Mattips till ungkarlar (unkisar)
Några förslag till snabba enkla rätter man kan sno ihop när man har brådis. Tror alla unkisar (som jag) skulle uppskatta detta
Relativt snabbt.
Skiva en falukorv i lagom tjocka bitar (1 centimeter)
Lägg i smord ugnssäker form. Häll över en burk pastasås i valfri smak, riven ost över om man vill.
In i ugnen 200 grader cirka 15 minuter.
Koka pulvermos.
Klart. Fungerar bra i matlådan också.
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Mums, det finns mycket gott man kan göra på kort tid! En av mina favvisar är att koka god pasta. Medan pastan kokar skär jag ett gäng färska champinjoner, hackar gul lök och vitlök och kör ner det i en teflonpanna. Saltar och vitpepprar och klämmer över lite citronsaft (det är citronen som gör anrättningen i det här fallet!) tills det puttrar ihop sig. Kan också kräva en knivsudd socker. I med lite lätt creme fraiche och rör om till en gegga, som blandas med den nykokta pastan. Mal lite svartpeppar på toppen. Färdigt på 15-20 minuter.
I den här tråden kan du hitta andra tips.

Unkisar - ja där lärde jag mig något nytt, trodde först det var som någon form av eremit i en hydda i skogen som bara (på sin höjd)julbadar. 

En kokbok som för övrigt är himlarns bra för unkisar och andra som vill kunna laga god mat snabbt är för övrigt Arlas kokbok. Goda, smarta, fräscha recept varav en del går riktigt fort.
Snabb ljummen pastasallad!
Här kommer tips på en mycket enkel och snabb pastarätt (unkis eller inte) som passar bra till stressiga vardagskvällar.
Skär några skivor finskuren rostbiff, cocktailtomater och fetaost i lagom stora bitar. Koka pasta, exempelvis skruvmakaroner (fusilli) och värm rostbiffen och tomaterna i kastrullen medan pastan rinner av. Blanda i pastan och krydda med att hälla i en örtvinegrätt (färdig eller hemgjord) samt salt och peppar efter smak. Avsluta med fetaosten så att den inte blir för varm. Servera!
Dessa ingredienser kan givetvis kompletteras alternativt bytas ut mot annat, exempelvis kidneybönor, paprika, ruccola, svamp eller annat man tycker kan passa. Örtvinegrätt görs enkelt på olivolja (gärna smaksatt), basilika, persilja, eller andra kryddor man gillar.
Mvh
Ida
Vi åt Penne alla Vodka till middag - snabbt som sjutton, och himla gott. Tog så lång tid som pastan tog att koka.

Det blev bra med vodka i pastan alltså?
Dessutom har jag kommit på en bra illustration till hur en unkis måste se ut - det är ju de där potatisjägarna i senaste chipsreklamen.
Det tror jag stenhårt på 
Det blev kanongott faktiskt! Kan inte säga att det smakade sprit - alls - men något gjorde det hum. 

Tack för alla tips.
Intressant att se att endast flickor svarade. Man kunde ju tro att några ungkarlar skulle kunna ha tipsat om deras förslag. Men de gör nog aldrig mat utan äter väl snabbmat kan jag tro.
Tack i alla fall. Jag gillar och göra mat och flera tips här kommer att prövas