Behöver middagsförslag för internationella gäster
Jag har bjudit hem folk från mitt projekt på middag nästa tisdag och behöver tips vad gäller maten. Det är 5 veckopendlande gäster som är från Belgien (bosatt i Danmark), Tyskland, USA (bosatt i London), Indien (bosatt i London) och Sverige. Sen är det även jag och min man så vi blir totalt 7 personer. Indiern är vegetarian men äter fisk och skaldjur. Övriga är köttätare i allra högsta grad
Jag har ingen aning om vad jag skall bjuda på så eventuella förslag skulle göra mig jätteglad. Jag måste definitvt bjuda på Annes parmesankex för de är vansinnigt goda, men sedan då? Skall jag satsa på en varmrätt eller är det bättre med buffé? Jag har vid våra utemiddagar och luncher noterat att alla har väldigt olika smak så det kanske är bättre med buffé? Efterrätt blir nog något enkelt; någon typ av pannacotta eller fryst efterrätt som jag kan förbereda på måndag kväll. Jag kommer att ha cirka 1.5 timme på mig för matlagning/i ordningställning på tisdagskvällen så det vore bra om det gick att förbereda så mycket som möjligt.
Tacksam för förslag 
Åh, vad spännande! Ska fundera lite 
Hum, vilken kul utmaning du har fått! Jag skulle ha bjudit på mandelpotatissallad (är helt insnöad på mandelpotatis just nu för att jag hade Årets Smakupplevelse med den för tre veckor sedan) med kapris, finstrimlad purjo och en lätt dressing baserad delvis på kallpressad fin rapsolja (smaken är rätt stark så man kan blanda hälften kall och hälften vanlig) och till potatissalladen ha olika sorters rökt fisk, kanske färska västkusträkor och så till köttätarna suovas, som jag också är helt insnöad på. Det är så gott. Finns i Hötorgshallen, skiva tunt - enklast om den är lite halvfrusen tror jag - och brassa i grillpanna nån halv minut totalt på båda sidor. Och så gott knäckebröd med Västerbottenost och kanske någon färskost med pepparrot.
Till förrätt kanske en sillmacka? Och till efterrätt som du skriver något fruset - kanske en cheesecake med lingon och pepparkakssmulor istället för digestive? Jag har ett bra recept om du är intresserad.
Kristina, tack för tipsen. Mandelpotatis är supergott. Skalar du potatisen till salladen eller skrubbar du bara? Färska räkor hade varit trevligt, men senast vi skulle bjuda våra indiska kollegor på räkmackor blev de bedrövade över de "råa" räkorna
Det blir nog en "feg-buffé", det blir nog bäst för alla och jag är mån om att alla blir mätta och glada. Men jag gör nog din potatissallad och funderar på souvasen
Funderar även på paj med varmrökt lax och dill, och skall fundera vidare på andra smårätter. Efterätt blir nog karibisk choklad/mangotårta, inte alls svenskt men jag blev sugen på att testa ett recept som jag har hittat