Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1961 ggr
MartinO
0

Nöden är uppfinningarnas moder

På den gamla goda tiden när bensinmackarna sålde bensin och jourbutikerna stängde 19, utspelade sig detta.

Vi skulle ha en köttbit med tunt skivad potatis i braspanna. (fritösen fanns inte i var mans hem).

Till min fasa fanns det inte ingredienser till en sås. Mjölk och smör fanns, men inget mjöl. Jag vet inte hur många gånger jag öppnade och stängde köksluckorna i jakt på idéer.

Helt plötsligt sade det klick i skallen. I ett av köksskåpen stod en stor påse OSTBÅGAR! Ostbågar består ju av majsmjöl.

Helt sonika smälte jag lite smör i kastrullen och tillsatte mjölk. Strax under kokpunkten åkte ostbågar i grytan. Och se det redde sig själv. Jag avsmakade med lite salt och peppar. resultatet blev en god ostbågssås, lämplig till ljust kött och pasta.

Har man mer ostbågar i , så det blir en stuvning, är det gott i crêpes.

Det går åt mycket ostbågar till både sås och stuvning. Var försiktig med saltet, då ostbågarna är salta i sig. Vitpeppar behövs det desto mer utav.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Bergspuman
0

Ha ha ha! Det där är min melodi för matlagning.

Man tar det man har, ofta kan man ersätta ngn ingrediens med ngt annat o det blir lika bra ändå.

Jag var hos min pappa på besök, han är inte världens bäste på att ha ett välförsett kylskåp o skafferi. Vi skulle göra köttfärssås med pasta. Han hade ingen gul lök, bara en rödlök. Han hade bara krosstomater med basilika. Han hade ingen vitlök, bara curry, salt o peppar. Men vi framhärdade tappert och anrättade köttfärsen. Och det blev den godaste köttfärs jag någonsin ätit!

Rödlök, basilika o curry alltså :-D

Loucar
0

Sånt här gillar jag man tager vad man haver o vips har man nåt nytt.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Loucar
0

Kom faktiskt på en sak jag tog som nödlösning en gång. Min dotter var liten o tjata om muffins o det fanns ingen mjölk hemma det enda som fanns var läsk i smaken ananas/grape och gissa om det blev goda muffins. Detta kan jag varmt rekommendera om läsken finns kvar villsäga.

Hälsningar

Louise

[Tassy]
0

underbar tråd Skrattande

MonisN
0

Uppfinningen med ostbågarna hade jag aldrig kommit på! Det var väldans smartSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Maria
0

Vilka smarta ideér som faktiskt kan bli nya smakupplevelser.

/Maria

Loucar
0

Hoppas det kommer fler roliga "räddare i nöden" för det får man aldrig för många av.

Hälsningar

Louise