Matlust iFokus

Matlust

Etiketterfärskorv
Läst 16939 ggr
AktieTrader
0

God köttfärsås utan tomat?

Resten av min familj tål inte tomatprodukter så att laga en god köttfärsås är inte lätt. Efter många försök har jag kommit fram till något ätbart.

Jag efterfrågar någon god köttfärsås utan tomat i.
Nu har jag detta i såsen.
Köttfärs
lök + vitlök
paprikapulver (massor)
köttbuljongtärning
riven morot
spiskummin

AndersE
0

Jag gör ibland köttfärssås med köttfärs, strimlad bacon, mycket vitlök och lite grädde. Sen har jag i och för sig gärna chilisås också, men den får du ju ersätta.

Niklas
0

Jag har nästan slutat att göra köttfärssåser med tomat i. Den som vill kan ha ketchup till.

Testa att göra såsen med någon av Arlas smaksatta creme fraichesorter. Exempelvis franska örter. Häll i Tabasco, stark senap och peppar också. Det blir gott.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Anne
0

Åh, tomat har jag inte gärna i köttfärssås. Lök, vitlök, champinjoner, köttfärs, eventuellt bacon, eventuellt lite kanel, eventuellt lite rödvin och så en rejäl skvätt matlagningsgrädde. Lite timjan är inte fel.

rumpino
0

Curry och grädde, elller senap och grädde, som bas.

Tom
0

Jag brukar ha ganska mycket grönsaker i min köttfärssås men inte nödvändigtvis tomat. Men då kanske jag inte längre ska kalla den för köttfärssås?

Tom

clivia
0

Trattkantareller är jättegott i köttfärssåsen! Torkade blötlagda eller en påse från frysen.

Karmatarerskanise
0

Äkta köttfärssås inehåller tomat. Har faktiskt aldrig testat utan. Ska nog prova. Fast det blir med buljong istället för grädde, låter lite väl fett Flört

Pernilla
0

En före detta studiekamrat gjorde ofta en mer grytig köttfärssås med köttfärs, purjolök, champinjoner och vitlök samt creme fraiche. Fantastiskt god till ris eller pasta.

nallebjörn
0

#2 men ketchup är ju tomat Förvånad

TinaH
0

Han skrev DEN SOM VILL!

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Narren
0

Mitt bidrag 300-600 gram köttfärs, lite mjöl strös på när det är brynt och kryddas med vitpeppar. Lite vatten tillsätts, och så lite mjöl, cirka en matsked mjöl till 300 gram. Så tar man i en buljongtärning, helst kött, lite soja och eventuellt lite lök/lökpulver. sen mer vatten så det är lite löst, sen koka ihop till lagom konsitens. Skippa saltet det går att ha i tomatpure, morot, vitlök, paprika och så vidare men jag brukar köra den ovan, mycket mycket enkelt, inte ens en skärbräda, frusen köttfärs, mjöl, peppar, soya och buljongtätrning. 

Ät med gammeldags idealmakaroner.

bubbelbubbel
0

Jag gör något liknande som du Narren, fast jag har mjölk istället för vatten. Stek köttfärs, häll på lite mjöl, späd ut med mjölk, färgsätt med soja, salt och peppar. Servera med potatis och lingon.

Pheobe
0

Vill man göra det enkelt och fettsnålt gör man såhär

Blandfärs eller oxfärs
lök/vitlök
Soja
pepparmix
vatten

Sehvrin
0

Det här brukar min "vanliga" köttfärssås innehålla:

blandfärs
lök
vitlök
grädde
senap
timjan

Brukar bli jättegott Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Pheobe
0

#14 Ingen ketchup eller tomat alls?

Sehvrin
0

#15 Nix (är inte så förtjust i tomat)

färgen kan dock bli lite tråkigFundersam, men inte smaken Glad(kan tillägga att jag brukar ha den till ris, men jag antar att den funkar till pasta också)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Karmatarerskanise
0

Jag måste ha spagetti till köttfärsås. Och tomatsås Flört

Salmiak
0

Hej! 

Jag har en specialvariant på köttfärssås kvid inte av kombinationen utan att ha provat det är GOTT.

Hacka lite gul lök, bryn den lätt.

Köttfärs steks, salta och peppra, buljongtärning ganska neutrala kryddor behövs.

En massa hackad smörgåsgurka

Valfri gräddprodukt. matlagningsgrädde blir det oftast för mig.

[Anna-N]
0

Helt klart creme fraiche i. Det blir köttfärsås, men utan tomat. Kanongott!

VARBERGARN
0

Ketchup är ju måste till köttfärssås

deia
1

I use to make: 

- Minced apple with red wine, lot of fried garlic and onions, black pepper and meat buljon.

- Milk cream or bechamel souce and cheese, buljon and spices you like.

[Asta]
0

Jag har ett recept på en Bolognese som visserligen innehåller lite tomatpure, men jag kan inte tänka mig att det gör jättemycket om man utesluter just tomatpuren.

2 skivor bacon utan svål
100 gram kycklingelver (kan uteslutas)
2 matsked olivolja
1 skalad och krossad vitlökssklyfta
1 matsked hackad lök
1 matsked hackad morot
1 matsked hackad bladselleri
1/2 kilo mager nötfärs
1 deciliter vitt vin
2 matskedar tomtatpuré
3 deciliter hönsbuljong
1 lagerblad
1 kvist färsk timjan
1 matsked hackad persilja
6 fänkålsfrön
salt och nymald svartpeppar

Kör baconskivorna (och levern) i matberedare.
Värm oljan i en tjockbottnad panna och fräs vitlök, lök, selleri och morot tills allt är mjukt. Rör ofta. Tillsätt (lever), bacon och nötfärs och koka i ytterligare 2 minuter. Slå på vinet och rör ner tomatpurén. Blanda noga låt koka i 2 minuter. Tillsätt hönsbuljong, örter och fänkålsfrön och låt alltsammans sjuda sakta i 1 timme.
Smaka av med salt och peppar.

Den här såsen blir mustig och god. Enligt boken är den den äkta lasagnesåsen.

Sukram
0

Creme fraiche i köttfärssås är dögott! Men om man vill leva lite magrare så går det bra med lättfraichen på 15%. Matlagningsgrädde är ett alternativ men jag gillar när såsen är lite krämigare, man får lättare upp den med pastan då.

Så kan man inte ha tomat i så skulle jag välja en neutral creme fraiche och krydda själv eller en av de färdigkryddade varianterna.