Alla Hjärtans dag på söndag
På söndag är det Alla Hjärtans dag brukar ni fira denna dag och isåfall hur?
Överös oss med förslag och recept 
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Jag ska laga killens älsklingsrätt - lax i hummersås. Sedan ska vi gå och se Avatar på bio, helt underbar film som vi bestämde oss för att se om tillsammans, vi såg den var för sig första gången.
Recept på laxen:
4 - 8 bitar laxfilé (beroende på hur mycket sås man gillar
)
2 deciliter lätt cremé fraishe - kan givetvis bytas mot fullfet eller laktosfro
5 deciliter milda lätt matlagningsgrädde 4% - kan också så klart bytas
4 teskedar senap
6 matskedar touch of taste hummerfond
röd stenbitsrom + dill att garnera med
ugn: 200 grader i 30 minuter
Blanda allt utom lax + garnering och koka upp i kastrull, lägg sedan lax + sås i ugnssäker form och in i ugnen i 30 minuter. Servera med kokt potatis och en fräsch grönsallad. Garnera och njut!
Jag funderar på någon smaskig efterrätt, men har inte kommit på någon än. En marängswiss kanske?
Hm. Får väl hitta på något!
Men vet inte vad.
Återkommer i ämnet
.

Fyller på med lite olika recept för er som har idétorka 
Portvinsmarinerad fläskfilé
600 gram fläskfilé
portvin
10 enbär
2 deciliter vispgrädde
1 matsked idealmjöl
en skvätt torr sherry
Putsa fläskfilén och lägg köttet i portvin, portvinet ska täcka köttet. Tillsätt de krossade enbären och låt stå 5 timmar. Tag upp filén och torka den och lägg kallt. Sila bort enbären från portvinet och använd cirka 2 deciliter av vinet som blandas med lite av grädden och mjölet. Sjud såsen och tillsätt resten av grädden under vispning. Krydda med salt, peppar och sherry. Bryn fläskfilén runt om i en stekpanna och ställ sedan in den i ugnen på 250 grader cirka 15 minuter. Skär köttet i skivor och häll den varma såsen över. Serveras med pressad potatis eller ris.
Hälsningar
Louise
Vi brukar inte fira alls, men någon god mat blir det nog ändå eftersom det är söndag!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag är urdålig på att laga god mat (men äter gärna
)
Vad gör jag för min kära?
Blomsterbutiken stängd!
Kaffe på sängen? Men jag måste ju gå ut med hunden!
Puss på munnen, eller annorstädes? Men det får hon ju varje morgon.
Tala om att jag älskar henne? Men det gör jag ju femtielva gånger om dagen.
LÄGET ÄR KRITISKT!
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Bjuda ut henne på en god lunch Tom eller fixa extra gott fika och en liten chokladask det behöver inte vara mycket det är omtanken som räknas.
Hälsningar
Louise
Tom! Eftersom du ju är karl så är det en bragd i sig att du minns en sån här dag
så vad du än får för dig lär det nog uppskattas
tända lite ljus och erbjuda frugan avslappnande massage? Choklad går ju alltid hem också.
Vi kommer gå på grekisk restaurang precis som förra året då vi förlovade oss. Däremot tänkte jag baka lite söta cupcakes dagen till ära :)
Jo, jag har kommit på en idé. Laga fläsklägg och rotmos till honom, det är hans älsklingsrätt. Men ack så tidskrävande!
Nu har jag fått ischias dessvärre så oklart hur mycket jag orkar stå och greja vid spisen när det värker så. Hum.
Vi kanske går ut och äter, får se!

Bergspuman om ni vill ha riktigt god mat prova Sommaro Restaurant på Norbyvägen supergod mat o trevlig personal där.
Hälsningar
Louise

Alla Hjärtans Dag, men också Fastlagssöndag (tror jag).
Så nu får man börja med Hetväggen. Fast jag har, som väl många andra, tjuvstartat några gånger.
Tom
#11 Semmeldagen, eller fettisdagen är den 16 februari, alltså på tisdag. Mer om det här! LÄNK
Vem har inte tjuvstartat?

Javist, så är det ju!
(Skulle inte skada om hr Tom-B gjorde lite reserch innan sina inlägg!)
Tom

Fy man får inte tjuvstarta
Kan stolt säga att jag inte ätit någon semla det blir på fettisdagen 16/2
Hälsningar
Louise
#13 Du är förlåten! Tror inte många håller så stenhårt på den traditionen eftersom det finns semlor att köpa redan i mellandagarna (jul)
Jag har själv tjuvstartat och längtar inte längre efter semlor. Trist när man inte har nån karaktär och kan motstå det som är gott. Hade varit roligare, och säkert godare om man verkligen hade hållit på traditionen och ätit den första på tisdag

Så länge ni köper semlorna redan innan så kommer ju dessa bakas o traditionen försvinna, lite trist tycker jag.
Hälsningar
Louise
#16 Du har helt rätt! Kanske vi skulle göra en protestlista? Förbjud semlor före fettisdagen

Precis finns ju några saker till som börjar säljas väl tidigt som saffransbullar. O sen julskyltningen ska vi inte tala om. 
Hälsningar
Louise
#18 Då tar vi allt i samma protest. Förbjud all tjuvstart! Alla hjärtans går förhoppningsvis inte att tjuvstarta med

#19 Nej men samtidigt kan man ju inte få för mycket mystid heller för det är lite av vad denna dag handlar om för mig. 
Hälsningar
Louise

Även om jag, för det första bara ätit två stycken (och inte före 20-dagKnut), och för det andra inte skäms ett dugg för detta oerhörda tilltag, så skriver jag gärna under protestlistan.
Anser också, egentligen, att man inte ska tjuvstarta.
Äter till exempel aldrig kräftor förrän den gamla officiella startdagen.
Tom

Dottern fick bestämma middagen idag så det blir kyckling, sås och strips och fetaostsallad till det. Sen kanske det kan bli lite glass också som efterätt.
Hälsningar
Louise

Vi ska ta och festa till på älgryta när barnen kommer .
Johan
Medarbetare på matlust