Frukost - dagens viktigaste mål, eller?
Det där med frukost är nog kluvet, gissar jag.
De flesta människor äter något på morgonen. Men långt ifrån alla klarar att äta direkt de har stigit upp.
Vad gillar DU att äta till frukost? Och NÄR vill du ha din frukost?
Är det skillnad på vardags- och helgfrukost? Vilka skillnader då?
Själv är jag INTE frukostätartypen. Det vill säga klarar inte att äta en massa direkt jag har stigit upp. Det riktigt vänder sig i magen då. På helgerna löser jag det genom att ligga i sängen och läsa ett tag, alternativt gå runt och småpyssla någon timme INNAN jag äter frukost, för då har aptiten kommit igång liksom.
Under veckorna när jag jobbar, gör jag istället så att jag tar med mig ett smörgåspaket och frukt till jobbet och äter frukost när jag kommit fram. Men några mängder blir det aldrig. Ett par mackor, antingen knäckebröd eller fullkornsbröd, möjligen en frukt och så varm dryck - te eller mjölkchoklad.
På hotell kan jag äta lite äggröra eller ett kokt ägg med bacon, samt en del grönsaker och frukt.

Jag vill inte ha frukosten direkt får gärna gå en liten stund först.
Vad som slinker ner varierar allt från fil, youghurt, gröt, mackor vill man lyxa till så bacon o äggröra, färskpressad juice med mera.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Jag äter ett kokt ägg, varje vardag vid 7-tiden. Ja, jag tar en omega-3 kapsel också, men den mättar inget vidare.
På helgen äter jag äggröra och någon baconskiva till brunch vid halv 9-tiden. Sedan kan man strunta i lunchen. 

Jag har problem med lågt blodsocker så jag måste äta något snabbt när jag vaknat. Problemet är att jag ofta mår lite lätt illa på morgonen av trötthet så frukost har aldrig varit min grej.
Problem nummer 2 är att jag varken kan äta säd eller mjölkprodukter så jag är ganska begränsad, men nu äter jag en smoothie bestående av en banan och ett par matskedar blåbär och hallon blandat, tillsammans med drygt en deciliter rismjölk.
Därför är jag hungrig ganska snabbt igen och vid lunchen behöver jag riktig lagad varm mat.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Har som fördel att jag jobbar hemmavid så jag kan göra o äta min frukost i lugn o ro. Äter ofta ägg o bacon med majjonäs + minst ½ liter te. Om vi inte har bacon hemma så blir det tyvärr ofta en limpmacka om det inte finns Finn Crisp o vitmögelost hemma. På limpan gärna mycket smör, en jättehög med rökt skinka eller dylikt + bea-sås eller dylikt.
#5 Oh herregud. Är det LCHF?
Jag skulle aldrig klara av sådant till frukost. Vilken plåtmage du måste ha!
Jo, försöker hitta tillbaka dit igen men vi har alltid ätit mycket fett och proteiner, tyvärr alltid med en tillsats av mjöl, rotfrukter och socker. Men så ser jag ut som om jag var gravid i 9:e månaden också, gick ner flera kilo när jag började äta hyfsat strikt LCHF, tog in flera centimeter i midjan, började bygga muskler, sov bättre och hade betydligt bättre humör.
Mår finfint på en sådan stadig frukost, blir inte hungrig förrän vid 13-tiden så det blir sena luncher sådana dagar. Jämfört med mackfrukost då jag blir sugen på lunch redan vi 9:30 trots att jag ätit klart frukosten vid 8-tiden. Konsten med att äta en ordentlig frukost är att låta magen hinna vakna till ordentligt! När jag jobbade utom hemmet hade jag jätteproblem med supermagknip då jag kastade i mig en macka på stående fot samtidigt som jag klädde mig och varmkörde bilen, ja, du fattar. Men i lugn och ro går det finfint! Ägg och bacon går ju dessutom bra att göra i ordning kvällen innan så man kan ta med för att äta frukost på fikarasten till exempel.
Jag gjorde ett test i MåBra som skulle säga om man var Kolhydrattypen eller Proteintypen. Jag var övervägande Kolhydrattyp, 9 poäng där mot 6 poäng för Protein.
Avgörande var frågor som handlade om man till exempel ville ha bakverk med mycket grädde, om man gillade pizza bacon korv och dylikt. Där svarade jag tvärnej. Har alltid hatat majonnäs och gräddtårta. Tar nästan aldrig av tårta när det serveras på jobbet. Ratar smörgåstårta.
Jag är en sådan som kan gå ner i vikt trots att jag äter mjöl, bröd, pasta, ris och potatis. Men skulle jag börja äta bacon och sånt, skulle min mage få tuppjuck! Halsbränna, illamående, och så vidare.
Bara att konstatera att vi är väldigt olika sinsemellan, vi människor!
Jepp! O tur är väl det, tänk så dyrt baconet skulle bli för mig om *alla* ville ha det till frukost!

