Billig kalasmat sökes!
Sambon fyller år och på söndag ska vi ha kalas. Tänkte bjuda på mat men har lite tajt budget just nu. Vi blir cirka 15 personer. Funderade på pastasallad som ju är bra eftersom man kan förbereda innan och äta det kallt, men har noll fantasi på vad man kan ha i
Vore bra om man kunde göra två olika också, en vegetarisk. Alla tips på billig och god mat sökes
Vill inte göra pajer dock, då jag bjöd på det när vi hade kräftskiva. Tacksam för svar 

I den vegetariska pastasalladen kan du ha rödlök, fetaost, oliver, tomater, gurka och bladspenat eller ruccola.
Räkor, purjo, paprika, strimlade sockerärtor, sallad
Skinka, ananas, tomat, gurka, sallad
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Knaperstekt bacon, soltorkade tomter, rouccola, gurka, och oljan från soltorkade tomaterna.

Pastasallad är absolut jättegott, och mitt tips är att blanda i dressingen när pastan fortfarande är varm, då suger den åt sig alla de goda smakerna.
OCH att du köper ett eller två paket Örtkryddor Provencale som finns i frysdisken. Det är hackade goda frysta örter som lyfter vilken rätt som helst.
Jag har gjort jättegoda pastasallader genom att blanda lite salt, gräddfil och sådana. Enkelt som tusan, men inte så bra om det är nån laktosintolerant, då kör jag på vanlig vinaigrette, men med örtkryddorna i, och blandar ner i den varma pastan. Eller potatisen, för det går precis lika bra.

Tack för alla tips!
Låter gott alltihop.
#3, sån krydda har jag hemma, även den frysta basilikan (men då är det ju godare med färsk). Provencalen är jättegod.
"Räcker" det med baguetter till? Och dressing då såklart?

Razina om du vill ha lite variation kan du ju göra en sallad med couscous eller bulgur istället för pasta. 
Hälsningar
Louise

razina: Vill du vara lite extra duktig kan du ju göra egengjord färskost också, och ha till. Det är alltid väldigt uppskattat, och sjukt gott. :) Det enklaste receptet jag har, är att jag värmer en liter filmjölk (3%ig), i en kastrull, tills den skiktar sig (rör inte!) och sen låter den rinna av över natten i ett kaffefilter. Morgonen efter har man en lågfettfärskost, som man kan krydda med vad som helst. Såhär på hösten är det gott med vitlök och kummin (ej spiskummin). Man kan göra den lite mer smetig och bredbar genom att röra ner nån matsked creme fraiche också.
När jag fyllde 25 hade jag pastasallad och potatissallad som grund, och sen kallskuret, massa olika sorters hackade och skurna grönsaker och såser vid sidan av, just för att alla allergiker skulle få sitt till. VÄLDIGT poppis!
I pastasallad kan du ha grillad kyckling i bitar,oliver,rödlök och pesto.Jättegott och inte så dyrt-Du kan lägga till några tomter också.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Nåt annat som är både gott och rätt billigt är ju lasagne.
Den kan man ju göra både med kött och som vegetarisk o sen är det ju bara att värma på den när man ska äta.
Hälsningar
Louise