväng på bokrean. Kom hem med följande matrelaterade böcker:
Brödglädje (helt underbar - samling av brödrecept från folk över hela Sverige. Har även kakboken - Kyrkkaffe - och har varit på jakt efter den här ett tag. Den har tydligen utgått från tryckeriet, enligt internetbokhandlarna, så jag var överlycklig att se den på Bokias rea.)
Nya Fredagsgourmet (Pers favoritböcker - han älskar Mera Fredagsgourmet, perfekt upplägg om man inte är så himla äventyrlig i köket utan helst följer beprövade recept.)
Smaken är biff (från Scan, en rätt liten bok om kött. 29:- på Maxi är den säkert värd.)
Sommarljus (Den här har jag spanat på förr - en mysig sommarbok, med många recept och fina bilder. Inte bara mat utan även en del pyssel och sånt.)

Jag tog en snabb titt - så mycket folk, ska tillbaka lite på eftermiddagen. Men fick med mig några böcker hem o böcker med reccept vart det:
En handbok Choklad (Örjan Westerlund %Jerry Lindahl)
De 100 bästa recepten Choklad (Linda Doeser)
o att ge bort Koll på kolhydrater - 3-stegsmedod för säker viktminskning (Amanda Cross)
Jag beställde på nätet, men tänkte kolla runt lite efter jobbet också. Ett tips är NK som tydligen har 40% rabatt på hela sortimentet!
Dagmar - aaaaaaaaaaaah! FY dig. Nu kommer jag inte kunna sova.

Jag har inte varit på rean än, men tar nog en sväng imorgon. Jag hittade inga kokböcker - som jag i ärlighetens namn mest köper för de vackra och inspirerande bilderna snarare än recepten… - jag ville ha i reabladen.
Så jag får nog söka runt lite på sta'n…

Jag slog till med Nigellas sommarmat, Längtar efter sommaren :)
:D Hittils har jag matrelaterat shoppat
Nigellas sommarmat, Jamie Olivers Italien, Bröd och marmelad på rosendals cafe.. annas pajer och annas kakor..
Och bokhandeln i Sollentuna Centrum hade 40% på hela sortimentet så jag köpte även:
Icas rutiga BAKBOK för fyndpriset 120 kr och "sju sorters kakor" fast på engelska :D (den har jag köpt förut på svenska också, samt en engelsk variant men då som present.. ville ha en egen)
Tyvärr hade de inte de böcker som jag ville ha på NK men jag fick i alla fall med mig McGEE on Food & Cooking - an encyclopedia of kitchen science, history and culture. En tjock och trevlig tegelsten :-) Sen var jag tvungen att köpa något med recept i också så det blev Hedhs Desserter som jag faktiskt inte hade sedan tidigare.
Och jag blev tvungen att åka förbi NK också. :) Köpte Slutet Gott från Allt Om Mat. Inte så förtjust i tidningen, men deras receptböcker är inte så dumma. :)
Svängde förbi ICA Maxi och Vinn (Stinsen) och kom därifrån med
Nigella kort och gott (49 kr på Vinn) (kärlek vid första ögonkastet. FYND FYYYYYND.)
100 rätter på 20 min (hmmm.. jag vet inte.. möjligt felköp.. måste hitta lite bra recept i den innan jag är helt nöjd)
Äppelkakor och annat smått och gott av äpplen (såg några recept jag ville prova på en gång)
Saken är biff (oj vad trevligt för det priset)
Choklad. Mer av det goda. (verkar lite småjobbig men någon gång ska jag väl kunna använda den :D )
Jag köpte inga böcker om mat.
Mina enda köp var boken Jonathan Strange & Mr Norrell (av Susanna Clarke) och mangan Chrono Crusade vol 2 (fast det är kanske ointressant information på det här forumet =P)
Hittills har jag köpt Nigellas;fest och Hedlunds;Bröd. Kommer dock lite böcker nångång under veckan som jag beställt.
Har köpt Under valnötsträdet. Idag var jag på Bokia och hittade ingen matbok jag ville ha (Varför kan inte Riddarbageriets böcker vara med på rean? Eller Två Systrar Söta?)
Sen tror jag mamsen har beställt Hedhs chokladbok till mig i alla fall.

Bokrean brukar inte ge så många fynd tyvärr för en kokboksnörd som mig (det kan bero på att man redan KÖPT de böcker som brukar dyka upp?!)
Personligen hittar jag mina fynd i nätbokhandeln; bokus, adlibris, amazon…några är inte med på rean förstås men är man i shoppartagen så är man! =)
Samuel Clark "MORO - The Cookbook" isbn 009188084X
Gray Kunz "Elements of Taste" isbn 0316608742
Le Cordon Bleu Chef "Le Cordon Bleu Complete Cooking Teqnicues…" isbn 0688152066
Jeffrey Steingarten "Man who ate Everything" isbn 0747260974
Anthony Bourdain "Les Halles Cookbook" isbn 0747566887
Nobu Matsuhisa "Nobu" isbn 1903845203
Gordon Ramsay's Secrets isbn 9781844000975
Marco Pierre White "White Slave" isbn 0752874632
Rudolph Chelminski "Perfectionist" isbn 9780141021935
Sedan kunde man köpa Anthony Bourdain's Kitchen Confidential för 9 spänn i pocket…hade den redan förstås men var tvungen att köpa 20 st
för att kunna ge bort!
Allt gott!
Fredrik

