Matlust iFokus

Matlust

Etikettermjölmatgrynris
Läst 2665 ggr
MartinO
0

Frityrsmet - Hjälp

De gånger jag har försökt göra frityrsmet har den inte varit god eller så har konsistensen varit tokig.

Det blir ingen ekonomi att använda mix, så har ni något gott recept att dela med er av?

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

DesK
0

Här är ett recept som jag har haft och använt i många år.

2 deciliter vetemjöl + eventuellt 1/2 deciliter
1 1/2 deciliter mjölk
2 matskedar smält smör
1 hårt vispad äggvita
Salt
Paprikapulver

Vispa äggvita till hårt skum, du ska kunna vända upp och ned på skålen utan att vitan rinner ur skålen.
Blanda mjölet med salt och paprikapulver och rör i mjölken och det smälta smöret. Till sist vänds äggvitan ner.
Smeten ska bli som tjock sockerkakssmet, därför kan det eventuellt behövas lite mer mjöl.
Ska du fritera något sött utesluter du paprikapulvret och minskar mängden salt.
Detta recept går enkelt att dubbla.

/Désirée

Maria
0

Här kommer ett annat recept som jag använt i många år till bland annat friterade räkor, fisk, fläsk, kyckling med mera. Kommer från en vän som är från KinaFlört

1 1/2 deciliter vetemjöl

1 1/2 deciliter potatismjöl

1 äggula

knappt 3 deciliter vatten

2 teskedar salt

2 teskedar bakpulver

Jag blandar allt med en gaffel och häller på vatten så att konsistensen inte blir alltför lös. den går bra att göra i förväg men då väntar jag med bakpulvret till sist.

/Maria

Puhlo
0

Jag gör som bumbleboo men har antingen en flaska lättöl eller mineralvatten i smeten istället för bara vatten. Det ger en rundare smak och bubblorna ger mer krisp.

Maria
0

#3 Det var en bra idéGlad

/Maria

idalotta
0

knepet är att ha i öl i smeten, ett par deciliter, gör att det färdiga resultatet blir frasigt!

Ida

Medarbetare på Florist

MartinO
0

Hmm. Skall försöka komma ihåg att ölen skall vara i smeten, så man inte blir frasig…….Förvånad

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

DesK
0

Man kan också ta kolsyrat vatten smeten Glad Så får du, Martin ta ölen Tyst

/Désirée

Hoppfull
0

Går det att använda enbart annat mjöl än vete? jag kan inte äta säd överhuvudtaget nämligen.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

DesK
0

Jag har gjort frityrsmet med sesamfrön och lite fiberhusk. Det blir bra, men passar kanske inte riktigt till allt.

/Désirée

Hoppfull
0

Aha, håller den ihop? Oj jag glömde förstås säga att jag inte kan äta några mjölkprodukter heller… Skäms men ägg går fint.

DesK
0

Jodå, men den håller inte ihop lika bra som en mjölsmet. Du kan byta ut mjölken mot vatten. Tur att du kan äta ägg i alla fal  Glad

/Désirée

Hoppfull
0

Jaa, ägg är kanon! Glad Har så länge velat göra egen frityrsmet och har läst om att i Indien använder man kikärtsmjöl, tyvärr finns inte det här i "U-landet" där jag bor så jag har inte kunnat pröva.

Blir inte sesamfröna brända?

Jag har panerat i sesamfrön till mig ibland men tycker att de lätt blir brända och beska i smaken.

Tack för hjälpen!

Loucar
0

Jag är ingen fantast av friterat men nåt jag gillar är friterad ananas med glass så jag ska prova nåt av era recept vid tillfälle. Glad

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång