Matlust iFokus

Matlust

Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 2054 ggr
Heda
0

Mat/dryck som snabbt botar förkylning?

Har åkt på en dundrande förkylning,plus att jag fick ett nytt jobb igår.

Det ser inte så bra ut att ta ledigt dem första dagarna,så jag undrar fall de finns något som lindrar min förkylning ganska snabbt?

Käka vitlök,varm mjök å honung?vad som helst bara den försvinner ganska snabbt.

MVH//EMMA

woodspirit
0

Testa att värm 5 dl grönsaksbuljong och pressa i 1 vitlök. Drick.

Men du kommer nog att stinka imorrn ;)

Karmatarerskanise
0

Massa viltök!

sarae
0

koka upp vatten, pressad citronjuice, massa honung och pressa i en vitlöksklyfta…låt sjuda en stund sila sedan bort vitlöken om du inte vill knapra på den. Funkar suveränt!

clivia
0

hm, du kanske inte vill lukta vitlök när du kommer till ett nytt jobb? I så fall har jag ett alternativ: koka upp vatten, i med en bit färsk, skalad, skivad ingefära, honung (för smakens skull, om man ska ha hälsoeffekt också ska man visst äta honungen direkt ur burken, ouppvärmd) och en stor klyfta citron som du antingen skurar ordentligt eller använder en ekologisk. Låt allt dra en stund och drick så varmt du tål.
Om du har ont i halsen: gurgla med det starkaste du har i barskåpet, eller saltlösning.

Komplettera med alvedon och näsdroppar så kamouflerar du nog det värsta. Men du, jag tror de har förståelse för att man kan bli dunderförkyld! Det tyder väl på ansvarstagande - att du inte vill smitta ner dina nya kollegor…

Krya på dig!

Heda
0

Hejhej!!
Tackar så mycket för era svar.

Fick tyvärr ta ledigt idag,och imorron,men hade tur att ha en sån förstårlig och bra chef.

Hon sa att hon redan hade tagit in extra folk eftersom hon hade sätt på mig att jag mådde dåligt.

Så skönt,får kurera mig nu i helgen:)..

kram!

Martin
0

Det sämsta som finns är folk som går sjuka till arbetsplatsen för att de "vill vara snälla" eller för att de "inte har råd att vara hemma". Nu snackar jag inte vanlig snuva, utan sjuka.

Det enda som händer utöver att de själva sliter väldigt mycket mer på sig själv och oftast ändå alltid slutar sängliggande (och mycket längre tid än om de gått hem från början) är att de även smittar kollegor. Med andra ord: Är du sjuk, så håll dig undan :o)

Vila, mycket dryck (för egen del gärna nyponsoppa och andra vitaminrika saker) och rejält med mat så att kroppen får energi att bekämpa sjukdomen är viktigt.

mvh /Martin, som peppar peppar inte behövt sjukskriva sig de senaste två åren

mvh Martin

Illan
0

#6 Tja risken att jag får bihåleinflammation efter en förkylning är större om jag ligger hemma och såsar än om jag är uppe och springer. Har provat. Och en förkylning dör man inte av. Ska alla vara hemma vid minsta snuva så lär det inte bli mycket gjort i Svea Rike…

Martin
0

#7 Som du kanske såg att jag skrev i inledningen av mitt inlägg, så gällde mina tips inte vanlig snuva… Utan när man var sjuk. När jag pratar förkylning (vilket i och för sig inte framgick) så inkluderar det självklart inte bara lite rinnande näsa (eller stopp näsa), utan även feber och ofta halsont.

mvh Martin