Jag ver en snabbsväng idag sedan jag besiktigat bilen.
Ro utan åror Ulla-Karin Lindquist
Annas pajer Anna Bergenström
Stora boken om perenner Marguerite Walfridson
Svenska ordbok Norstedts förlag.
Å idag hamnade en Nigella-bok och Rosendals trädgårdscafé i min påse. På nåt sätt…*ser oskyldig ut*
jag lovar att jag inte har köpt flera böcker nu *korsar fingar bakom ryggen.
Jag köpte absolut inte "bakgrunder" för 60 kr.. och inte Bröd av jan hedh eller den där billiga stora fina gula boken med tvkocken.. (en tjej).
Hej, jag heter Pia och jag har en sjuklig fascination med kokböcker..
#16. Jag kan nog lova att du är i gott sällskap härinne. Undrar om vi borde gå nån slags avgiftning?
äh, det finns väl värre laster än kokböcker? En kokbok räcker länge, den gör dig inte fet (i alla fall inte om du låter bli att laga och äta alla efterrätter i den), den har ett andrahandsvärde, den förgiftar dig inte… Bara fördelar. Och om man går på rea är det ju billigt också.
Jag köpte Jamies italienska på Adlibris till min bror, han avskyr Jamie säger han men det struntar jag i för de som vet (t.ex. Anne) säger att hans recept är utmärkta! Till mig köpte jag Nigellas sommarmat och så köpte jag Mannerströms Herring att skicka i något matpaket utomlands någon gång, och två ex. av Anthony Bourdains Kitchen confidential. Ingen kokbok direkt, men väldigt roligt att läsa för en matnörd. Finns i pocket!
Och jag köpte en barn-kokbok också; "Första Kokboken i Världen" av Johanna Westman. Jättetrevlig!!
Tack och lov att maken känner ungefär likadant om kokböcker. Jag kommenterade att vår kokbokshylla börjar bli full - varpå han sa att då får vi väl köpa en större hylla då. :)
Jag tröstar mig med att jag överköper mig just nu för att kompensera för alla år med tråkmat och viktväktarkokböcker.. hade liksom 10 vv kokböcker och 1 vanlig.. hur kul är det? inte..
Men jag fick min mammas ( ioch för sig sorgligt eftersom det är ett "arv" ) gamla kokböcker och blev varm inombords och samlingen ökar nu stadigt.. :)

Det blev bara Nya Annas Mat. Ska fortsätta kika på Renée Voltaire.
Jag "råkade" köpa en till idag när jag var inne en sväng på Åhlens, "Choklad-Mer av det goda" av Jan Hedh, ser väldigt spännande ut, med massa praliner och pill och det är ju en av de saker jag vill prova på i år så tyckte det passade bra att köpa

Ah nu har t o m jag varit på rean, och kommit hem med (i matväg vill säga, det blev ju annat smått och gott också…:)
- Fruktfrestelser (underbara bilder!)
- Leilas middagstips (ville ha "guldkanten" men den är ej på)
- Njut en liten smula (från Norrtäljes överreklamerade café, men det är en trevlig bok:)
- Förföriskt gott, 14 menyer för två (urgullig rosa kokbok med enkla menyer i "kärlekens" tecken)
Sedan väntar jag på förljande nätbeställning
- Nigellas sommarmat
- Glass, läckert för lediga dagar
Köper mest kokböcker för de vackra bildernas skull, i ärlighetens namn, även om ett och annat trevligt recept kanske blir en favvis med tiden:)
Jag har köpt böckerna
- Kalla rätter
- Veggo rätter
- Indisk bok om matlagning. =) Minns tyvärr inte namnet.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Hittade även några av Tinas matböcker - ingen fan av henne direkt, men på min lokala Konsumbutik fanns böckerna till det facila priset av 29 kr/st…!
Schysst fynd, Pia :)
Här har det kommit hem lite mer. *rodnar*
-Claes Karlssons Nötter & Choklad (helt otroliga recept och bilder!)
-Vardagsmat från Allt om Mat (Per älskar deras kokböcker)
-Inlagt och Hemlagat av Caroline Hofberg
-En Bulle i Ugnen av Renee Voltaire

Oh, den där choklad & nötboken låter god!
- Mary Dowley, Mat och vin
- Richard Jändel, Medveten mat
- Jamie Oliver, Jamies Italien
- Per Styregård, Rödvin älskar mat
.. Och mer är på gång, givetvis! Måste köpa en ordentlig vinbok också. En stor och tjock!

8 Böcker för 330kr inkl frakt!
Bok-fyndade på Adlibris.
Första kokboken i världen
Snabblagat för barn
Vi bakar & lagar mat
Annas kakbok
Annas svenska kök
Kökets kryddor
Fredagsgott utan stress
Hemlagat som present
Mkt är relaterat till dottern som ständigt & jämt är min följeslagare i köket, några av kokböckerna ovan minns jag sen jag själv var barn!