Här är det frukost på bordet innan ögonen är öppna. Brukar koka mig en gröt och ha hemgjord äppelmos till. Oftast havregryn eller mannagryn. Ibland varvar jag med fil, en klick äppelmos för smaken och hemmagjord müssli, men det är sällan magen klarar det.

Frukost, eller bestämta måltider över huvud taget, är nog viktigare för sockerätarna, eftersom de har svajiga blodsockernivåer.
#11 Jotack. Går jag över måltidstimmen blir det yrsligt, matt, okoncentrerat, snubbligt, argsint och allt vad du vill! Varit så redan som liten efter vad min mamma berättade.

#12 jag måste säga att jag är rätt glad att vara utan det där. Numer äter jag när det passar mig, ofta enligt rutiner, men aldrig för att jag måste.

#13 Men jag tror det är delvis ärftligt, vilken typ av metabolism man har och hurdan matsmältningsprocess man har. För min pappa är precis likadan. Han får sån där "matt-il" som han kallar det, när han blir för hungrig. Tyst, okommunicerbar, vacklar.
Och jag törs aldrig längre köra slut på mig / kolhydratdepåerna under ett träningspass, utan att veta att det går fort att komma hem för att få mat, eller om jag har något blodsockerhöjande med mig. Passerar jag den där gränsen, kan jag bli omöjlig att ha att göra med. 

Jag har oxå alltid varit blodsockerkänslig men så gjorde jag det fatala misstaget att äta LCHF i drygt fyra månader. Då sjönk mitt fastesocker under vad man brukar anse som normalnivå så sedan dess har jag haft riktigt stora problem! Det borde jag ju egentligen ha begripit med en kost som är tänkt att sänka insulinhalten (=blodsockret)!! Men men, är man rund så tar man till desperata grepp emellanåt 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag tycker inte om att äta på en gång. Nu pluggar jag hemifrån och har gjort så något år, så då äter jag min frukost när jag blivit hungrig. De dagar jag ska iväg äter jag frukost det sista jag gör innan jag sticker iväg, äter jag ingenting blir jag annars hungrig så fort jag kommit hemifrån känns det som.
Äter lite olika beroende på vad som finns hemma, vad jag är sugen på och vad jag orkar göra i ordning. När jag bara är hemma blir det något matigare fram emot förmiddagen, ska jag iväg blir det alltifrån mackor, fil, frukt, gröt, yoghurt och smoothies. Ska det lyxas lite på helgerna blir det kanske scones, pannkakor eller omelett.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

På vardagar går jag upp, duschar och äter sen frukost. På helgerna äter jag oftast frukost innan duschen, och det brukar bli strax efter jag klivit upp. Jag vaknar hungrig och tycker frukost är supergott! Då kommer man ju i gång också. Skulle inte kunna åka och jobba utan att äta nånting först!
Vad jag äter varierar beroende på vad jag är mest sugen på. Te och mjukt eller hårt bröd är dock en stående favorit. Fil och flingor likaså. Helgerna blir det i princip alltid te och smörgås medan fil är snabbt och smidigt på vardagarna
Gröt gör jag sällan men det händer på helgerna ibland. Likaså kokta ägg. Är nojjig och vågar inte använda spisen när jag ska iväg och inte kan kontrollera att den verkligen svalnat helt innan jag åker 

Frukost, tre stekta ägg, skinka och ost eller bacon och ost med ägg.
Vänliga hälsningar Stephan