Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 6034 ggr
Mitralis
5

Laga mat i järnspis

Är det någon som har provat att laga mat i en gammal hederlig järnspis som man eldar i?

Vad lagade du? Hur gjorde du? Och viktigast av allt, blev det bra?Glad

DesK
0

När stormen Gudrun hade dragit fram över södra Sverige (Jag bodde i det drabbade området och vi var utan ström cirka en vecka) gjorde jag bland annat potatisgratäng i vedspisen. Jag eldade ugnen så att den blev riktigt varm och ställde in gratängen och sedan eldade jag bara lite med små pinnar i cirka en halv timme, därefter la jag på kasslerskivor och lät gratängen stå i cirka en halv timme till. Jag bakade även matbröd i vedspisen under den veckan.

/Désirée

pyromanen
0

Massor under 6 års tid då vi bodde i ett litet torp. Vi hade även en elspis, men hela hösten-vintern-våren var det gång i vedspisen för värmens skull när vi var hemma och då är det ju lika bra att utnyttja den att laga mat på. Har lagat alla sorters mat på en vedspis.

När man lärt sig lite hur mycket ved som är lagomt att slänga på så tycker jag inte det var nån större skillnad varken på stekt eller kokt mat.  Bakugnen däremot var lite mer ojämn, så bullarna blev klara i ena sidan närmast eldstaden först, så jag fick ta ut dom och baka vidare på resten sedan. Så ugnen var det vi använde minst.

AnneN
0

Då jag fortfarande bodde hemma i byn (hemma hos mamma) så lagade jag mat på järnspisen flera gånger då det var strömavbrott.

Kommer inte ihåg vilka rätterna var, men vanlig husmaskost och gott var det Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

DesK
0

Under de år vi bodde i södra Halland använde jag vedspisen till all möjlig matlagning, men bara vintertid, eftersom det blir rejält varmt i ett kök när man eldar i vedspisen. Allt som skulle stekas eller kokas ganska snabbt gjorde jag på den, men långkok gjorde jag på vår andra spis.

/Désirée

Primulan
0

Vi lånade en stuga utan el några dagar, det tog en timme innan man fick kaffe på morgonen, trots att jag är en van eldare, fanns inte lätteldat bränne. Lättare var det med middag som vi lagade på spisen.
Absolut lärorikt.

Maria
0

Jag är uppvuxen med vedspis på landet på helger och somrar och vad jag minns är att det fungerade bra när man lärde sig att placera kärlen på där det var varmast respektive svalast. När man "kunde" sin spis så att säga….Glad

/Maria

prodigy
0

Åh, det blir helt underbar mat på vedspis, gäller dock att ha tålamod eftersom det tar ett tag innan det blir riktigt hett!

Vi bodde ett tag med vedspis och trots att vi hade en elspis brevid så lagade vi all mat på vedspisen. Men som sagt, tålamod gäller, och rätt ved som glöder länge.

Tyvärr gick det sådär med ungsbaket i spisen, det är lite svårare med jämn värme där, men det finns nog knep där också!

Lycka till!

Mitralis
0

På spisen tror jag att jag kanske klarar av, bara jag kommer ihåg vart dom heta ställen är, det är ett tag sedan nu som jag använde den. Det är när det ska in i ugnen som jag får bekymmerObestämd Fast jag är lite sugen på atta göra scones i stekpanna till frukost och då behövar man ju ingen ugn Skrattande

DesK
0

#7 Jag hade det omvända problemet med vår vedspis, den blev varm blixtfort och inte bara vedspsien utan hela köket Glad

#8 Allt bröd som ska gräddas i stekpanna borde gå fint att göra på vedspisen Glad

/Désirée