Matlust iFokus

Matlust

Etikettutanför-ämnet
Läst 1898 ggr
Anne
0

Matkurser, Stockholm?

Hej! En kille från Tyskland mailade mig, med anledning av bloggen, och frågade om jag kände till nån slags enkel matlagningsskola i Stockholm. Han och hans flickvän vill testa att laga svensk mat i ett par timmar, och sen äta. Jag känner inte till nåt sånt upplägg - är det nån annan som gör det?

(Clivia, ska vi ta oss an honom själva??)

clivia
0

det finns säkert men inget som jag känner till. Det är nog i så fall ganska dyrt. Något studieförbund kanske har enkvällskurser?

Låter som ett kul uppdrag för oss! En ny födkrok kanske?

Anne
0

Haha, ja, varför inte.. ett par timmars introduktion i svenska köket ska vi väl kunna fixa till tycker jag. Jag har kollat lite i studieförbundens kataloger, men ingen har ju lektioner i SVENSK mat…

clivia
0

Nä det är väl konstigt att ingen vill lära sig laga svensk mat. Vi får hjälpa den stackarn - vi mailar om detaljerna…

marwes
0

Låter rolig! Vad ska ni laga?

Anne
0

Ja, bra fråga Marwes! Vad ska finnas med i en introduktion till svensk mat, tycker du? :)

marwes
0

Hmm.. det beror lite på hur mycket man vill avskräcka dom:-) Men jag tycker att pyttipanna med rödbetor känns väldigt svenskt, korv stroganoff kanske, ärtsoppa, köttbullar (med lingon) och så ostkaka till efterätt

marwes
0

och kanske toast skagen till förrätt

Terrierlina
0

Kolla med GQ på Kommendörsgatan…. vet att de har kurser. Jag har gått en på deras gamla restaurang (Gässlingen på Söder). Underbart och roligt och dessvärre väldigt dyrt…. men det var värt varenda öre….

Anne
0

Tack Marwes och Terrerlina - bra tips båda två :)

Dagmar
0

Och så sju sorters kakor förstås :-) Eller åtminstone semlor :-)