Långkål - snabb hjälp önskas!
Har hittat recept på långkål (vet att det finns här också) som lät gott. Eftersom jag är helkass på allt som har med mat att göra, valde jag att köra på fryst grönkål.
I receptet jag hittade står det dels att man ska tina den frysta grönkålen, sen står det lite om att repa den (dvs om man inte har köpt fryst). Därefter står det att man ska koka den i skinkspad i 20 min. På påsarna med kål står det ett recept och då ska den inte kokas utan direkt på stekjärnet.
Vad säger ni? Ska jag koka den för bättre smak eller blir den överkokt då?
/En som är kass på matlagning men ibland ändå vill prova…
PS. Ska även baka gluten- och mjölkproteinfria saffransbullar - det kan bli intressant!!!
Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.
Själv kokar jag alltid på färsk grönkål men varför skulle det inte gå bra med fryst?
Koka upp kålen med skinkspad och smaka av med salt , peppar och sirap. Var försiktig med salt eftersom skinkspadet kan vara ganska salt i sig själv. Jag själv kör alltid grönkålen med en stavmixer eftersom vi gillar den slät men det är en smaksak. Sedan får den koka ihop till lagom konsistens med vispgrädde.
Lycka till…
/Maria

#1 *dreglar*
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Ps.. vi preppade våran långkål i förr går, alltså repade bort allt grovt och kokade det sen i ca 1h (då behöver du INTE hacka kålen innan stekning)… Så imorgon tas det upp ur frysen (frös ner den kokta kålen), steks ohackat, vitpepper, salt, sirap och MYCKET grädde ska det i :D, inte nyttigt men va fasen jul!
DÄr har du en annan version..