Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 9424 ggr
MaMaMade
1

Vad göra med Goudaost?

Köpte en bit Gouda men barnen gillar den inte, vad kan jag göra med den? Funkar den att smälta så jag kan stoppar ner den i lasagne ed? Har aldrig köpt den förut så jag har ingen aning!

Chestnut
1

Goudaost funkar finfint i lasagne och liknande. Även i matpajer och omelett. Glad Jag tycker nog att det är en av de ostar som är lättast att smälta.

Med vänliga hälsningar
Chess

storost
0

Gouda går jättebra att smälta. Vi använde den tidigare för toast hawaii.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
0

Instämmer med tidigare talare Goudaost är en jättebra ost att använda när osten ska smälta. Tänk på att den kan vara ganska salt, så var lite försiktig med saltet bara. Goudaost som har lagrats länge kan man faktiskt använda istället för Parmesanost.

/Désirée

[Tassy]
0

Ja gouda är kanon rent allmänt i mat!

Här brukar vi lägga en bit på rykande varma scones så det smälter, smask! Men så gillar vi smaken också. Tungan ute Men den passar utmärkt att smälta i mat som sagt.

MaMaMade
1

Tack! Kyss

Jag gillar ostar som smakar (och luktar) men familjen sträcker sig som längst till en bit Wästerbotten. Tycker dock att konsistensen på Goudan är lite läskig så det får bli fyllning i diverse maträtter.

Ost är så rackarns dyrt och i en familj på 5 personer som är kött- och fettätare och som älskar ost…*huvva*! På grund av elände med jobb lever under existensminimum i ett par månader så man vill inte slänga mat. Tror det får bli en jätteladdning vegetarisk lasagne + köttfärslåda; *namnam*! Skrattande

DesK
0

#5 Tänk vad olika vi människor är! Glad I vår familj älskar vi Goudaost och alla gillar konsistensen på den.

Aj då inte roligt när det strular med jobb och blir knapert, men på sätt och vis är det nog rätt nyttigt och jag tror att många av oss har varit eller kanske är i den sitsen. Jag har förstått att du är duktig på mat och det är en stor fördel att kunna laga all mat från grunden och man sparar en hel del pengar på det också Glad
Ostsås kan man ha till mycket exempelvis pasta, broccoli, rättika, blomkål och grönsaksblandning. Slänga mat är aldrig vettigt, så det bör vi alla undvika.

/Désirée