Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1066 ggr
Anne
0

Kvällens trettonrättersmeny...

Idag är det dags för "13 rätter på 13-dagsafton" - vi är fyra matlagningsintresserade par som träffas och äter en stadig gourmetmiddag. Alla tar med sig tre var, och jag - som är värdinna då - gör fyra. (Förra året var vi bara tre par, och ärligt talat var det en slump att det blev 13 rätter i slutändan - men nu är det lite tydligare.) Och så här ser kvällens meny ut.

- Champagnecocktail och parmesankex med rostade cocktailtomater och inlagd getost

- Kavringscheesecake med löjrom
- Pasta med Karl Johan
- Barszcz (het rödbetssoppa)
- Sallad med citronkokta päron, roquefort och hasselnötter

- Marinerad hjortstek med potatisgratäng & viltsås
- Pierogi Ruskie (piroger med färskost och bacon)
- Whiskyflamberad oxfilé med gratinerat potatismos
- Tre sorters ost

- Semifreddo med rabarber och karamelliserade mandlar
- Lakritspannacotta med hallongelé
- Nötkaka med chokladtryffel
- Maräng Surprise

Karmatarerskanise
0

Gud vad häftigt Glad Låter supergott!

[Asta]
0

Lakritspannacottan skulle jag gärna ha recept på! Älskar lakrits!

Anne
0

Asta, tjejen som gör den har också en liten matblogg, så det dyker säkert upp om den blir bra. Ska försöka komma ihåg att hojta till Glad

Rickard007
0

Jag vill inte diska i alla fall!

AndersE
0

Vilken underbar kväll! Rena drömmen!

Rickard007
0

#5, Ja för de som slipper diska Skrattande

AndersE
0

Jag diskar gärna om jag får vara med!

CBA
0

Vem av er tar med samarin ? Flört

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Rickard007
0

#0, Hur blev kvällen? Och kom AndersE och diskade eller? Skrattande

Anne
0

Diskandet var inget problem alls - vi har diskmaskin, och körde en hel del av smårätterna på små papperstallrikar. Fusk, men skönt. Vi är mätta så vi nästan rullar. Och lagom till osttallriken började kissekatten Glinda att föda. Sitter precis och väntar på sista ungen (fyra totalt) och är så trött.

Rickard007
0

#10 Papptallrikar Skrattande

Martin
0

Papptallrikar var ju en praktisk och smart lösning.

Såg ju väldigt gott ut, när man läste menyn, hade liksom Anders lätt tagit disken mot att man fått vara med Tungan ute

Då blir det snart söta kattungebilder?

mvh Martin

Anne
0

Marnyman - självklart Glad har lagt en länk på kattsajten, men vi kan ta det här med:  

Inga höjdarbilder än, det blev lite suddigt. Man får vara snabb så inte mamma katt protesterar alltför mycket. Glad

Anne
0

Nu har jag lagt upp matbilderna på bloggen. :)

Illan
0

Men du vilken grej! Den där efterrätten med lakritspannacottan - är det den som var i Allt Om Mat? Funderade på att ge mig på den. Var den värd besväret?

Anne
0

Illan, jag tror att det var det, men jag är inte helt säker - det var inte jag som lagade den. Den var god - men frågan är om det inte hade blivit ännu lite bättre att ha lite mindre gelatin och göra den i glas istället för upplagd? Den var lite väl "fast" i konsistensen. Men smaken var kanon. Glad

Dagmar
0

#15 Det var inte jag som gjorde pannacottan heller men den är definitivt från Allt om Mat. Jag håller med Anne att den nog hade blivit bättre med mindre gelatin.

Tack igen för en suverän kväll, Anne. Supermumsigt men alldeles för mycket mat Skrattande

Anne
0

Dagmar, vi får komma ihåg att ha lite mindre portioner nästa år. Glad